printlogo


کد خبر: 170738تاریخ: 1395/11/2 00:00
اخبار

حمله موفقیت‌آمیز ارتش سوریه به داعش در دیرالزور
آنکارا در برابر اسد کوتاه آمد
 معاون نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته تاکید کرد، آنکارا حل بحران سوریه بدون بشار اسد را در شرایط کنونی کاری غیرواقع‌بینانه می‌داند. وی اظهار داشت: درباره موضع‌گیری آنکارا درباره بحران سوریه باید بگویم که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مسؤول مستقیم مشکلات مردم سوریه است اما ما باید مصلحت‌اندیش باشیم و براساس واقعیات موجود گام برداریم. شیمشک افزود:‌ واقعیات در میادین درگیری در سوریه به شکلی ریشه‌ای تغییر کرده و به همین دلیل ترکیه نمی‌تواند به اصرار خود بر حل بحران سوریه بدون اسد ادامه دهد، چرا که این امری واقع‌بینانه نیست. همچنین نعمان کورتولموش، دیگر معاون نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرده است: دیگر نمی‌توانیم بر حل بحران سوریه بدون بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) اصرار ورزیم. در همین حال، رئیس‌جمهوری سوریه درباره احتمال هماهنگی سوریه با ترکیه و آمریکا برای مبارزه با داعش، گفت: داعش در سال 2006 در عراق و تحت نظر آمریکا ایجاد شد و در آن زمان محدود به عراق بود ولی با آغاز بحران در سوریه فعالیت خود را تا سوریه گسترش داد. بشار اسد در گفت‌وگو با تلویزیون «تی‌بی‌اس» ژاپن افزود: پس از آن ترکیه به حمایت از داعش پرداخت، زیرا داعش با صادرات نفت از چاه‌های سوریه، برای جذب هرچه بیشتر جنگجو به دنبال درآمد بیشتر بود؛ ترکیه نیز به صورت مستقیم در این قاچاق نفت دست داشت. اسد خاطرنشان کرد: به همین دلیل ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ترکیه یا آمریکا نبردی صادقانه ضد داعش داشته باشند.

کتک‌کاری زنانه در پارلمان ترکیه
در حالی‌که پارلمان ترکیه در حال بررسی اصلاحات جنجالی مورد حمایت رجب طیب اردوغان روی قانون اساسی ترکیه بود، کار جلسه روز پنجشنبه پارلمان به درگیری فیزیکی میان نمایندگان زن کشیده شد. این درگیری‌ها زمانی روی داد که یکی از نمایندگان حزب حاکم (حزب عدالت و توسعه) تلاش کرد به اعتراض آیلین نازلیاکا، نماینده مستقل پایان دهد. این نماینده معترض دستان خود را با دستبند به جایگاه سخنرانی در پارلمان بسته بود. پس از آن، برخی نمایندگان حزب عدالت و توسعه به سوی او رفتند تا وی را به زور از تریبون باز کنند که نمایندگان زن احزاب مخالف به کمک وی شتافتند و درگیری بالا گرفت. این درگیری‌ها به مشت‌زنی و لگد زدن کشیده شد و جلسه پارلمان تعطیل شد. در این درگیری‌ها 2 نماینده پارلمان زخمی شدند. رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه تلاش دارد در فصل بهار رفراندوم اصلاحات قانون اساسی انجام شود. 2 حزب بزرگ اپوزیسیون پارلمان ترکیه می‌گویند، لایحه ۱۸ ماده‌ای که به اردوغان اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۲۹ حکومت کند، ممکن است زمینه تشکیل یک دولت خودکامه را ایجاد کند. با این حال، پارلمان ترکیه چهارشنبه‌شب در دومین دور از رای‌گیری درباره لایحه قانون اساسی برای افزایش اختیارات اردوغان، 7 ماده اول را تایید کرد.


30 مفقود در بهمن ایتالیا
به دنبال ریزش بهمن روی یک هتل مشهور در نواحی کوهستانی مرکز ایتالیا، دست‌کم 30 تن ناپدید شدند که عمدتا توریست هستند. به گزارش بی‌بی‌سی، این حادثه نیمه‌های شب‌ چهارشنبه در هتل «ریگوپیانو» نزدیک کوه برف‌پوش «گِران ساسو» در منطقه «آبروتزو» رخ داد که یکی از توریستی‌ترین مناطق زمستانی این کشور است. به گفته مقامات ایتالیایی، با اینکه برف تمام مسیرهای منتهی به این هتل را مسدود کرده بود اما نیروهای امداد و نجات سریعا با اسکی در محل سقوط بهمن حاضر شدند اما فقط توانستند دو نفر را که بیرون از هتل در ماشین محبوس شده بودند نجات دهند. به خاطر فروپاشی سازه بتنی، عملا مسافران زیر آن گیر افتاده‌اند و به خاطر برف زیاد در این منطقه مرتفع امکان استفاده از دستگاه‌های آواربرداری وجود ندارد.


Page Generated in 0/0063 sec