printlogo


کد خبر: 170735تاریخ: 1395/11/2 00:00
دونالد ترامپ رسماً رئیس‌جمهور آمریکا شد
اینک یانکی پیر

ظهر دیروز به وقت واشنگتن، دونالد ترامپ 70 ساله در حالی به عنوان چهل‌وپنجمین و در عین حال پیرترین رئیس‌جمهور ایالات متحده سوگند یاد کرد که آمریکا بر سر حمایت و نفرت از او دوپاره شده و دیگر حتی شباهتی به گذشته نزدیک خود ندارد. او راس ساعت 12 دیروز کاخ سفید را از اوباما تحویل گرفت به این امید که رویای آمریکایی را از نو زنده کند اما تظاهرات گسترده مخالفانش در پیرامون او، شب ورود او به کاخ سفید را لحظه کابوس آمریکایی تصویر کرد. ترامپ برای ادای سوگند بر فراز ایوان ساختمان کپیتول از انجیل مشهور آبراهام لینکلن- لغوکننده برده‌داری در این کشور- در کنار انجیل یادگار مادرش استفاده کرد تا بلکه با مخالفان نژادپرستی و رنگین‌پوستان از در آشتی درآید حال آنکه واشنگتن شاهد بی‌سابقه‌ترین اعلام مخالفت‌ها با یک رئیس‌جمهور تازه‌وارد بوده است. او یک یانکی پیر است که برخلاف فیلم‌های هالیوودی شاید خیلی دیر به نجات آمریکایی محبوبش آمده باشد. او همچنین صدارتش بر کاخ سفید را در حالی آغاز کرد که با وجود همه خط‌ونشان‌هایی که برای چین کشیده است، یک کراوات چینی حین ادای سوگند بر گردن داشت. البته جای امیدواری بود که با وجود تحریم این مراسم توسط ده‌ها نماینده کنگره، ترامپ و معاونش مایک پنس در حضور دست‌کم 4 رئیس‌جمهور پیش از او و همسران‌شان در کنار قضات دادگاه عالی، دیپلمات‌ها و جمع کثیری از مردم سوگند حراست از قانون اساسی را ادا کردند.
ترامپ: ما از این وضع خسته شده‌ایم!
شب پیش از آن دونالد ترامپ در مراسم کنسرتی پای مقبره آبراهام لینکلن برای اجتماع هوادارانش سخنرانی کوتاهی داشت که در آن از زبان حامیانش که آنها را یک جنبش استثنایی خواند، گفت: «من پیام‌رسان شما بودم. ما همه خسته شده‌ایم و از آنچه در حال رخ دادن است خسته‌ایم و می‌خواهیم آن را تغییر دهیم اما یک تغییر واقعی».
او از شگفتی جهانی از پیروزی کارزار انتخاباتی‌اش گفت که 18 ماه قبل کسی آن را باور نداشت و از مردان و زنان فراموش‌شده آمریکا یاد و تاکید کرد: «ما دیگر از این به بعد فراموش‌شده نیستیم».
رئیس‌جمهور جدید آمریکا در مهم‌ترین بخش حرف‌هایش قول‌های خود را برای تغییر آمریکا تکرار و در نهایت اذعان کرد بی‌تفاوت به وضع هوا در مراسم تحلیف شرکت می‌کند. شاید کنایه ترامپ به مرگ ویلیام هنری‌هریسون، رئیس‌جمهور کوتاه‌مدت ایالات متحده بود که سخنرانی مشهور تقریبا 100 دقیقه‌ای‌اش در روز بسیار سرد مراسم تحلیف و بدون کلاه و پالتو، بلندترین مورد در چنین مراسمی در آمریکا محسوب می‌شود. در سال 1841 بود که او تنها 31 روز بعد از آن سخنرانی بر اثر ابتلا به ذات‌الریه درگذشت تا کوتاه‌ترین دوران ریاست‌جمهوری را نیز به نام خود ثبت کند. اما با توجه به شخصیت یاغی و خودمحور ترامپ، برخی پیش‌بینی می‌کنند معاون او مایک پنس، ممکن است خوش‌اقبال‌تر از او باشد.   
