printlogo


کد خبر: 170521تاریخ: 1395/10/28 00:00
اعتراضات گسترده به جنایات اخیر آل‌خلیفه ادامه دارد
بسیج عمومی در بحرین

اعتراضات و خشم مردم بحرین از اقدام رژیم بدوی آل‌خلیفه به اعدام 3 جوان انقلابی این کشور همچنان ادامه دارد. منطقه السنابس محل سکونت 3 جوان معارض بحرینی که روز یکشنبه به دست نیروهای رژیم حاکم بر کشور تیرباران شدند، روز گذشته نیز شاهد تظاهرات هزاران نفر از معترضان تشییع نمادین این 3 شهید بود. همچنین تظاهرات‌های مشابهی نیز در منطقه محاصره شده الدراز در میدان الفداء واقع در نزدیکی منزل شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین، برگزار شد. خانواده‌های 3 شهید نیز که روز دوشنبه مجلس ختمی در السنابس در مکان‌های جداگانه برای زنان و مردان برگزار کردند، اعلام کردند روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز مجلس ختم دیگری در حسینیه حاج احمد بن خمیس برگزار خواهد شد. این اعتراضات رو به ‌گسترش در پاسخ به فراخوان گروه‌های مقاومت و علمای دینی بحرینی برگزار می‌شود که با صدور بیانیه‌‌هایی، یک هفته عزای عمومی در بحرین اعلام و بر استمرار برگزاری تظاهرات خشم در سراسر این کشور تأکید کرده‌اند. همزمان با این فراخوان، مقاومت اسلامی بحرین «سرایا المختار» خواستار بسیج عمومی در کشور در محکومیت جنایت‌های بی‌پایان رژیم شده و تاکید کرده است دشمن منتظر گلوله مقاومت اسلامی باشد. مقاومت اسلامی بحرین در بیانیه‌ای تأکید کرد: «طغیان و سرکشی مافیای اشغالگر از همه خطوط قرمز‌، اصول و ارزش‌ها عبور کرده و با اتخاذ تدابیر سرکوبگرانه و جنایتکارانه مصمم برای کشتار تمام اقشار ملت مسلمان و شجاع بحرین اعلام آمادگی کرده است، اما با این جنایت گور خودش را کنده است». مقاومت اسلامی بحرین در این بیانیه بسیج عمومی و عزاداری برای این 3 جوان را خواستار شده و بر هدف قرار دادن همه مزدوران رژیم و تشکیلات نظامی و امنیتی آن تأکید کرده است. گفتنی است سرایاالمختار در سال 2011 اندکی پس از آغاز انقلاب اعلام موجودیت کرد که نام آن از مختار ثقفی، یکی از چهره‌های کهن شیعی که انتقام شهادت امام سوم شیعیان را گرفت، اخذ شده است. این گروه مقاومت تاکنون عملیات نظامی در خور توجهی نداشته است ولی چندین بار در عملیات‌های کوچکی نظیر حمله به نیروهای پلیس و بمب‌گذاری‌ها علیه نیروهای سرکوبگر رژیم در این کشور مشارکت داشته‌اند. عدم گسترش فعالیت‌های نظامی این گروه به علت ناتوانی این گروه نیست، بلکه رهبران سیاسی این گروه می‌خواهند تا حد امکان صلح‌آمیز بمانند.
