printlogo


کد خبر: 170626تاریخ: 1395/10/29 00:00
پاسخ حسن روحانی به انتقادات و اعتراضات نسبت به وضعیت اقتصادی کشور
عینک بزنید!

نشست خبری حسن روحانی با اهالی رسانه در یک سالگی برجام بعدازظهر دیروز برگزار شد. همان صحبت‌های تکراری و ادعای اثرگذاری برجام بر اقتصاد و معیشت، همراه با توهین‌های متعدد به منتقدان بار دیگر مطرح شد اما این بار نکته قابل توجه در رفتار روحانی، شادابی و خوشحالی او بود. او که نشان داده است برخلاف سخنرانی‌هایش در نوبت صبح، بعدازظهرهای آرامی دارد دیروز هم خودش خوشحال بود و هم با طرح شوخی‌ و کنایه و بذله‌گویی‌ به دفعات سالن را که بیشتر آنها رسانه‌های دولتی و حامی دولت بودند، به خنده
وا داشت. به گزارش «وطن امروز» این شادابی حتی زمانی که خبرنگار یک رسانه حامی فتنه 88 از او درباره اثرات مرگ هاشمی‌رفسنجانی پرسید هم از لب‌های روحانی حذف نشد تا مشخص شود حسن روحانی روز شادی را داشته است. او در این روز شاد، حرف‌های قابل تاملی هم زد. او درباره بحران اشتغال، عملکرد دولتش را بی‌نظیر دانست و مدعی شد سالانه 700 هزار شغل تولید کرده و از این لحاظ دولت وی در دنیا بی‌نظیر است. او همچنین درباره رفتار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در قبال برجام نیز در اظهارنظری شگفت‌انگیز، یک توصیه قرآنی خطاب به ترامپ مطرح کرد و گفت ترامپ باید بداند برجام به سود او است! این شادابی و خوشحالی البته مانع تکه‌پرانی‌های روحانی به منتقدان نشد. او مثل همیشه این بار نیز منتقدان را متهم به «کوری» کرد و گفت برای دیدن دستاوردهای برجام باید خود را درمان کنند و عینک بزنند! روحانی در ماجرای خرید ایرباس هم باز از استدلال‌های برجامی استفاده کرد. درحالی که منتقدان از رفتار دون شأن و غیر عزتمندانه وزیر راه و رئیس سازمان انرژی اتمی در ماجرای فرود ایرباس گلایه دارند، روحانی باز هم از استدلال‌های برجامی استفاده کرد و گفت منتقدان بروند هواپیمای کهنه سوار شوند. این توهین‌ها در شرایطی مطرح شد که روز گذشته تنها و تنها به یک رسانه منتقد دولت اجازه داده شد از روحانی سوال بپرسد. این درحالی است که حتی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های سطح دوم حامی دولت نیز اجازه یافتند سوالات سفارشی خود را طرح کنند.
ما  بی‌نظیریم!
روحانی در ابتدای نشست خبری روز گذشته که در واقع به گپ‌وگفت او با رسانه‌های حامی خود و نیز چند خبرگزاری خارجی شبیه بود، گفت: بسیار سپاسگزارم از کارآفرینان، از فعالان اقتصادی، از خدمتگزاران مردم، از همه مقامات، از همه قوا که دست به دست هم دادیم و تا امروز شاهد رشد بیش از 5 درصدی هستیم. یعنی رشد 4/7 درصدی که در منطقه ما نظیری برای آن تا امروز نمی‌شناسیم و در سطح جهان نیز نمونه‌های خیلی زیادی ندارد. آن هم در شرایط امروز جهان که معمولا با نوعی رکود اقتصادی مواجه است. وی با سپاسگزاری از همه مردم و کارآفرینان که موجب شدند کشور موفق شود در زمینه اشتغال قدم بزرگی بردارد، بیان داشت: اگرچه تا رسیدن به مقصد و مطلوب نهایی هنوز فاصله زیاد داریم اما اینکه در طول یک سال بیش از 700 هزار شغل خالص در کشور ما ایجاد شود نظایر زیادی ندارد. رئیس‌جمهور تصریح  کرد: این رقم در خود دنیا هم نظایر زیادی ندارد.‌ من در گفت‌وگوی تلویزیونی گفتم که 6 کشور هستند بالای 600 هزار شغل در سال‌های اخیر توانستند به وجود بیاورند؛ 700 هزار شغل بسیار زیاد است. البته برای کشور ما به خاطر انباشت مسائلی که در سال‌های گذشته داشتیم نیاز به کارهای زیادی داریم.
