printlogo


کد خبر: 170748تاریخ: 1395/11/3 00:00
مردم با حضور در ایستگاه‌های آتش‌نشانی و اهدای گل یاد آتش‌نشانان شهید حادثه پلاسکو را گرامی داشتند
گلباران جانفشان‌ها

حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، دیروز در حالی وارد سومین روز خود شد که مردم در تهران و شهرستان‌ها با حضور مقابل ایستگاه‌های آتش‌نشانی، با اهدای گل به مقام شامخ شهدای آتش‌نشان این حادثه ادای احترام کردند.
اما آتش و دود همچنان از ویرانه پلاسکو برمی‌خیزد و اطفای حریق و دود توسط تیم‌های آتش‌نشانی ادامه دارد. با برداشته شدن سازه‌های عظیم آهنی و بتنی مسیرهای مختلفی گشوده شده و گروه‌های امداد وارد بخش‌هایی از ویرانه‌های پلاسکو شده‌اند تا شاید پیکر آتش‌نشانان شهید را پیدا کنند که تا لحظه تنظیم  این گزارش پیکر 2 تن از شهدای آتش‌نشان از زیر آوار بیرون آورده شده است. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران با حضور در محل حادثه پلاسکو تعداد آتش‌نشانان مفقود این حادثه را 15 نفر اعلام کرد و گفت: پیکر 2 نفر خارج و به پزشکی قانونی منتقل شده است. در همین زمینه مدیرکل پزشکی- قانونی استان تهران نیز گفت: طبق هماهنگی‌های انجام شده با شهرداری، قرار شده محلی را شهرداری در نظر بگیرد تا از خانواده آتش‌نشانان مفقود شده در زیرآوار ساختمان پلاسکو، نمونه DNA اخذ شود. به گفته مدیران میدانی، آواربرداری ساختمان پلاسکو بیش از یک هفته طول می‌کشد و برخی برآوردها حداقل زمان لازم را تا 2 هفته اعلام می‌کنند. در همین حال، دادستانی دستور تخریب ساختمان پشتی پاساژ پلاسکو را نیز صادر کرد. مقرر شد در صورت خطرساز بودن، این ساختمان از سوی عوامل اجرایی حاضر در محل تخریب شود. هم‌اکنون عوامل در حال بررسی فنی این موضوع هستند تا در صورت نیاز آن را در ساعات آینده تخریب کنند.
حضور روحانی در محل حادثه پلاسکو
رئیس‌جمهور صبح دیروز با حضور در محل حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکوی تهران گفت: همه ما نسبت به فداکاری و حماسه‌ای که آتش‌نشان‌ها و امدادگرها به‌وجود آوردند، باید سر تعظیم فرود آوریم. حجت‌الاسلام حسن روحانی دیروز با حضور در محل حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکوی تهران و در گفت‌وگویی با خبرنگاران، تصریح کرد: این حادثه بسیار تلخ باید درسی برای آینده باشد اما در این حادثه همه مسؤولان هماهنگی و همکاری بسیار خوبی داشتند. روحانی افزود: آتش‌نشانان عزیز و فداکار، امدادگران، تیم پزشکی و تیم‌های مسؤول نظم دادن به امور و مقامات نظامی یک همکاری و هماهنگی بسیار خوب و ستودنی داشتند و این همکاری ادامه دارد.
مقاوم‌سازی مناطق فرسوده در برنامه ششم
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز صبح روز گذشته در بازدید از محل حادثه و روند امدادرسانی و آواربرداری اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه تمام مراکز تجاری موظف به انجام انتظامات امنیتی طبق ضوابط و استانداردهای ابلاغی شده‌اند و شهرداری‌ها مکلفند این موضوع را سامان دهند.
به گفته لاریجانی، برای مناطق فرسوده نیز منابعی دیده شده تا با سرعت بیشتری نوسازی، بازسازی و مقاوم‌سازی این مناطق محقق شود.
مکان موقت کار برای مغازه‌داران پلاسکو
