printlogo


کد خبر: 170613تاریخ: 1395/10/29 00:00
قالیباف بودجه 18 هزار میلیاردی شهرداری تهران را تقدیم شورای شهر کرد
هشدار شهردار درباره انحلال شورای شهر
واریز درآمد شهرداری‌ها به خزانه دولت به معنی دولتی شدن شهرداری‌هاست

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران روز گذشته با حضور در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران لایحه بودجه سال 96 شهر تهران را به شورای شهر تقدیم کرد.
قالیباف درباره ارائه لایحه بودجه سال 96 شهرداری تهران اظهار داشت: تمام تلاش ما این بود که تا پایان دی ماه بودجه شهرداری تهران را تقدیم شورا کنیم. شهردار تهران ادامه داد: ما با محدودیت‌های مالی مواجه هستیم و بدون شک این محدودیت‌ها در  حوزه‌های شهرداری اثرگذار است و موجب می‌شود افق روشنی در منابع مالی نداشته باشیم. وی افزود: امروز ما منکر این نیستیم که در حوزه اقتصادی از حالت رکود، تحرکی رخ داده ولی این تحرک در سایه فروش نفت اتفاق افتاده است. حوزه‌های ساخت‌وساز و عمرانی که در اشتغال نیز تأثیرگذار است هنوز رشد منفی در شهر دارد و درآمدهای آن مثبت نشده است و نمی‌توانیم بگوییم در چشم‌انداز نزدیکی درآمدها مثبت خواهد شد.
برخی مصوبات برنامه ششم و بودجه خلاف قانون اساسی است
به گزارش فارس، وی درباره لایحه برنامه ششم که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، گفت: این لایحه باید در شورای نگهبان نیز تایید شود و پس از آن به عنوان قانون خواهد شد و طی 5 سال برنامه‌های شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در اصل اینکه لایحه برنامه ششم باثبات است اعتراضی نداریم ولی به نظر ما یکسری اشکالات جدی وجود دارد، به عنوان مثال در لایحه برنامه ششم طی مصوبه‌ای، تمام مسؤولیت‌های نظارتی در حوزه مباحث مالی و حسابرسی به دیوان محاسبات منتقل شده است و ما معتقدیم این خلاف قانون اساسی است و از شورای نگهبان می‌خواهیم به این بحث توجه کند. وی افزود: یک نهاد عمومی غیردولتی دارای بودجه‌های دولتی نیست و شورای نگهبان نیز گفته است دیوان محاسبات نمی‌تواند در بودجه شهرداری دخالتی داشته باشد. قالیباف بیان داشت:‌ در ارزش افزوده نیز برخلاف قانون اساسی مطرح شده و همه ما مکلفیم سیاست‌هایی را که تصویب و ابلاغ شده است رعایت کنیم. بخش قابل توجهی از ارزش افزوده از عوارض شهرهاست که قرار بود 50 درصد آن را به شهرداری‌ها و 50 درصد دیگر را به دولت پرداخت کنند. با اینکه ارزش افزوده از 3 درصد به 9 درصد رسیده اما سهم ما به صورت یک‌سوم پرداخت شده است. الان با تصمیمی که در لایحه بودجه اتخاذ شده است عوارض یک شهر را برمی‌دارند و به شهر دیگر می‌دهند که این موضوع خلاف قانون اساسی و مقررات است.
واریز درآمد شهرداری به خزانه دولت یعنی انحلال شورای شهر
شهردار تهران گفت: در تبصره 21 بودجه سال 96 نیز همه بخش‌ها جز بخش خصوصی و تعاونی‌ها مکلف شده‌اند هرگونه درآمدی را به خزانه دولت واریز کنند و این یعنی انحلال شوراها. اگر درآمد شهرداری‌ها به خزانه دولت واریز شود و پس از آن از دولت بخواهیم دریافت کنیم، بهتر است بگویند شهرداری‌ها از یک نهاد عمومی غیردولتی به یک نهاد دولتی تبدیل شده‌اند و این اقدام یعنی انحلال شوراهای شهر در کل کشور که به تمرکزگرایی دامن می‌زند. این یعنی مردم حق پول خود را هم ندارند و این موضوع خلاف قانون اساسی است.
