printlogo


کد خبر: 170470تاریخ: 1395/10/27 00:00
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی: سازمان بازرسی و دیوان محاسبات به مسأله درآمد هدفمندی یارانه‌‌ها ورود کنند
دولت باید بازخواست شود!
حاجی‌بابایی: حاضرم با نوبخت مناظره کنم

گروه اقتصادی: ابهام‌های جدی درباره درآمد هدفمندی یارانه‌ها ضرورت ورود سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات را بیشتر کرده است. به گزارش «وطن‌امروز»، مجلس درآمد هدفمندی یارانه‌ها را بیش از 76 هزار میلیارد تومان اعلام کرده و دولت این درآمد را 25 هزار میلیارد تومان کمتر از این می‌داند. همچنین نمایندگان مجلس خبر داده‌اند که دولت درآمد هدفمندی یارانه‌ها را به خزانه واریز نکرده است. این مسائل موجب شده یک حفره آماری درباره درآمد هدفمندی یارانه‌ها ایجاد شود و فعلا کسی در این‌باره پاسخگو نیست. در چنین شرایطی ورود سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات می‌تواند کمک بسیاری به موضوع کند و ورود این 2 نهاد بسیاری از مسائل مبهم را روشن خواهد کرد.  سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در این‌باره گفت: مشخص نبودن محل هزینه و همچنین میزان درآمد هدفمندی باعث شده این مساله را پیگیری کنیم و دیوان محاسبات باید با بررسی خود مشخص کند چرا چنین وضعیتی درباره هدفمندی به وجود آمده است. سیدحسین نقوی‌حسینی افزود: نهادهای نظارتی دیگر مثل سازمان بازرسی کل کشور نیز می‌توانند به این مساله ورود کنند تا درباره درآمد هدفمندی یارانه‌ها شفاف‌سازی شود. وی افزود: محاسبه درآمد دولت از ردیف اعتبار هدفمند کردن یارانه‌ها براساس محاسبه قیمت کالاهایی که به آنها یارانه تعلق می‌گرفت و همچنین قیمت حامل‌های انرژی صورت می‌گیرد. افزایش قیمت‌هایی که دولت برای این کالاها در نظر می‌گیرد نیز جزو درآمد هدفمندسازی یارانه‌هاست. وی افزود: در سال جاری دولت در چند مرحله برق را گران کرده و این امر هر 3 ماه صورت گرفته و در چند مرحله قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کرده است، پس رقم درآمدی دولت بیش از آن است که ادعا می‌کند و با برآوردی که کرده‌ایم حدود 80 هزار میلیارد تومان بوده است. نقوی‌حسینی افزود: سوالی که مطرح است این است که مبلغی که به حساب خزانه واریز نشده است به چه حسابی واریز شده و در چه ردیف‌هایی هزینه شده است؟ این اقدام دولت خلاف قانون است، زیرا باید همه در آمدها وارد خزانه و ردیف‌های هزینه‌ای آن نیز مشخص می‌شد. 2 سوال داریم که اولاً چرا خلاف قانون عمل شده است و دوم اینکه در چه محل‌هایی این مبالغ هزینه شده است، زیرا خرج‌کرد این مبلغ باید در ردیف بودجه می‌آمد. وی درباره اینکه واکنش مجلس در قبال تخلف دولت چیست، گفت: ابزار قانونی مجلس این است که در بودجه سال 96 و همچنین برنامه پنجم تکلیف دقیق این درآمدها از ناحیه هدفمندسازی یارانه‌ها را مشخص کند و از سوی دیگر نیز از طریق دستگاه‌های نظارتی بویژه دیوان محاسبات تکلیف این مبالغی که به خزانه واریز نشده است، مشخص شود. وی افزود: محاسبه دقیقی درباره میزان واریزی به خزانه دولت در سال‌های 93 و 94 نداریم، زیرا در آن سال‌ها بحث برنامه پنجم نبوده است و فقط بودجه سالانه مورد بررسی قرار می‌گرفت. براساس شاخص‌های سال 95 قطعاً در سال‌های 93 و 94 نیز همین اتفاق افتاده است. طبیعی است که کم شدن هزینه درآمدی از هدفمندسازی یارانه‌ها در سال جاری نسب به سال قبل امکانپذیر نیست. نقوی‌حسینی افزود: وقتی سال 94 درآمد 69 هزار میلیارد تومان بوده است و در سال جاری نیز شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی در مراحل مختلف بوده‌ایم، نمی‌توان ادعا کرد درآمد حاصل از هدفمندسازی یارانه در سال جاری کمتر از سال گذشته بوده است و قطعاً باید در این حالت درآمد نیز افزایش پیدا کرده باشد.
 واقعیت چیست؟
واقعیت این است که براساس قیمت‌های سال ۹۴ مرکز پژوهش‌ها بیش از ۶۹ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده است که این رقم طبق اظهارات حاجی‌بابایی و برخی دیگر از نمایندگان مجلس بین ۷۰ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان است. دولت در توضیحات خود به گونه‌ای وانمود کرده که تمام درآمد ناشی از این محل را شفاف بیان کرده است، در حالی که با مقایسه این دو گزارش و رجوع به قانون هدفمندی موضوع چیزی دیگری است. نکته قابل توجه هزینه تولید، انتقال و توزیع است که طبق برآوردها ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده و این موضوع در گزارش دولت مستتر است. واقعیت این است که قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه بابت انرژی ارزان‌قیمت از مردم دریافت می‌شد و همچنین طرح مالیات بر ارزش افزوده اوایل اجرای خود را پشت‌سر می‌گذاشت اما در حال حاضر کارشناسان معتقدند بیش از ۸ برابر هزینه از جیب مردم بابت حامل‌های انرژی دریافت می‌شود، در عوض مردم هنوز یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان سال ۸۹ را دریافت می‌کنند.
حاجی‌بابایی: مناظره می‌کنم
روز گذشته روزنامه «وطن‌امروز» پیشنهاد داد که رئیس‌کمیسیون تلفیق مجلس با رئیس‌سازمان برنامه و بودجه برای رفع ابهام‌ها مناظره کنند. حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» آمادگی خود را برای مناظره اعلام کرد. حاجی‌بابایی دلایل بسیار محکمی دارد برای اینکه اثبات کند درآمد هدفمندی یارانه‌ها بسیار بیشتر از رقم اعلامی دولت است. با اعلام آمادگی حاجی‌بابایی، حالا افکار عمومی منتظر اظهارنظر و موضع‌گیری دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه است. دولت اگر به آمار اعلامی 51 هزار میلیارد تومانی در مورد درآمد هدفمندی ایمان دارد و مطمئن است که درآمد هدفمندی را به خزانه واریز کرده، می‌تواند براحتی با ارائه اسناد و انجام مناظره این موضوع را اثبات کند.


Page Generated in 0/0053 sec