بروید خودتان را درمان کنید!
رئیس دولت در ادامه اظهاراتش بعد از آنکه عملکرد دولت خود در اشتغالزایی را بی‌نظیر دانست، این بار نیز منتقدان را از ادبیات خود بی‌نصیب نگذاشت. او گفت: یکی از اهداف بزرگ ما در مساله برجام، اشتغال جوانان بود، اینکه چگونه می‌توان اشتغال ایجاد کرد، با وام که نمی‌شود اشتغال ایجاد کرد، اشتغال با سرمایه‌گذاری درست می‌شود؛ سرمایه داخلی، سرمایه خارجی، فعال کردن بخش‌های اقتصادی، بخش کشاورزی و... خوشبختانه در این چند ماه گذشته از سال جاری هم بخش کشاورزی شرایط رشد خوبی پیدا کرده و هم بخش صنعت رشد خوبی داشته‌ است. سال گذشته همین موقع بنده مصاحبه‌ای انجام دادم و همه تلاش می‌کردیم تا اجناسی که در انبارها باقی مانده را به فروش برسانیم. در برخی کارخانه‌های بزرگ ما مانند فولاد آنقدر انبارها از کالا انباشته شده بود که دیگر جایی در انبارها وجود نداشت اما الان دیگر فولاد جنسی ندارد که بدهد، همه انبارها خالی شده است و حتی در شرایط امروز، فولاد نوبت‌های سه‌ماهه می‌دهد. روحانی افزود: به آنهایی که می‌گویند در کشور رکود وجود دارد و می‌گویند ما چیزی در راستای رونق اقتصادی نمی‌بینیم می‌گویم عینکی برای خود تهیه کنید یا خود را درمان کنید. حداقل بروید و وضعیت صنعت را در سال گذشته و از جمله در ذوب‌آهن ببینید و با امروز مقایسه کنید. البته من نمی‌گویم در همه جا توفیق حاصل شده است، چرا که هنوز بخش‌های غیرفعال در اقتصاد ما بسیار است و ما نیز نمی‌توانیم تسهیلات را به طور کامل در اختیار همه بخش‌ها قرار دهیم.
ترامپ نمی‌داند برجام به نفعش است
اما در ادامه این نشست خبری موضوع تمدید تحریم‌های ISA و نیز مواضع ترامپ مورد اشاره قرار گرفت. روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه رسالت (تنها رسانه‌ منتقد دولت که اجازه پرسیدن سوال پیدا کرد) درباره تمدید تحریم‌های ISA گفت: نکته مهم این است که قانون آیسا را بلافاصله بلااثر کردند که اگر نمی‌کردند، ما آرام ننشسته بودیم. البته ما اقدام کردیم و به وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی نامه نوشتیم که یکی اجرا شد و یکی در حال اجراست. روحانی با تأکید بر امکان بدعهدی در آینده افزود: بخشی از اجرای برجام نیز که ما باید آن را انجام می‌دادیم، دیروز تمام شد و روزهای آخر انجام شد؛ بخشی از کار فردو دیروز انجام شده است. وی با بیان اینکه تحریم‌ها برداشته شده است، افزود: آمریکایی‌ها هم بدقلق هستند و هم بدعهدی می‌کنند.