دولت بودجه شهر تهران را 46 درصد کاهش داده است
قالیباف یادآور شد: دولت با توجه به مشکلاتی که دارد 9 درصد افزایش بودجه داده ولی برای شهرداری تهران نسبت به سال قبل 46 درصد کاهش در نظر گرفته است. برای سال 95، در حوزه مترو 245 میلیارد تومان قرار بود پرداخت کند ولی همین ردیف در سال آینده 128 میلیارد تومان کاهش یافته است. قالیباف گفت: ما بودجه سال 96 را که امروز تقدیم کردیم در چنین فضایی که حاکم بر آینده شوراها و شهرداری‌ها از جهت ساختاری و بودجه‌ای است، ارائه کرده‌ایم.  شهردار تهران گفت:‌ درخواست بنده این است که در لایحه برنامه ششم و بودجه سال 96،  جلوی اقداماتی که به انحلال شوراها و کاهش اختیارات آنها منجر می‌شود گرفته شود.  وی گفت: در دهه گذشته خطوط متروی ما از 36 ایستگاه به 106 ایستگاه افزایش یافته است و تعداد واگن‌ها از 300 به 1300 دستگاه افزایش یافته است. وی گفت:‌ سهم مترو از جابه‌جایی مسافر 5 درصد بوده و به 18 درصد رسیده است و براساس برنامه اقدام می‌کنیم. شهردار تهران افزود: همچنین در بحث اتوبوس 200 دستگاه بوده که تاکنون 500 دستگاه اتوبوس دوکابین اضافه شده است. تمام تلاش ما این است که خط 7 مترو حدود 30 کیلومتر امسال افتتاح شود. در خط 6 نیز که حدود 32 کیلومتر است حفاری‌ها تمام شده و ریل‌گذاری‌ها نیز شروع شده است که امیدواریم در 5 ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.
بهره‌برداری از متروی فرودگاه امام (ره) تا 2 ماه آینده
قالیباف یادآور شد: امیدواریم 35 کیلومتر مترو فرودگاه امام(ره) نیز تا دو ماه آینده به انتها برسد و مردم بتوانند از خطوط ریلی بیشتر استفاده کنند.
شهردار تهران با اشاره به اینکه امروز مترو از مرز 250 کیلومتر در چند ماه آینده خواهد گذشت، گفت:‌ این اقدام  بزرگی است که در آینده اتفاق می‌افتد. از دولت خواهش کردیم ما کارهای زیرساختی مترو را انجام می‌دهیم و دولت واگن اختصاص دهد و قول دادند هزار واگن به شهرداری تهران کمک کنند.
رشد مناسب خدمات شهری
قالیباف گفت:‌ در حوزه خدمات شهری اتفاق‌های خوبی افتاده است و در حوزه سرانه فضای سبز اکنون از 2/9 به 5/16 مترمربع رسیده‌ایم. در برنامه ما این است که جنگلکاری‌ها را از 18 هکتار به 38 هکتار برسانیم. قالیباف افزود: در معابر شهری نیز از 7500 معبر در 3 سال گذشته به 8 هزار معبر شهری رسیده‌ایم. وی گفت: در حوزه پسماند نیز تفکیک ما 14 درصد بود که امروز به 5/19 درصد رسیده‌ایم و باید تا 2 سال آینده به بیش از 20 درصد برسیم. شهردار تهران افزود: در حوزه آتش‌نشانی از 75 ایستگاه هم‌اکنون به 123 ایستگاه آتش‌نشانی رسیده‌ایم که در این حوزه پیشرفت خوبی داشته‌ایم.  قالیباف درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی در شهر تهران نیز اظهار داشت: در ابتدای برنامه 45 زمین ورزشی موجود بوده است که امروز به بالغ بر 700 زمین ورزشی رسیده‌ایم. وی در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز اظهار داشت: امروز شهرداری تهران 12 هزار و 500 نفر از افراد آسیب‌دیده شهر را یا شبانه‌روزی سرویس می‌دهد یا در طول روز به آنها خدمات می‌دهد. این 12 هزار و 500 نفر مستقیم در مراکز شهرداری است که جدا از کمک‌هایی است که به بهزیستی و ان‌جی‌اوها و دیگر سازمان‌ها ارائه می‌دهد. همچنین 3 هزار کودک کار در  مراکز رویش شهرداری تحصیل می‌کنند. قالیباف افزود: به ازای هر معتاد کارتن‌خواب به کمپ‌ها
