printlogo


کد خبر: 170517تاریخ: 1395/10/28 00:00
جنگ لفظی بی‌سابقه رئیس سیا با یک رئیس‌جمهور آمریکا
مراقب حرف‌ زدنت باش!
رئیس‌جمهور جدید آمریکا در پاسخ رئیس سازمان سیا را به انتشار اسناد جعلی علیه خود متهم کرد

تذکر شفاهی رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به رئیس‌جمهور منتخب که تا چند روز دیگر رسما وارد کاخ سفید خواهد شد، احتمالات درباره کودتای اطلاعاتی-تبلیغاتی علیه دولت آتی و حتی ترور دونالد ترامپ در ماه‌های آینده را  وارد مراحل جدی‌تری کرد.
به گزارش تسنیم، جان برنان در آخرین روزهای مسؤولیتش در مقر لانگلی در پاسخ به حملات تحقیرآمیز ترامپ به نهادهای اطلاعاتی آمریکا به او هشدار داد که روسیه را تبرئه نکند و مراقب حرف‌هایی که می‌زند باشد.
شاید این نخستین بار در تاریخ آمریکا باشد که رئیس سازمان سیا – سازمانی که  در دهه 1950 بنیان گذاشته شد - چنین بی‌پروا به رئیس‌جمهور ایالات متحده هشدار می‌دهد.
 او یکشنبه در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «ترامپ باید پس از مراسم تحلیف بیش‌ازپیش مراقب اظهاراتی که بیان می‌کند، باشد. بداهه‌گویی چیزی نیست که حافظ منافع امنیت ملی ما باشد. بنابراین وقتی او سخن می‌گوید یا واکنشی نشان می‌دهد، باید از این مساله اطمینان یافت که او متوجه است تأثیر آن بر ایالات‌متحده می‌تواند بسیار عمیق باشد.»
برنان با این استدلال که مساله فراتر از ترامپ و مربوط به ایالات متحده است در حقیقت سعی کرد ترامپ را در مقابل منافع آمریکا معرفی کند. مقام‌های اطلاعاتی آمریکا 21 دی با انتشار گزارشی اعلام کردند روسیه اطلاعات رسواکننده شخصی و مالی درباره ترامپ در اختیار دارد. ترامپ در پی انتشار این گزارش در حساب شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت این خبر «جعلی» است و رسانه‌‎ها قصد تخریب سیاسی وی را دارند. وی همچنین سرویس‌های اطلاعاتی این کشور را با آلمان نازی مقایسه کرد. ترامپ گفت: «درز اسناد از سوی نهادهای اطلاعاتی منجر به این شده تا برخی رسانه‌های خبری آمریکایی ادعاهای بی‌پایه و اساسی را منتشر کنند مبنی بر اینکه روسیه اطلاعات رسواکننده‌ای درباره من در اختیار دارد. فکر می‌کنم این شرم‌آور است که نهادهای اطلاعاتی این اجازه را داشته باشند تا هر اطلاعات نادرست و جعلی را منتشر کنند. این شرم‌آور است... این چیزی است که آلمان نازی انجام می‌داد.» جان برنان در مقابل این حملات گفت از اینکه ترامپ نهادهای اطلاعاتی آمریکا را به آلمان نازی تشبیه کرده، خشمگین است:«این مساله که ترامپ به نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعتماد ندارد، چه پیامی برای جهان خواهد داشت؟»
در مقابل ترامپ هم علنا رئیس مهم‌ترین دستگاه اطلاعاتی آمریکا را متهم به دسیسه‌چینی علیه خود منتخب کرد. تا آنجا که حافظه یانکی‌ها به یاد دارد، این بی‌سابقه‌ترین درگیری لفظی یک رئیس‌جمهور و یک مقام اطلاعاتی ارشد است که رسانه‌ای می‌شود. جانشین اوباما در کاخ سفید روز یکشنبه در توئیتی با شدیدترین حمله لفظی ممکن در پاسخ به جان برنان نوشت: «اوه! واقعا اینطور است. نمی‌توانستی بدتر از این عمل کنی. فقط به سوریه (خط قرمز)، کریمه، اوکراین و تجهیز و نوسازی سلاح‌های اتمی روسیه نگاه کنید».
اشاره ترامپ به خط قرمز، همان خط قرمزی بود که باراک اوباما در سال 2013 درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه کشید؛ خط قرمزی که مخالفان اوباما در آمریکا می‌گویند رئیس‌جمهور این کشور تنها آن را ترسیم کرد و به آن عمل نکرد. ترامپ سپس مستقیما رئیس سازمان سیا طی 4 سال اخیر را متهم به دسیسه‌چینی علیه بالاترین مقام اجرایی کرد و نوشت: «وضعیت خوب نیست. آیا عامل انتشار آن خبر جعلی او بود؟» اشاره ترامپ به «خبر جعلی»، همان خبری است که تارنمای افشاگرانه مشهور «بازفید» درباره او منتشر کرده بود. به نوشته تارنمای «زیروهج» پس از ترور جان‌اف کندی در سال 1962، تاکنون هیچ رئیس‌جمهور ایالات متحده جرات درگیری با سیا و سایر سازمان‌های مخفی آمریکا را آن هم به صورت علنی و پیش از آغاز رسمی دوره صدارتش پیدا نکرده بود. کندی بهای سخنرانی‌اش علیه تندروهای نامریی پشت سر سیا را پرداخت و حالا شاید زمان سقوط هواپیمای ترامپ بر اثر نقص فنی یا بر اثر حمله تروریستی داعش فرا رسیده باشد. تنها باید منتظر ماند و دید آیا «مایک پمپئو»، انتخاب ترامپ برای جایگزینی برنان در کرسی ریاست سازمان سیا، پس از ورود به مقر لانگلی همچنان حامی دیدگاه‌های رئیس‌جمهور جدید باقی خواهد ماند یا خیر؟
مقام‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی هستند هکرهای روس سال گذشته با انجام حملات سایبری سعی داشتند بر نتیجه انتخابات ریاست‌‎جمهوری آمریکا تأثیر بگذارند. این در حالی است که مسکو بارها این اتهام را رد و اعلام کرده است واشنگتن باید برای اثبات ادعای خود مدرک ارائه دهد.
ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، ادعاهای مطرح‌شده درباره هکرهای روس را مضحک خواند و گفت رقبای دموکراتش سعی دارند با این ادعاها بر شکست انتخاباتی خود سرپوش بگذارند. این در حالی است که وی اخیراً در یک نشست خبری گفت معتقد است روسیه در این حملات سایبری دست داشته است. مقامات اطلاعاتی آمریکا 18 دی نشستی با حضور ترامپ برگزار کردند و اطلاعات مربوط به پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را به وی ارائه دادند. براساس آنچه رسانه‎های ایالات‌متحده گزارش داده‏‌اند، در همین جلسه، اطلاعات شرم‌آوری که مقامات روسیه درباره وی در اختیار دارند، به ترامپ ارائه شده است. در گزارش‎ها آمده است 2 صفحه اطلاعات محرمانه‎ای که به ترامپ و اوباما ارائه شده است، همچنین شامل این اتهام است که در طول مبارزات انتخاباتی ترامپ، ارتباط اطلاعاتی منظمی میان وی و دولت روسیه وجود داشته است.
 


Page Generated in 0/0049 sec