نهضت اعتراضی توئیتری علیه آل‌خلیفه
همزمان شمار زیادی از فعالان رسانه‌ای بحرینی با راه‌اندازی کمپین سراسری و نهضت توئیتری در شبکه اجتماعی، ضمن اعتراض شدید به سیاست‌های ضد حقوق بشری حاکمان بحرین، اقدام رژیم آل‌خلیفه در اعدام 3 جوان انقلابی بحرین را بشدت محکوم کردند. در این کمپین اعتراضی، کاربران مجازی با انتشار تصاویر این 3 جوان انقلابی و عکس‌نوشته‌هایی با مضمون مقاومت و مظلومیت آنان، ضمن محکوم کردن شدید این اقدام غیرانسانی و غیرقانونی دستگاه قضایی بحرین، بر تداوم اعتراض‌های سراسری علیه رژیم بحرین تاکید کردند. براساس این گزارش، راه‌اندازی این پویش رسانه‌ای در شبکه اجتماعی توئیتر مورد توجه کاربران از کشورهای منطقه قرار گرفته و توئیت‌های بسیاری در محکومیت جنایت اخیر رژیم آل‌خلیفه منتشر شده است. طبق این گزارش، روز یکشنبه
 3 جوان شیعه بحرینی بنا به اتهامات واهی دولت این کشور تیرباران شدند در حالی‌که مجامع عمومی و سازمان‌های حقوق بشری خواستار عدم اجرای حکم اعدام این افراد شده بودند. این افراد متهم به مشارکت در عملیاتی انفجاری در خیابانی در منطقه شمالی بحرین در 3 مارس 2014  بودند که به ادعای وزارت کشور بحرین منجر به کشته شدن 3 پلیس از جمله 2 پلیس اماراتی شده است.
تظاهرات اعتراضی در عربستان
در واکنش به سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز انقلابیون و اعدام 3 جوان مخالف در بحرین توسط رژیم آل‌خلیفه،‌ ساکنان شرق عربستان از جمله اهالی شهرک العوامیه در استان عمدتا شیعه‌نشین القطیف، روز یکشنبه تظاهرات اعتراضی برگزار کردند. العوامیه، زادگاه شیخ شهید نمر باقر النمر است که در سال 2012 اعتراض‌های مردمی علیه ورود نیروهای «سپر جزیره» به سرکردگی سعودی به بحرین را برای قلع و قمع انتفاضه مردم این کشور رهبری می‌کرد. به گزارش روزنامه الاخبار، معترضان عربستانی برخی راه‌های اصلی شهرک العوامیه را با آتش زدن لاستیک خودروها بستند و جوانان معترض هم علیه اقدامات نظام سعودی شعار دادند. در مقابل، نیروهای امنیتی سعودی برای سرکوب هرگونه تظاهرات و اعتراض مردم العوامیه وارد این شهرک شدند. براساس این گزارش، اهالی جزیره تاروت در استان القطیف هم عصر یکشنبه پیکر جابر العقیلی (45 ساله) را که مقامات سعودی حدود 10 روز قبل او را بازداشت کرده بودند، تشییع کردند. مقام‌های سعودی به این بهانه که عناصر مسلح در المسوره در شرق عربستان پنهان شده‌اند، درصدد تخریب این منطقه تاریخی هستند. گفتنی است، سیاست قلع و قمع در بحرین و منطقه شرقی عربستان برای سرکوب جنبش‌های مسالمت‌آمیز از 6 سال قبل تاکنون ادامه دارند و این رفتار مانع راه‌حل‌های سیاسی مسالمت‌آمیز شده است.
واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به جنایت آل‌خلیفه
ریخته‌شدن خون انقلابیون‌ مسالمت‌جوی بحرین توسط مزدوران آل‌خلیفه در حالی ادامه دارد که سکوتی مرگبار جهان عرب و همه جهان را در مقابل این جنایات فراگرفته است و این جنایات، تنها توسط معدود کشورهای منطقه‌ای که در محور مقاومت قرار دارند، از همان ابتدای خیزش بحرینی‌ها، محکوم شده است. ایران، لبنان، عراق و یمن کشورهایی بودند که اعتراض خودشان در محکومیت اعدام 3 جوان بحرینی را متذکر شدند. طبق این گزارش، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز ضمن محکوم کردن اعدام جوانان بحرینی، گفت: محافل بین‌المللی و حقوق بشر و تمام نهادهای جهان به شفاف‌نبودن روند محاکمه ناعادلانه این
3 جوان بحرینی اذعان کردند. وزارت خارجه عراق، روز دوشنبه اعلام کرد، پرواضح است که این اقدامات در سرکوب مخالفان به دست رژیم آل‌خلیفه نقض آشکار حقوق بشر و برخورد سرکوبگرانه با خواسته‌های ملت بحرین است. سخنگوی این وزارتخانه تصریح کرد، مردم بحرین حتی از کوچک‌ترین حق که داشتن محاکمه عادلانه است محرومند در حالی‌که همه جهان خواستار احترام به حقوق بشر در این کشور هستند. اکرم الکعبی، دبیر کل جنبش النجباء عراق نیز گفت: اعدام این 3 جوان مبارز لکه ننگی بر پیشانی غرب است که همواره از این نظام وحشی حمایت کرده است.  نوری مالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در بیانیه‌ای گفت‌: دولت بحرین رویارویی با مردم خود را برگزیده است. کتائب حزب‌الله عراق نیز با واکنش شدید نسبت به اعدام 3 جوان انقلابی بحرینی به دست رژیم آل‌خلیفه اعلام کرد: آل‌خلیفه و آل‌سعود با ریختن خون مردم بیگناه بحرین و یمن گور خود را می‌کنند. حزب‌الله لبنان نیز ضمن محکوم کردن اعدام 3 جوان بحرینی تأکید کرد: نظام بحرین و کشورهای عربی و غربی که از این نظام حمایت به عمل می‌آورند مسؤولیت این جنایت را برعهده دارند. در یمن نیز  جنبش انصار‌الله با صدور بیانیه‌ای، اقدام دولت بحرین در اعدام 3 جوان را که خواهان حق طبیعی برای برقراری آزادی، کرامت و استقلال بودند، محکوم و تأکید کرد، این جرم بزرگ تنها نمونه‌ای از ظلم‌های رژیم بحرین در حق این ملت دوست و برادر است، ظلمی که به‌طور روزانه و در منظر جهانیان رخ می‌دهد. عباس الکاظم، کارشناس مشهور سیاسی و رئیس موسسه مطالعات شیعه‌شناسی مستقر در واشنگتن، در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر ضمن محکوم کردن شدید اعدام 3 جوان انقلابی بحرینی از سوی دستگاه قضایی رژیم آل‌خلیفه نوشت: این اقدام حکومت بحرین، خشونت‌آمیز و ناعادلانه بود. مسؤول بخش اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل نیز اعدام جوانان بحرینی را خارج از چارچوب قانون دانست و تأکید کرد که این 3 جوان در معرض شکنجه قرار گرفته‌اند و محاکمه آنها ظالمانه بوده است. اتحادیه اروپا نیز اجرای حکم اعدام 3 جوان بحرینی را عقب‌نشینی خطرناکی در زمینه حقوق بشر دانست و مخالفت خود را با مجازات اعدام در هر شرایطی اعلام کرد. همزمان، ده‌ها نفر از فعالان حقوق بشر و مردم کشورهای مختلف نیز عصر روز یکشنبه با تجمع مقابل سفارت بحرین در لندن، خشم و انزجار خود را از این اقدام رژیم آل‌خلیفه ابراز داشتند. معترضان در میان تدابیر حفاظتی پلیس انگلیس از سفارت بحرین، در حالی که تصاویر شهدای بحرین را در دست داشتند با فریادهای «مرگ بر آل‌خلیفه» و «هیهات من الذله»، سرنگونی رژیم آل‌خلیفه را خواستار شدند. تجمع‌کنندگان با انتقاد شدید از سکوت مجامع بین‌المللی در قبال اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل‌خلیفه، دولت‌های غربی حامی این رژیم بویژه آمریکا و انگلیس را شریک جنایات آن دانستند.  همزمان با برگزاری این تجمع اعتاضی در لندن، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس اظهار داشت: لندن قویا مخالف هر گونه حکم اعدام تحت هر شرایطی است و مقام‌های بحرین از موضع ما کاملا آگاه هستند.  بحرین یکی از متحدان راهبردی واشنگتن و لندن و میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکا و پایگاه نیروی دریایی انگلیس است.
 


Page Generated in 0/0131 sec