به آینده امیدوارم و برجام چیزی نیست که یک نفر بگوید که من از چیزی خوشم نمی‌آید و این برای آمریکا خیر است. پایگاه خبری جام‌نیوز نیز در این‌باره به ذکر آیه قرآنی مورد اشاره روحانی پرداخته است. براساس گزارش این پایگاه خبری، روحانی اظهار داشت: برجام این نیست که کسی جایی انتخاب شود بگوید من خوشم نمی‌آید. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا نمی‌تواند خوشش نیاید. قرآن می‌گوید ‌ای‌بسا از چیزی خوشت نمی‌آید درحالی‌که به نفع شماست « عسی ان تکرهوا شیئا... آیه 216 سوره بقره». رئیس‌جمهور جدید آمریکا نمی‌داند برجام به نفعش است، برجام برد- برد است. روحانی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار بلومبرگ مبنی بر اینکه ترامپ تا چند روز دیگر به کاخ سفید خواهد رفت و اگر تصمیم به مذاکره دوباره برای برجام بگیرد، چه تدابیری اندیشیده‌اید و این واقعه چه تأثیری در انتخابات آینده ایران خواهد داشت؟ آیا شما دوباره کاندیدا می‌شوید؟ تصریح کرد: آقای ترامپ اظهاراتی که تاکنون نسبت به برجام انجام داده، این بوده که این توافق خوب نیست. وی اظهارات ترامپ تاکنون را بیشتر شعاری عنوان کرد و افزود: بعید می‌دانم در مقام عمل اتفاقی بیفتد؛ زیرا برجام توافقی دوجانبه نیست و کسی نمی‌تواند بگوید من خوشم می‌آید یا نمی‌آید. او با تأکید بر اینکه مذاکرات مجدد اصلاً معنایی ندارد، گفت: مذاکرات سال‌ها طول کشیده است و راجع به جمله به جمله و کلمه به کلمه آن بحث شده و به توافق رسیده است. بازگشت معنا ندارد. هیچ مذاکره‌ای نسبت به برجام در کار نخواهد بود. روحانی ادامه داد: برجام انجام گرفته و تمام شده است. در شورای امنیت سازمان ملل نیز تایید شده و سندی بین‌المللی و توافقی چندجانبه است. او در ادامه اظهار داشت: وجود رئیس‌جمهور جدید در کاخ سفید هیچ تأثیری در انتخابات آتی ایران نخواهد داشت و ایران روند خود را دارد و خواست مردم اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

وزارت امور خارجه: اظهارات ترامپ علیه برجام باعث ایجاد نگرانی شده است
وزارت امور خارجه چهارمین گزارش 3 ‌ماهه خود درباره توافق جامع هسته‌ای ایران را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کرده است. در این گزارش وزارت امور خارجه نسبت به تاثیر ریاست‌جمهوری ترامپ بر برجام ابراز نگرانی کرده است. به گزارش «وطن‌امروز» در این گزارش آمده است: رئیس‌جمهور جدید آمریکا طی روزهای آتی سکان قوه مجریه در آمریکا را به دست خواهد گرفت و شعارهای تبلیغاتی وی علیه برجام در دوره مبارزات انتخاباتی، به لحاظ روانی بر حرکت برجام تاثیر گذاشته و موجب بروز نوعی بلاتکلیفی و نگرانی درباره آینده برجام در میان تعدادی از شرکت‌های خارجی متمایل به همکاری اقتصادی با ایران شده است، به گونه‌ای که برخی از آنها برای برداشتن گام‌های بیشتر به سمت مراوده اقتصادی با ایران، عملا منتظر اعلام رسمی راهبرد دولت جدید آمریکا درباره برجام هستند. همانطور که بارها مورد تاکید قرار گرفته است، برجام نه یک تفاهم دوجانبه میان ایران و آمریکا، بلکه سند و توافقی «چندجانبه» است که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی قرار گرفته است و همه طرف‌های برجام مسؤولیت مشترکی درباره اجرای تکالیف مربوط به خود در این توافق دارند. جمهوری اسلامی ایران در این مرحله، با پایبندی به تعهدات بین‌المللی خود، از قضاوت زودهنگام درباره رویکرد رئیس‌جمهور جدید آمریکا در قبال برجام خودداری و در عین حال، برای هر سناریو و احتمالی، آمادگی کامل دارد.


Page Generated in 0/0071 sec