printlogo


کد خبر: 170686تاریخ: 1395/10/30 00:00
عضو کمیسیون برنامه مجلس: 120 هزار میلیارد درآمد هدفمندی معلوم نیست کجا هزینه شده؟
درآمد هدفمندی با عینک هم نامعلوم است

گروه اقتصادی: دولت در نزدیک به 4 سال فعالیت خود هیچ‌گاه درآمد هدفمندی یارانه‌ها را به صورت شفاف اعلام نکرده و همین امر موجب شد 20 روز پیش نمایندگان مجلس دولت را موظف کنند درآمد هدفمندی را شفاف کند. به  گزارش «وطن‌امروز» حدود یک ماه پیش یکی از نمایندگان مجلس از ابهام‌های بسیار درآمد هدفمندی و سرنوشت نامعلوم آن خبر داد و گفت: معلوم نیست حدود 30 تا 40 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی کجا رفته است. دولت اعلام کرده درآمد هدفمندی یارانه‌ها امسال 51 هزار میلیارد تومان است اما مجلس اعتقاد دارد با توجه به میزان مصرف متغیر سوخت و عدم شفاف‌سازی آماری دولتی‌ها، رقم دقیقی نمی‌توان داد اما این رقم حداقل 76 هزار میلیارد تومان است و این درآمد می‌تواند به 80 هزار میلیارد تومان برسد. دولت باید نیمی از این درآمد را صرف پرداخت یارانه نقدی و مالیات و عوارض کند و بقیه درآمد را به خزانه واریز کند و از طریق خزانه یارانه تولید و مواردی را که در قانون عنوان شده پرداخت کند اما درآمد هدفمندی به خزانه واریز نمی‌شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه اعتقاد دارد در سال‌های فعالیت دولت یازدهم حدود 120 هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی به خزانه واریز نشده و سرنوشت آن نامعلوم است.  حاجی‌دلیگانی گفت: میزان درآمد منابع حاصل از افزایش حامل‌های انرژی برابر مستنداتی که وجود دارد سالانه بین 76 الی 80 هزار میلیارد تومان است که حداقل 33 هزار میلیارد تومان از این درآمدها گردش مالی پیدا نکرده است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج، با اشاره به عملکرد ضعیف دولت در ساماندهی طرح هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار داشت: اگر دولت در فرآیند ساماندهی یارانه‌بگیران، یارانه نقدی افراد پردرآمد و اشخاصی که در دهک‌های پردرآمد هستند را حذف کند، قانونا کار اشتباهی انجام نداده و در غیر این صورت حذف یارانه افراد غیرقانونی است.  وی به ثابت ماندن رقم یارانه نقدی اشاره کرد و گفت: قانون به دولت اجازه داده رقم یارانه نقدی را به صورت پلکانی برای دهک‌های مختلف تنطیم کند اما متأسفانه به‌رغم افزایش چندباره نرخ حامل‌های انرژی یعنی افزایش منابع هدفمندسازی یارانه‌ها، هیچ افزایشی در رقم یارانه‌ها به‌وجود نیامد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بخشی از درآمدهای هدفمندسازی یارانه‌ها باید به بخش‌های تولیدی اختصاص یابد که دولت در این زمینه ضعیف عمل کرده و آمار شفافی هم از رقم‌های اختصاص یافته از این منابع به بخش‌های تولیدی منتشر نکرده است. حاجی دلیگانی در ادامه اظهار کرد: میزان درآمد منابع حاصل از افزایش حامل‌های انرژی برابر مستنداتی که وجود دارد سالانه بین 76 الی 80 هزار میلیارد تومان است اما آنچه که گردش مالی پیدا می‌کند حدود 43 هزار میلیارد است، با این اوصاف هر ساله حداقل 33 هزار میلیارد تومان از این درآمدها گردش مالی پیدا نمی‌کند و به حساب خزانه نرفته و در بودجه سالانه محاسبه نمی‌شود. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: باید مشخص شود این 120 هزار میلیارد تومانی که به حساب خزانه نیامده است به کجا رفته و مسؤولان مربوط نسبت به آن پاسخگو باشند.
پول‌ها کجاست؟
