printlogo


کد خبر: 170594تاریخ: 1395/10/29 00:00
پاسخ سردکرملین به پیشنهاد لغو تحریم‌ها از سوی ترامپ
امنیت هسته‌ای روسیه غیرقابل مذاکره است

کرملین اعلام کرد قصد ندارد مساله لغو تحریم‌ها علیه روسیه را مورد مذاکره قرار دهد و مقامات روس نیز تاکید کردند مسکو هرگز حاضر نمی‌شود برای لغو تحریم‌ها، امنیت هسته‌ای خود را قربانی کند.
به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به سخنان دونالد ترامپ که امکان مذاکره با مسکو برای کاهش تسلیحات هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را ممکن دانسته بود، نوشت: «ولادیمیر پوتین قصد ندارد در جریان تماس‌های خارجی خود مساله لغو تحریم‌ها علیه روسیه را بررسی کند».
پسکوف همچنین با یادآوری اینکه بهتر است ارزیابی از اظهارات ترامپ را به بعد از آنکه وی رسما دوره ریاست جمهوری را آغاز کند موکول کنیم، تاکید کرد: «تحریم‌های ضد روسی اصلا در اولویت دستورکار برنامه‌های داخلی روسیه یا در دستورکار برنامه مذاکرات با شرکای خارجی قرار ندارد».
برخی سیاستمداران بلندپایه روس نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری دولتی، ارزیابی منفی از سخنان ترامپ داشتند. «کنستانتین کاساچوف» رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه گفت: «لغو تحریم‌ها برای روسیه به خودی خود یک هدف نیست و حتی یک هدف راهبردی هم محسوب نمی‌شود که به خاطر آن بخواهد چیزی را قربانی کند، چه رسد به مساله امنیت کشور. ما تحریم‌ها علیه روسیه را میراثی شیطانی باقیمانده از دولت باراک اوباما می‌دانیم که باید به دنبال آن به تاریخ بپیوندد».
او به رئیس‌جمهوری جدید آمریکا توصیه کرد قبل از چنین اظهارنظراتی، ابتدا دلایلی که باعث شده تا توافقنامه‌های موجود مربوط به خلع سلاح به واقعیت نپیوندد را با دقت مطالعه کند. وی افزود: «واضح است که از جمله اصلی‌ترین موانع تحقق این توافقات طرح‌های آمریکا برای استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی در نقاط مختلف جهان است. دومین مانع نیز تلاش‌های آمریکا برای تامین امنیت یکجانبه خود در زمینه‌های دیگر از جمله گسترش زیرساخت‌های ناتو در شرق اروپا، گسترش استفاده از تسلیحات متعارف، سلاح‌های فوق‌مدرن، هواپیماهای بدون خلبان و نظامی کردن فضاست».  «ایگور مارازوف» دیگر سناتور روس نیز معتقد است: «همه از مدت‌ها قبل دیگر می‌دانند که تحریم‌ها نمی‌تواند روسیه را وادار کند که هر پیش‌شرطی را بپذیرد. کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای نمی‌تواند شرطی برای لغو تحریم‌ها قرار گیرد. البته موضوع کاهش تسلیحات هسته‌ای مساله‌ای است که اگر طرف آمریکایی پیشنهاد کند، می‌توانیم آن را بررسی کنیم، برای اینکه ما هرگز طرفدار مسابقه تسلیحاتی نبوده و به کاهش آن علاقه‌مند هستیم».
«آلکسی پوشکوف» عضو کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در این رابطه گفته است، مرتبط کردن مساله لغو تحریم‌های ضدروسی با یک موضوع مهم بین‌المللی بویژه مساله کاهش سلاح‌های هسته‌ای، درست نیست.
پوشکوف با تاکید بر اینکه مسکو هرگز تحت تاثیر چنین اعمال فشارهایی قرار نمی‌گیرد، یادآور شد دولت باراک اوباما هم بارها تلاش کرد مساله لغو تحریم‌ها علیه روسیه را با اجرای برخی شروط از سوی مسکو مرتبط کند ولی موفقیتی در این زمینه به دست نیاورد.  از طرف دیگر به گزارش الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز در سخنانی از اظهارات ترامپ درباره مبارزه با تروریسم استقبال کرد.  او گفت: «امیدواریم در دوره ریاست ترامپ همکاری بیشتری با واشنگتن بر سر سوریه داشته باشیم. لاوروف افزود: هدف از مذاکرات آستانه حمایت از آتش‌بس سوریه و توافق برای راه‌حل سیاسی است. مساله فدرالی شدن سوریه موضوعی است که فقط سوری‌ها باید درباره آن تصمیم بگیرند».
وزیر خارجه روسیه درباره حضور احتمالی آمریکا در مذاکرات آتی آستانه گفت: بهتر است از نمایندگان آمریکا برای مذکرات آستانه دعوت به عمل‌ آید.


Page Generated in 0/0057 sec