400 هزار تومان کمک می‌کنیم و این علاوه بر کمک‌هایی است که به دیگر نهادها می‌کنیم. هم‌اکنون 2 سامان‌سرا در شهر تهران در بخش خانم‌ها و آقایان با 700 نفر جمعیت فعالیت دارند که تمام خدمات به آنها ارائه می‌شود. در مددسراهای شهر تهران نیز که شب‌ها اسکان می‌یابند در روزهای زمستان 4 هزار نفر را روزانه ساماندهی کرده‌ایم. قالیباف  گفت: در حوزه هوشمند‌سازی 1500 کیلومتر زیرساخت‌های فیبر نوری ایجاد کرده‌ایم و تعداد سامانه‌های ما به 127 رسیده است. شهردار تهران گفت: در حوزه بافت‌های فرسوده به 35 درصد رسیده‌ایم. این در حالی است که براساس آمارهای وزارت راه‌وشهرسازی در کشور نوسازی بافت فرسوده 8 درصد است ولی در تهران 35 درصد نوسازی بافت فرسوده داشته‌ایم. وی گفت: در بودجه سال 96 رویکرد اقتصاد مقاومتی را مدنظر داشته‌ایم و به سیاست‌ها و راهبردهای شورای شهر تهران نیز در بودجه سال آینده توجه شده است. رویکرد ما در بودجه یک رویکرد انقلابی بوده است و اولویت‌های حقوق و مزایا، نگهداشت، دیون، توسعه حمل‌ونقل عمومی و پروژه‌های کلان را داشته‌ایم. شهردار تهران یادآور شد: بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد از برنامه‌های بودجه‌ای سال آینده ما بوده و استانداردسازی همه فعالیت‌ها در این بودجه دیده شده است. در برنامه پنج‌ساله افق بدون کمک دولت حدود 100 هزار میلیارد تومان بوده است و بر این اساس در سال 96 بودجه‌ای که به شورا می‌دادیم 22 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است ولی با شرایطی که به وجود آمد، ما این سیاست را ادامه ندادیم و رویکرد انقباضی را دنبال کردیم. پیشنهاد ما برای بودجه سال 96، 18 هزار و 489 میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته
4/3 درصد رشد داشته است. وی افزود: بودجه سال آینده 11 هزار و 833 میلیارد تومان یعنی 64 درصد نقد و 6 هزار و 656 میلیارد تومان معادل 43 درصد، غیرنقد است.
اختصاص  48 درصد بودجه شهرداری تهران به حمل‌ونقل عمومی
وی با اشاره به اینکه درآمدهای پایدار سالانه 10 درصد افزایش یافته است، گفت: میزان درآمدهای پایدار در سال 93، 3 هزار و 400 میلیارد تومان و سال 94 حدود 4 هزار میلیارد تومان که 17 درصد رشد داشت، همچنین در سال 95، 4 هزار و 400 میلیارد  تومان معادل 10 درصد افزایش میزان درآمد پایدار را داشته‌ایم. وی افزود: امروز بر اساس لایحه برنامه ششم پنج‌ساله و بودجه سال 96 دولت درآمدهای پایدار شهر تهران در سال آینده باید به 5 هزار میلیارد تومان افزایش می‌رسید ولی براساس آنچه در مجلس تصویب شد و اگر ابلاغ شود 2 هزار میلیارد تومان از درآمدهای پایدار شهر در سال آینده برداشت و به شهرها و روستاهای دیگر داده می‌شود. قالیباف افزود: در حوزه مصارف 6 هزار و 909 میلیارد تومان برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم که اگر می‌خواستیم طبق برنامه عمل کنیم باید 7 هزار و 125 میلیارد تومان در این حوزه اختصاص می‌دادیم. شهردار تهران افزود: ما اگر هیچ کار حرفه‌ای انجام ندهیم و تنها فقط بخواهیم شهر را اداره کنیم با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای موجود تراز ما منفی نشده است ولی اگر این روند دولت ادامه پیدا کند تمام شهرداری‌ها آسیب می‌بینند. وی افزود: در حوزه حمل‌ونقل عمومی در سال گذشته 33 درصد بودجه به این موضوع اختصاص یافته بود ولی در سال پیش رو 40 درصد بودجه به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته که این افزایش با احتساب 2 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل است. وی افزود: در مجموع 48 درصد بودجه شهرداری تهران در سال آینده به حمل‌ونقل عمومی اختصاص یافته است که حدود 7 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.


Page Generated in 0/0120 sec