printlogo


کد خبر: 170703تاریخ: 1395/11/2 00:00
حکم رهبر انقلاب برای جانشین مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در هیأت مؤسس دانشگاه آزاد
رئیس ولایتی شد

گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی با صدور حکمی آقای دکتر علی‌اکبر ولایتی را به عنوان رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر معظم انقلاب که روز پنجشنبه صادر شد، به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
اعضای محترم هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی
با عنایت به فقدان تأثرانگیز رئیس محترم هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه و سکوت اساسنامه مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی در چگونگی انتخاب رئیس هیأت مؤسس و ضرورت تسریع در انتخاب فرد عهده‌دار این مسؤولیت، جناب آقای دکتر علی‌اکبر ولایتی از اعضای آن هیأت را به‌عنوان رئیس هیأت مؤسس منصوب ‌می‌کنم تا هیچگونه وقفه‌ای در تمشیت قانونی امور آن دانشگاه - که نقش مؤثری در امر آموزش عالی کشور دارد- بوجود نیاید. همکاری اعضای محترم هیأت مؤسس و هیأت امنا و شورایعالی انقلاب فرهنگی در تکمیل اعضای هیأت مؤسس و هیأت امنا مورد انتظار جدی اینجانب است.
سیدعلی خامنه‌ای
۳۰ دی ماه 95
درباره حکم آقا
با درگذشت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی که پیش از این ریاست هیات امنای دانشگاه آزاد را بر عهده داشت؛ هنوز تعداد اعضای هیات موسس از حد نصاب نیفتاده است. اردیبهشت‌ماه 89 محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس وقت شورای انقلاب فرهنگی با ابلاغ اساسنامه جدید دانشگاه آزاد، ترکیب اعضای هیات موسس این دانشگاه را اعلام کرده بود. در این حکم هاشمی‌رفسنجانی، سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی، عبدالله جاسبی، علی‌اکبر ولایتی، حسن حبیبی، سیدحسن خمینی، محسن قمی و حمید میرزاده به عنوان اعضای هیات موسس انتخاب شدند. با درگذشت مرحوم حسن حبیبی، علی‌اکبر ناطق‌نوری جایگزین او در هیات موسس شد. با این حال اما طی چند ماه اخیر با درگذشت هاشمی‌رفسنجانی و موسوی‌اردبیلی، تعداد اعضای هیات موسس به 6 نفر کاهش پیدا کرد.
به گزارش «وطن امروز» در اساسنامه دانشگاه آزاد درباره کاهش تعداد اعضای هیات موسس به 6 نفر چاره‌اندیشی شده و آمده است: «چنانچه اعضای هیات مؤسس به علل مختلف مانند فوت، استعفا، بیماری، برکناری، ناتوانی یا هر علت دیگر به 6 نفر کاهش یابد،  هیات مؤسس باید افراد جایگزین به تعداد مورد نیاز را ظرف مدت 3 ماه برای عضویت در هیات مؤسس به شورایعالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کند». در این اساسنامه همچنین آمده است: «چنانچه هیات مؤسس طبق حکم قسمت اخیر ماده فوق، ظرف مدت 3 ماه افراد جایگزین را برای عضویت در هیات مؤسس به شورایعالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد ندهد، شورا راسا اقدام به معرفی و تصویب افراد جایگزین خواهد کرد».
اما نکته قابل تامل درباره این اساسنامه دانشگاه آزاد این است که در صورت درگذشت رئیس هیات موسس و کاهش تعداد اعضای هیات موسس به 6 نفر، درباره تعیین جانشین رئیس چاره‌اندیشی نشده است. بر همین اساس و با توجه به مسکوت بودن قانون در این‌باره، رهبر معظم انقلاب از جایگاه ولایت فقیه، از میان 6 عضو فعلی، علی‌اکبر ولایتی را به عنوان رئیس هیات موسس انتخاب کردند. در حکم معظم له تاکید شده است این اقدام مانع ایجاد وقفه در تمشیت امور قانونی دانشگاه آزاد می‌شود. بر همین اساس اکنون تعیین اعضای جایگزین نیز با تشکیل جلسات هیات موسس با ریاست جدید، تسهیل می‌شود.
انقلابی‌ها به هیأت موسس اضافه شوند
اما درباره افراد جانشین آقایان هاشمی‌رفسنجانی و موسوی‌اردبیلی، اکنون هیات موسس 3 ماه فرصت دارد تصمیم‌گیری کند. در غیر این صورت شورایعالی انقلاب فرهنگی درباره افراد جانشین تصمیم خواهد گرفت. حجت‌الاسلام محمد محمدیان از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد در این‌باره معتقد است باید افراد انقلابی جایگزین این 2 نفر شوند. رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تشریح روند تعیین اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد گفت: اصل بر این است که افرادی انقلابی به هیات موسس دانشگاه آزاد اضافه شوند. محمدیان با اشاره به نحوه انتخاب اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد، گفت: با رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد، تعداد اعضای هیات موسس از حدنصاب نیفتاده است ولی با توجه به کم شدن تعداد اعضا، هیات موسس دانشگاه می‌تواند افرادی را اضافه کند. وی افزود: روند تعیین اعضای هیات موسس به این صورت است که اعضای هیات موسس افراد موردنظر خود را به شورایعالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد می‌دهند و شورا باید آن افراد را تایید کند. محمدیان در رابطه با اینکه اسم وی نیز برای عضویت در هیات موسس دانشگاه آزاد مطرح شده است، گفت: این مساله شایعه بوده و هیچ صحبتی با من صورت نگرفته است. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: اصل بر این است که افراد انقلابی به هیات موسس دانشگاه آزاد اضافه شوند و امیدواریم همین اتفاق بیفتد.
رئیس هیأت امنا چگونه انتخاب می‌شود؟
مرحوم هاشمی رفسنجانی به‌رغم آنکه رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد بود، همزمان ریاست هیات امنای این دانشگاه را نیز برعهده داشت. پیش از این اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد را آقایان هاشمی رفسنجانی، عبدالله جاسبی، حسن خمینی، حمید میرزاده به عنوان رئیس دانشگاه آزاد، قاضی‌زاده‌هاشمی به عنوان وزیر بهداشت، نصیری قیداری به عنوان نماینده وزیر علوم، حجت‌الاسلام محمد محمدیان به عنوان رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و آقایان فرهاد دانشجو، بهمن یزدی و فریدون عزیزی به عنوان 3 نفر از اعضای هیات علمی تمام‌وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری یا بالاتر که هیچ‌گونه سمت مدیریتی و حکومتی غیر از تدریس و پژوهش نداشته باشند تشکیل داده‌اند. در اساسنامه دانشگاه آزاد تصریح شده است که 3 نفر از اعضای هیات موسس باید در هیات امنا حضور داشته باشند که آقایان هاشمی رفسنجانی، حسن خمینی و عبدالله جاسبی به عنوان 3 عضو هیات موسس در هیات امنا حضور داشتند. بنابراین فرد جانشین هاشمی رفسنجانی در ترکیب هیات امنا باید حتما از هیات موسس انتخاب شود. طبق اساسنامه دانشگاه آزاد، فرد جایگزین هاشمی‌رفسنجانی در هیات امنا حتما باید یک روحانی باشد. البته براساس قانون، لزوما فرد جایگزین مرحوم هاشمی در هیات امنا، به عنوان رئیس هیات امنا انتخاب نمی‌شود.  
 


Page Generated in 0/0059 sec