شهردار تهران گفت: برای رسیدگی به وضعیت مغازه‌داران و مالکان ساختمان پلاسکو ستادی تشکیل شده و به صورت موقت برای کسب‌وکار آنها محلی فراهم خواهد شد. محمدباقر قالیباف ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های آتش‌نشانان شهید اظهار داشت: با توجه به پیام رهبر معظم انقلاب که به ضرورت توجه به ابعاد مختلف این حادثه اشاره کردند، شهرداری تهران علاوه بر تلاش شبانه‌روزی و بدون وقفه برای آواربرداری، ستادی را جهت رسیدگی به مشکلات افرادی که از این حادثه متضرر شدند، تشکیل داده است. شهردار تهران افزود: در همین راستا برای مغازه‌داران محترم ساختمان پلاسکو، به‌صورت موقت مکانی را تهیه خواهیم کرد تا در این ماه‌های پایانی سال بتوانند به کسب‌وکار خود بپردازند.
وی افزود:  قطعا دستگاه‌های مسؤول دیگر نیز در زمینه کاهش آسیب‌های این حادثه به تکالیف خود عمل خواهند کرد.
ارائه وام 100 میلیونی به تولیدی‌های پلاسکو
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌های این وزارتخانه برای تولید‌ی‌ها و کارگران بیکار شده پلاسکو گفت: به دارندگان کارگاه‌های تولیدی در پلاسکو با هماهنگی استانداری وام 100 میلیونی با بهره 4 درصد داده می‌شود. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل آوار ساختمان پلاسکو ضمن تسلیت به خانواده شهدای آتش‌نشان، اظهار داشت: برای کسانی که در حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو بیکار شده‌اند، برنامه‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی از آنها این است که کارگران بیکار شده که دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند از فردا به اداره کار در خیابان حافظ مراجعه کرده و برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنند. وی ادامه داد: اقدام دیگر این است که با توجه به اینکه به ایام شب عید نزدیک می‌شویم وجوهی را در اختیار بانک رفاه قرار دادیم تا وام‌های ارزانقیمت به افرادی که کارگران بیکار شده پلاسکو را به‌کارگیری کنند، ارائه شود. ربیعی افزود:‌ با استاندار تهران صحبت کردیم تا بتوانیم محلی را در تهران آماده کنیم و این محل، مرکز تولید موقت شود ضمن اینکه با صندوق کارآفرینی امید صحبت کردیم که بتوانیم وام‌های ارزانقیمت به مجموعه‌های تولیدی پلاسکو ارائه دهیم و مبلغ 100 میلیون تومان وام با بهره 4 درصد برای کارگاه‌های تولیدی داشته باشیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره مستمری شهدای آتش‌نشان گفت: مستمری خانواده شهدای آتش‌نشان بدون تشریفات قانونی از امروز برقرار می‌شود.
سعیدی‌کیا: سرقفلی تمام واحدهای پلاسکو واگذار شده بود
محمد سعیدی‌کیا ضمن حضور در محل حادثه با تسلیت به خانواده‌های داغدار آتش‌نشانان اظهار داشت: همه واحدهای پاساژ پلاسکو به صورت سرقفلی واگذار شده بود و تنها مالکیت این ساختمان در اختیار بنیاد بود. رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان خاطرنشان کرد: ما در این زمینه مسؤولیت داریم و از زیر بار مسؤولیت خود شانه خالی نمی‌کنیم. سعیدی‌کیا ادامه داد: همچنین با توجه به کارگروه‌های تشکیل شده پس از این سانحه مقرر شد ما ساختمان جدیدی را با کیفیت خوب ظرف مدت 2 سال در محل فعلی بنا کنیم و همچنین با هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد براساس ضوابط ذی‌نفعان این ساختمان را منتفع کنیم. وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی‌ها انتقاد می‌کنند که من چرا دیر در محل حادثه حاضر شدم ولی این حضور دیرهنگام من تنها به این دلیل بود که کاری در آن زمان از دست ما ساخته نبود و ما تلاش خود را می‌کنیم تا هرچه سریع‌تر این ساختمان ساخته شود.
احضار هیات مدیره ساختمان پلاسکو
معاون دادستان تهران، اعضای هیات مدیره ساختمان پلاسکو را برای بررسی عدم توجه به اخطارهای مکرر آتش‌نشانی به دادسرا احضار کرد. بیش از ٢٠ بار در سال‌های گذشته به این ساختمان درخصوص تخلفات مختلف ایمنی تذکر مکتوب داده شده بود.


Page Generated in 0/0572 sec