پس از ترور جان اف کندی در 22 نوامبر 1963 بود که مراسم تحلیف لیندون بی‌جانسون، معاون او به عنوان سی‌وششمین رئیس‌جمهور آمریکا در همان هواپیمایی انجام شد که جسد کندی را به واشنگتن منتقل می‌کرد. در حالی که احتمال ترور رئیس‌جمهور جدید بیش از هر زمان دیگری پس از ترور کندی، افکار عمومی آمریکا را به خود مشغول کرده، پنس معاون او که از نظر خیلی‌ها هیچ ویژگی خاصی به عنوان یک رهبر سیاسی ندارد می‌تواند بخت خود را کامل کند.
بی‌سابقه‌ترین استقبال منفی
با آغاز فستیوال ورود رئیس‌جمهور جدید آمریکا به کاخ سفید، تظاهراتی گسترده در واشنگتن در اعتراض به روی کار آمدن دونالد ترامپ برپا شد. این در حالی بود که شهر تحت شدید‌ترین تدابیر امنیتی در شرایطی شبیه حکومت نظامی در کنترل نیروهای ارتش آمریکا بود. گفته می‌شود مجوز حدود 30 تظاهرات و تجمع در حمایت یا مخالفت با ریاست‌جمهوری ترامپ طی 3 روز فستیوال تحلیف از جمله دیروز جمعه 20 ژانویه، مصادف با ادای سوگند او برای در دست گرفتن سکان قوه مجریه آمریکا صادر شده بود. طبق برآورد مقامات امنیتی، 900 هزار نفر در این تجمعات 3 روزه در پایتخت شرکت می‌کنند. یک شب قبل از مراسم تحلیف، راهپیمایی ضدترامپ با شعار‌هایی مانند «آمریکای فاشیست نمی‌خواهیم» در قلب واشنگتن برگزار شد. همچنین دیروز با آغاز فستیوال سوگند ریاست‌جمهوری، بسیاری از معترضان در مرز منطقه امنیتی مرکز واشنگتن (موسوم به پنجه شیطان) با نیروهای امنیتی درگیر شدند و گفته می‌شود برخی توانستند خود را به مسیر رژه ریاست‌جمهوری که توسط ترامپ و خانواده‌اش در خیابان پنسیلوانیا میان ساختمان کنگره و کاخ سفید برگزار شد برسانند. واشنگتن همچنان در روز شنبه صحنه تظاهرات ضدترامپ از سوی فعالان زن، مخالفان نژادپرستی و مسلمانان خواهد بود. این در حالی است که هزاران نفر از معترضان به نژادپرستی از یک هفته پیش با حرکت به سوی بنای یادبود مارتین لوترکینگ در 3 کیلومتری کپیتول‌هیل علیه مواضع ترامپ شعار سر داده بودند.
اعتراضات نیویورکی‌ها
همچنین پنجشنبه‌شب هزاران نفر از جمله شخصیت‌های معروف هنری و اجتماعی، تظاهرات «نه به ترامپ» را در نیویورک در اطراف میدان کولومبوس  و همچنین در طول خیابان سنترال پارک‌وست، خیابانی که پارک معروف نیویورک در حاشیه آن قرار دارد، برگزار کردند. دلیل انتخاب این مکان‌ها نزدیکی به هتل و برج اینترنشنال ترامپ بود. در این تجمع افراد معروف مانند بیل دوبلازیو شهردار نیویورک، رابرت دونیرو بازیگر معروف سینما و مایکل مور کارگردان معروف سینما  حضور داشتند. معترضان پارچه‌نوشته‌هایی با خود حمل می‌کردند که روی آنها شعارهای «مبارزه با ترامپ هر روز»، «عدالت و حقوق مدنی برای همه» یا «عشق بر نفرت پیروز است» به چشم می‌خورد. مایکل مور در این مراسم اعلام کرد مخالفان تا سقوط دولت ترامپ به تظاهرات ادامه خواهند داد و گفت: «عمر دولت او به 4 سال نمی‌کشد». بیل دوبلازیو، شهردار نیویورک هم با اشاره به روز جمعه و ورود ترامپ به کاخ سفید گفت: «فردا پایان (اعتراضات) نیست. فردا آغاز است. ما از آینده ترسی نداریم. اگر صدای مردم شنیده شود، فردا بهتر خواهد شد».
