printlogo


کد خبر: 170601تاریخ: 1395/10/29 00:00
دولت خودسرانه و در سکوت خبری گاز را گران کرده است!
تخلف شرکت ملی گاز در دریافت گازبها

گروه اقتصادی: ظاهرا شرکت ملی گاز ایران در اقدامی خلاف آنچه قبلا گفته شده بود قیمت گازبها در تابستان سال 94 را به طور ثابت و 150 تومان به ازای هر مترمکعب اخذ کرده است. به گزارش فارس، با صدور قبوض ماه گذشته گازبها بندی برای نخستین‌بار مشترکان خانگی را مخاطب قرار داد: «با توجه به مصوبه قانون بودجه سال 95، تعرفه فروش گازبهای خانگی از تاریخ 03/07/95 تا تاریخ 30/08/95 براساس نرخ مصوب 1500 ریال به ازای هر مترمکعب گاز محاسبه می‌گردد». پس از ارسال این قبوض، پیگیری‌ها نشان داد با ابلاغیه هیات دولت قیمت هر مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری که سال‌های گذشته از ابتدای فروردین ماه تا پایان آبان‌ماه براساس جدول و پلکان مصرف تعیین می‌شد، از تاریخ 3 مهرماه سال 95 با نرخ ثابت هر مترمکعب 150 تومان محاسبه شده است. در همین رابطه نیز مدیر شرکت گاز استان تهران گفت: قیمت گازبهایی که همه بخش‌های مصرف‌کننده گاز مانند صنایع، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و... پرداخت می‌کردند ثابت بود اما با این ابلاغیه هیات دولت بخش خانگی و تجاری نیز نرخ گازبهای‌شان در مدت 8 ماه گرم سال ثابت و در مدت 4 ماه سرد سال یعنی از ابتدای آذرماه تا پایان اسفند ماه براساس پلکان تعیین خواهد شد و مشترکان باید گازبهای خود را براساس فرمول پرداخت کنند. وی افزود: اگرچه در قبوض تاریخ سوم مهر ماه مندرج شده اما از ابتدای فروردین ماه سال جاری لازم‌الاجراست که در مهرماه اجرایی شده است. این مقام مسؤول تصریح کرد: این موضوع مختص تمام مصرف‌کنندگان گاز در کل کشور است و تنها شامل استان تهران نمی‌شود. این گزارش حاکی است ظاهرا این تصمیم به دلیل کاهش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در مدت گرم سال اخذ شده است.
واکنش نمایندگان مجلس نسبت به این تصمیم
همانطور که در ابتدای این گزارش نیز به آن اشاره شد در قبوض گاز اعلام شده است «براساس مصوبه قانون بودجه سال 95» این تغییرات صورت گرفته است اما پس از بررسی‌ها مشخص شد هیات وزیران در مصوبه خود در تاریخ 3/7/95 در تبصره‌ای ذکر کرده است که قیمت گاز خانگی، تجاری و صنایع کوچک با میانگین سالانه 977 ریال به ازای هر مترمکعب و با توجه به قیمت ثابت 1500 ریال برای 8 ماه گرم سال است، بنابراین پرواضح است که این تغییرات بر اساس مصوبه هیات وزیران بوده است اما در قبوض گاز از مصوبه مجلس در بحث قانون بودجه 95 یاد شده است. بر این اساس رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قویا این موضوع را رد و اظهار کرده‌اند مجلس مصوبه‌ای برای تغییر محاسبه تعرفه گاز از پلکانی به ثابت نداشته است و این تغییر محاسبه تعرفه باید به حالت گذشته که نرخ به صورت پلکانی تعیین می‌شده بازگردد، چرا که به عدالت نزدیک‌تر بوده و سبب مدیریت و اصلاح الگوی مصرف می‌شود.  در همین راستا فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، طی نامه‌ای به وزیر نفت تاکید کرده است: در سالیان اخیر تعرفه گاز خانگی و صنایع کوچک به صورت پلکانی محاسبه می‌شد که هم به عدالت نزدیک‌تر بوده و هم باعث تشویق مردم به صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌شد اما اخیراً به پیشنهاد وزارت نفت و بر اساس مصوبه مورخ 3/7/95 هیأت محترم وزیران این تعرفه برای 8 ماه گرم سال به صورت ثابت برای هر مترمکعب 1500 ریال محاسبه می‌شود.
حسنوند در این نامه اظهار داشته است: این امر باعث افزایش شدید بهای گاز برای پله‌های اول و دوم مصرف و کاهش برای پله‌های چهارم به بالا شده است. با توجه به اعتراضات گسترده مردمی مستدعی است دستور فرمایید نحوه تعرفه‌گذاری بهای گاز مصرفی به حالت سابق بازگردد و به صورت پلکانی برای همه ماه‌های سال محاسبه شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در تشریح روش محاسبه گازبها گفت: مبنای محاسبه قیمت گاز مصرفی در زمستان ٩٥ تفاوتی با پارسال ندارد. حمیدرضا عراقی با بیان اینکه روش محاسبه پلکانی قیمت گاز مصرفی و ارتباط آن با فصل سرد 2 موضوعی است که برخی مشترکان و رسانه‌ها را دچار ابهام کرده است، افزود: در 4 ماه فصل سرد سال قیمت گاز به طور معمول تصاعدی محاسبه می‌شود که امسال هم همین روش مبنای محاسبه است و با پارسال تفاوتی ندارد. وی با تکذیب تغییر در روش محاسبه قیمت گاز خانگی، افزود: قیمت‌ گاز در 8 ماه گرم سال مانند سال گذشته به ازای هر مترمکعب ١٥٠ تومان و ثابت است. وی افزود: در روش پلکانی برای نمونه به ازای مصرف ١٠٠ مترمکعب گاز ١٢ هزار تومان گازبها محاسبه می‌شود که هم‌اکنون با ثابت شدن قیمت ١٥٠ تومان به ازای هر مترمکعب گاز، این رقم در تابستان به ١٥ هزار تومان می‎رسد. عراقی با توضیح اینکه سرمای آذرماه امسال در ٢٠ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، گفت: بر اثر سرما به طور طبیعی مردم گاز بیشتری مصرف کردند، به همین دلیل مبلغ قبض آذرماه ٩٥ در مقایسه با آذرماه ٩٤ رقم بالاتری بوده و این ابهام به وجود آمده که افزایش قیمت رخ داده است. وی با بیان اینکه مبنای محاسبه قیمت گاز در 2 فصل سرد (4 ماه) و گرم سال (8 ماه) متفاوت است، تصریح کرد: این تفاوت روش سبب می‌شود مردم در مصرف گاز بیشتر صرفه‌جویی کنند که این موضوع هم به نفع خود مردم و هم موجب مدیریت بهتر عرضه گاز از سوی دولت می‌شود.  با این شرایط باید گفت مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ضمن تایید ثابت بودن قیمت گازبها در مدت گرم سال از یک اقدام غیرقانونی برای نخستین‌بار در شرکت ملی گاز ایران پرده‌برداری کرده است به طوری که اعلام می‌کند قیمت گاز در مدت ماه‌های گرم سال در سال 94 ثابت و به ازای هر مترمکعب 150 تومان بوده است.


Page Generated in 0/0064 sec