printlogo


کد خبر: 170593تاریخ: 1395/10/29 00:00
ائتلاف چپ آلمان: ناتو منحل شود!
اعلان جنگ ترامپ به اروپا

فراکسیون چپ‌های بوندستاگ آلمان با حمایت از اظهارات اخیر دونالد ترامپ، خواستار انحلال ناتو شد. «سارا واگن کنشت» رهبر دورگه ایرانی-ژرمن ائتلاف چپ‌ها و سبزها در پارلمان آلمان موسوم به «دی‌لینک» به روزنامه دی‌سایت گفت که این ائتلاف خواستار یک سیاست دفاعی مستقل اروپایی و  جایگزینی یک سیستم امنیتی مشترک اروپایی با مشارکت روسیه به‌جای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است.
خانم واگن کنشت مهم‌ترین سیاستمدار ارشد آلمانی پس از جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس و ماری لوپن، رئیس جبهه ملی فرانسه است که خواستار تعطیلی ناتو می‌شود.
او در این راستا از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با 2 نشریه بیلد آلمان و تایمز انگلیس که ناتو را ائتلافی منسوخ اعلام کرده بود، حمایت کرد. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا همچنین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را ستوده و پیش‌‌بینی کرده است سیاست‌های باز مهاجرتی این اتحادیه درباره پناهجویان احتمالا به خروج شمار بیشتری از اعضای آن بینجامد. اما آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که خود هدف انتقادات ترامپ بویژه در بحث پذیرش انبوه مهاجران در اتحادیه اروپایی و آلمان بود نیز به سخنان ترامپ واکنشی منفی نشان داد. او از کشورهای اروپایی خواست تحت تاثیر این انتقادها از رویکرد خود برنگردند و تاکید کرد:« ما اروپاییان خود سرنوشت‌مان را در دست داریم». همچنین اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان از نگرانی ائتلاف نظامی ناتو درباره سخنان ترامپ سخن گفت. معاون رئیس پارلمان اروپا سخنان ترامپ را مبهم و نه چندان منطقی دانست اما تاکید کرد که هنوز زود است درباره سیاست‌های رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده جشن بگیریم یا آن را محکوم کنیم. با این حال اشتاین‌مایر معتقد است مسؤولیت بیشتر در ائتلاف نظامی ناتو در انتظار آلمان و اتحادیه اروپایی خواهد بود. اما نخست‌وزیر سابق فرانسه که جدی‌ترین نامزد حزب حاکم سوسیالیست برای انتخابات ریاست‌جمهوری 2017 فرانسه محسوب می‌شود، ضمن انتقاد شدید از نظرات ترامپ درباره اتحادیه اروپایی و ناتو، در اظهار نظری بی‌سابقه از یک سیاستمدار حاکم در تاریخ معاصر فرانسه این حرف‌ها را اعلان جنگ آمریکا علیه اروپا دانست. مانوئل والس در مصاحبه با شبکه بی‌اف‌ام گفت: «اظهارات ترامپ یک اقدام تحریک‌آمیز است. این اعلان جنگ علیه اروپا است. رئیس‌جمهور منتحب آمریکا مساله انحلال اروپا را در زمینه‌های تجارت، مهاجرت و دفاع مطرح کرده است».
والس ادامه داد: «اتحاد بین ترامپ و پوتین علیه اروپا به معنای پایان صلح خواهد بود».


Page Generated in 0/0062 sec