غزل خداحافظی اوباما
باراک اوباما در پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش بنا به رسمی قدیمی، نامه خداحافظی خود را خطاب به مردم آمریکا منتشر کرد که حرف اصلی آن چنین بود: «شما مرا تبدیل به مرد بهتری کردید.» اما مساله اینجاست که بسیاری بر این باورند که او بدترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده بود و برای نخستین‌بار از اواخر قرن نوزدهم، آمریکا را چه به عنوان یک اقتصاد بزرگ و چه در هیبت ابرقدرتی جهانی، دچار واپس‌گرایی و عقب‌نشینی کرد.
 

سوروس : ترامپ شکست می‌خورد
جورج سوروس، دلال اقتصادی و سیاسی کهنه‌کار مجار و یهودی‌تبار همچنان بر طبل دشمنی با دونالد ترامپ می‌کوبد و  معتقد است با روی کار آمدن او به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا بازارهای جهانی دچار تزلزل خواهد شد. پدرخوانده‌ انقلاب‌های رنگی و براندازی‌های نرم در سراسر جهان، پس از انتخاب ترامپ پروژه‌ای مشابه را در آمریکا کلید زده تا با تظاهرات مردمی و تبلیغات علیه رئیس‌جمهور جدید، دولت جدید واشنگتن را به بن‌بست بکشاند. این سرمایه‌دار صهیونیست در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس در گفت‌وگو با شبکه بلومبرگ گفت عدم اطمینان در بازارها به بالاترین میزان خود رسیده و انتظار عملکرد خوبی از آنها را ندارد. سوروس درباره آینده ترامپ، این شخصیت تجاری که وارد سیاست شده پیش‌بینی کرد: «من شخصا متقاعد شده‌ام او (ترامپ) شکست خواهد خورد. نه به این دلیل که افرادی مانند من خواستار شکست او هستند، بلکه به این دلیل که ایده‌هایی که او را هدایت می‌کنند ذاتا در تضاد با یکدیگرند. او  همچنین با توجه به مذاکرات سخت پیش رو برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی برای ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس یک دوره مسؤولیت کوتاه را ارزیابی و تاکید کرد بعید است وی در قدرت بماند.  سوروس همچنین بریگزیت را فاجعه‌ای برای اتحادیه اروپا دانست که در حال نابودی آن است. او گفت: «اتحادیه اروپایی شرایط بسیار پیچیده‌ای پیدا کرده و شهروندان نسبت به آن بیگانه شده‌اند. اگر اتحادیه اروپایی دچار فروپاشی شود این مساله عواقب بسیار جدی خواهد داشت». این میلیاردر آمریکایی همچنین با نگرانی به عواقب روابط میان آمریکا و چین نگریسته و گفت: «ترامپ خود را برای یک جنگ تجاری آماده می‌کند و اگر ما یک جنگ تجاری را آغاز کنیم این می‌تواند براحتی به نوع دیگری از درگیری‌ها تبدیل شود و بسیار خطرناک است. خبر پیروزی ترامپ سبب کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی شد. همچنین این موضوع موجب تنش در بازارهای مالی و نفتی آمریکا شده است».


Page Generated in 0/0168 sec