وزیر صنعت بارها و بارها اعلام کرده دولت یک ریال به تولید یارانه نداده است. بسیاری از تولیدکنندگان اعتقاد دارند سهمی از درآمد هدفمندی یارانه‌ها ندارند. این در حالی است که طبق قانون باید دولت از محل درآمد هدفمندی به تولید کمک کند. رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران چندی پیش گفت: مگر ما گفتیم 30 درصد از درآمد طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را به تولید و صنعت اختصاص دهید؟ البته حتی یک ریال هم از طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را به تولید ندادید. سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی افزود: رهبر معظم انقلاب بر تولید و صنعت داخل کشور بسیار تأکید دارند ولی متأسفانه این کار عملی نمی‌شود. ما نمی‌گوییم دولت به ما پول بدهد؛ می‌گوییم دولت همین مبلغی را که خرج زندانی‌ها می‌کند به ما بدهد، قول می‌دهیم زندانی‌ها کمتر شوند. وی با انتقاد از دولت و طرح اختصاص دادن 30 درصد از درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها به تولید و صنعت ابراز کرد: مگر ما گفتیم 30 درصد از درآمد طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را به تولید و صنعت اختصاص دهید؟ حتی یک ریال هم از طرح هدفمندسازی یارانه‌ها را به تولید ندادید، همین مبلغ‌هایی که در جامعه صرف امنیت و مسائل اجتماعی می‌شود اگر به تولید بدهند امنیت بیشتر می‌شود و اجتماع پیشرفت بیشتری می‌کند.
دولت شفاف‌سازی کند
مجلس دولت را به ایجاد شفافیت در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها با ارائه جدول جداگانه‌، همراه با بودجه‌های سنواتی مکلف کرد. به منظور ایجاد شفافیت در اجرای قانون، دولت مکلف است دریافت‌ها و پرداخت‌های مرتبط با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را در جدول جداگانه‌ای حاوی اقلام زیر همراه با بودجه‌های سنواتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند:
الف - کل دریافتی‌های حاصل از اجرایی کردن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها
 ب - مالیات بر ارزش افزوده مرتبط با آن
 ج - سهم شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده انرژی به تفکیک هر شرکت
د- سهم سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها به منظور اختصاص به پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به خانوارها، کمک به بخش سلامت و حمایت از تولید و اشتغال از طریق تامین اعتبار مربوط به اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب ۱۳۹۰ و قانون توسعه حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۱۳۶۸
تبصره ۱- دولت مکلف است سهم سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها از دریافتی‌ها را هر ساله در ردیف منابع بودجه عمومی (شماره ۲۱۰۱۰۲) و مصارف مرتبط با آن را در ردیف‌های مستقل و جداگانه در ارقام بودجه عمومی درج کند.
تبصره ۲ - استفاده از منابع یادشده به هر نحو دیگر در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است.
تبصره ۳ - دولت مکلف است گزارش تفصیلی این بند را هر 6 ماه به دیوان محاسبات کشور و مجلس شورای اسلامی ارائه کند.
این پیشنهاد جدول درج دریافتی‌ها و پرداختی‌های هدفمند کردن یارانه‌ها را در سنوات برنامه ششم توسعه نیز دارد که براساس آن دریافتی‌ها و پرداختی‌ها مشخص می‌شود.
مجلس این مصوبه را در پی ابهام‌های موجود در هدفمندی یارانه‌ها تصویب کرد اما آیا دولت این مصوبه را اجرایی خواهد کرد و گزارشی از سرنوشت 120 هزار میلیارد تومان درآمد گم‌شده می‌دهد؟
 


Page Generated in 0/0116 sec