printlogo


کد خبر: 170683تاریخ: 1395/10/30 00:00
کینگ‌کنگ وارد می‌شود
فردا در روز تحلیف رئیس‌جمهور جدید آمریکا، خانواده‌های اوباما و ترامپ جای‌شان را در کاخ سفید عوض می‌کنند

امشب خانواده اوباما آخرین شب‌شان را در کاخ سفید پشت‌سر می‌گذارند و ظهر جمعه به وقت واشنگتن، آن را ترک می‌کنند تا جمعه‌شب خانواده ترامپ، نخستین خواب خود در طبقه دوم خانه نمادین ایالات متحده را تجربه کنند. طبق سنتی 8 دهه‌ای، روزهای بیستم ژانویه هر 4 یا 8 سال یک بار، تنها روزهایی محسوب می‌شوند که کاخ سفید 2 رئیس‌جمهور آمریکا را به خود می‌بیند. عصر جمعه ساعت 5 بعدازظهر به وقت ساحل شرقی آمریکا (1:30 بامداد صبح شنبه تهران)  دونالد ترامپ و خانواده پرشمارش روی پله‌های ساختمان کپیتول واشنگتن، نماد قدرت مرکزی و کنگره آمریکا حاضر می‌شوند تا او به همراه معاونش مایک پنس، سوگند ریاست‌جمهوری را ادا کند. او در حضور جان رابرتز، رئیس دیوان عدالت دادگاه عالی به عنوان چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا به خدا سوگند می‌خورد که همه توانش را برای حفاظت از قانون اساسی ایالات متحده به کار گیرد. اما در حالی که نه او و نه سلفش، باراک اوباما طبق شواهد عینی در زندگی شخصی‌شان هیچ اعتقادی به وجود خدا نداشته و ندارند، عجیب نیست که فروپاشی قدرت آمریکا به گواه کارشناسان جهانی در دوران این دو رخ می‌دهد. اوباما در هفته‌های پایانی دوران
8 ساله‌اش به قول یک مقام روس، دنیا را بهم ریخت تا بلکه مشروعیت جانشین خود را زیر سوال ببرد و ترامپ نیز مصمم است میراث اوباما را به‌طور کامل پاک کند اما بعید است تسویه‌حساب‌های این دو کاپیتان تاثیری بر سرنوشت کشتی در حال به گل نشستن آمریکا داشته باشد.
خانواده اوباما گفته‌اند فردا در مراسم سوگند ترامپ شرکت می‌کنند اما الزامی قانونی برای این کار ندارند، چرا که با پایان یافتن ساعت کاری روز جمعه 20 ژانویه (آخرین روز هفته میلادی) باراک اوباما و دولتش هیچ مسؤولیت اجرایی در قبال قانون اساسی نخواهند داشت. البته اگر اوباماها فردا در کنار ترامپ‌ها روی پلکان حاضر نشوند برای نخستین‌بار پس از
96 سال خواهد بود که رئیس‌جمهور کهنه، جانشینش را در مراسم معارفه همراهی نخواهد کرد. اما شاید سخت‌ترین بخش مراسم روز بیستم ژانویه برای اوباما و نمایندگان دموکرات حاضر در مراسم نه تکرار کلمات سوگندنامه توسط تاجر یاغی نیویورکی پس از قاضی رابرتز بلکه کلماتی باشد که او به انتخاب خودش به عنوان نخستین سخنرانی چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا از فراز ایوان کنگره ادا خواهد کرد. می‌توان پیش‌بینی کرد تک‌تک واژه‌هایی که او در این سخنرانی به کار خواهد برد مانند میخ در مغز مخالفانش فروخواهد رفت. این تریبون 20 دقیقه‌ای جایی بوده که برخی رؤسای‌جمهور پیشین، ماندگار‌ترین سخنان‌شان را به ثبت رسانده‌اند اما شاید ترامپ در آن فقط به بدوبیراه گفتن دوباره به رئیس قبلی اکتفا کند. البته اوباما این بخت را دارد که از شنیدن مستقیم این کلمات بگریزد، چرا که با آغاز کنسرت موسوم به خیرمقدم پس از تحلیف ترامپ، مراسم وداع با اوباما هم آغاز می‌شود. او به همراه همسر و 2 دخترش از پله‌های کپیتول پایین رفته و از حاضران خداحافظی می‌کنند.  پس از آن جانشین او در ضیافت عصرانه کنگره شرکت می‌کند و در پایان مراسم تحلیف به همراه همسر و پسر کوچکش، پای پیاده، پیشاپیش خودروی ویژه ریاست‌جمهوری و در احاطه نیروهای امنیتی طول خیابان اصلی آمریکا را طی می‌کنند یعنی خیابان پنسیلوانیا که تا کاخ سفید امتداد می‌یابد و جمعیت حامی یا مخالف در دوسوی آن جمع می‌شوند. قرار است چند تظاهرات ضدترامپ در روز تحلیف او در واشنگتن برگزار شود و باید دید آیا معترضان می‌توانند نمایشی قاطع در مسیر لیموزین رئیس‌جمهور جدید داشته باشند یا خیر؟
در نهایت ترامپ‌ها وقتی به کاخ سفید می‌رسند که تمام اثاثیه مستاجر قبلی ظرف کمتر از نصف روز جابه‌جا شده و اثاثیه آنها چیده شده و بلافاصله ضیافت‌های رویایی خانواده ترامپ با بلیت‌هایی گاه تا یک میلیون دلار که برای حضور افراد مختلف فروخته‌ شده است، آغاز خواهد شد و این‌بار بسیاری از مردم جهان متفق‌القول هستند که رویای ترامپ، کابوس آمریکا خواهد بود. او همان کسی است که جریان رسانه‌ای اصلی آمریکا 3 ماه پیش از انتخابات شگفت‌انگیز هشتم نوامبر عنوان «کینگ‌کنگ» بر او نهادند؛ غولی بی‌شاخ و دم که آمده تا آمریکا را بهم بریزد. هنوز هم خیلی از یانکی‌ها باور نمی‌کنند او را در اتاق فرمان بیضی کاخ سفید ببینند اما سرانجام کینگ‌کنگ وارد می‌شود و معلوم نیست پس از ورودش چه سرنوشتی در انتظار خانه پوشالی قدرت آمریکا خواهد بود.
خودسوزی مقابل هتل ترامپ
پلیس آمریکا مردی را که در اعتراض به دونالد ترامپ در واشنگتن‌دی‌سی خود را آتش زده بود سریعا روانه بیمارستان کرد.
به گزارش دیلی‌میل، یکی از مخالفان رئیس‌جمهور منتخب آمریکا سه‌شنبه‌شب مقابل  هتل بین‌المللی ترامپ در واشنگتن در نزدیکی کاخ سفید خود را آتش زد که بلافاصله با گزارش کارکنان  هتل، ماموران آتش‌نشانی و پلیس در صحنه حاضر شدند و او را نجات دادند. این مرد معترض هدف از خودسوزی‌اش را اعتراض به رئیس‌جمهوری جدید عنوان کرد و گفت ترامپ به قانون آمریکا احترام نمی‌گذارد.


Page Generated in 0/0073 sec