printlogo


کد خبر: 170754تاریخ: 1395/11/3 00:00
شورش بزرگ در واشنگتن در روز تحلیف رئیس‌جمهور جدید
ملی‌گرایی ترامپی به جای امپراتوری

سخنرانی پس از تحلیف رؤسای جمهور آمریکا از فراز کپیتول هیل از آبراهام لینکلن گرفته تا جان‌اف کندی، اغلب تبدیل به مشهورترین سخنان آنها شده است. نام دونالد ترامپ هم با وجود شخصیت رسانه‌ای پرحاشیه و همیشه جنجالی و بحث‌برانگیزش شاید با نخستین سخنرانی خود به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده در تاریخ ماندگار شود. او ظهر جمعه گذشته به وقت واشنگتن، در حضور صدها هزار حامی خود که برای مراسم تحلیف او مقابل ساختمان کنگره گرد آمده بودند، گفت: « از امروز به بعد آمریکا در اولویت نخست خواهد بود». نه تنها طبق برآورد خبرگزاری رویترز این جمله بیشترین واکنش یانکی‌ها را نسبت به سخنرانی آغاز به کار ترامپ برانگیخت، بلکه تحلیلگران جهانی نیز آن را نشانه مهم‌ترین رویکرد رئیس‌جمهور جدید آمریکا طی 4 سال آتی دانستند؛ پایان رسمی عصر ابرقدرتی آمریکا. رویکرد تقلیل امپراتوری آمریکا به ملی‌گرایی آمریکایی در عصر ترامپ از آنجا آشکار می‌شود که او با اولویت دادن به آمریکا، عملا متحدان بین‌المللی سلطه غربی را در مراتب پایین‌تر قرار داد و به همین دلیل نخستین سخنرانی چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده بلافاصله واکنش‌های توأم با نگرانی رهبران اروپایی را برانگیخت. سیاست «اول آمریکا»ی ترامپ کاملا گویای آن است که این تاجر 70ساله به عنوان پیر‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا هنگام تحلیف چقدر در سیاست خام و بی‌تجربه است. البته ترامپ در سخنرانی تقریبا 20 دقیقه‌ای‌اش پس از تحلیف جملات مهمی دیگری نیز به زبان آورد، از جمله در همان ابتدا بلافاصله پس از به یادآوری رؤسای جمهور پیشین حاضر در مراسم یعنی جیمی کارتر، بیل کلینتون، جورج بوش پسر و باراک اوباما در حقیقت دوران آنها را ناچیز شمرد و گفت: «این مراسم یک معنای خاص دارد، زیرا تنها قدرت را از یک دولت به دولتی دیگر یا از حزبی به حزبی دیگر منتقل نمی‌کنیم، بلکه قدرت را از واشنگتن دی‌سی به شما مردم واگذار می‌کنیم». او سپس در حالی که همان دیدگاه‌های انتخاباتی‌اش درباره خرابی و فقر آمریکا و وضع بد مردم را باز می‌کرد بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری به دوران رؤسای گذشته حمله کرد. ترامپ جمله تکان‌دهنده دیگری نیز بر زبان آورد و اعلام کرد طبقه فراموش شده دیگر نادیده گرفته نخواهند شد. سپس از جانب خود و کسانی که به او رای داده‌اند، گفت: «ما از این سیاست ناکارآمد و این وضعیت خسته شده‌ایم».
هو شدن هیلاری و شومر
حضور هیلاری کلینتون، نامزد اصلی ترامپ در انتخابات پاییز در مراسم تحلیف با واکنش منفی جمعی حاضر که اغلب عضو حزب جمهوری‌خواه بودند مواجه شد. آنها به محض ورود هیلاری در کنار همسرش بیل کلینتون به جایگاه رؤسای جمهور پیشین با سوت و هو کشیدن از او استقبال کردند. این برای نخستین‌بار پس از نبرد انتخاباتی سخت و جنجالی بود که کلینتون و ترامپ با هم رودررو می‌شدند. همچنین سناتور «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات‌های مجلس سنا که پیش از تحلیف ترامپ برای حاضران سخنرانی کرده و به سیاست‌های جدید کاخ سفید تاخته بود نیز توسط جمعیت انبوه حاضر در میدان یونیون هو شد. اگرچه حدود 50 نماینده و سناتور این مراسم را تحریم کرده بودند اما حضور 900 هزار نفر در واشنگتن برای تحلیف ترامپ، آمار بی‌سابقه‌ای از استقبال از یک رئیس‌جمهور را بر جا گذاشت.
شورش در روز تحلیف
همزمان با مراسم تحلیف، خیابان‌های واشنگتن تلفیقی از حکومت نظامی و شورش عمومی بود. روزهای جمعه و شنبه، پایتخت آمریکا بزرگ‌ترین تظاهرات ضد یک رئیس‌جمهور تازه‌وارد را شاهد بود که در جریان درگیری‌های گسترده بسیاری از خیابان‌ها غرق در گاز اشک‌آور شد و بیش از 200 معترض بازداشت شدند. پلیس واشنگتن روز جمعه پس از اعتراض‌های خشونت‌آمیز ضد دونالد ترامپ، در بیانیه‌ای اعلام کرد برای مهار معترضان از اسپری فلفل و دیگر ابزارهای کنترلی استفاده کرده است.  به گزارش تسنیم در واشنگتن، سازماندهی پیچیده پلیس و گارد ملی اجازه هرگونه تحرکی را به مخالفان نمی‌داد،‌ پلیس و گارد ملی از طریق هوایی و با استفاده از بالگردها تمام خیابان‌ها و تحرکات مخالفان را تحت نظر داشتند و نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان به خشونت متوسل شدند و از اسپری فلفل، گاز اشک‌آور و نارنجک‌های دودزا برای متفرق کردن آنها و جلوگیری از نزدیک شدن‌شان به مراسم تحلیف استفاده کردند. پلیس ضد شورش در مناطقی از خیابان پنسیلوانیای واشنگتن که تظاهرکنندگان خود را به مسیر عبور رژه آغازین ترامپ و خانواده‌اش به سمت کاخ سفید رسانده بودند با آنها درگیر شد که چند نفر زخمی شدند. معترضان در مقابل به پرتاب سنگ و آجر به سوی نیروهای پلیس پرداختند. این درگیری‌ها باعث شد کاروان حامل ترامپ دقایقی معطل شود. مخالفان ترامپ که وعده داده بودند روز تحلیف، واشنگتن را فلج کنند در جریان درگیری‌های روز جمعه شیشه شماری از مغازه‌ها را شکسته و به چند دستگاه خودرو آسیب زده و سطل‌های زباله را به آتش کشیدند. همچنین به ساختمان بانک‌های معروف آمریکا حمله شد. آنها دست‌نوشته‌هایی به دست داشتند با این مضمون: «او رئیس‌جمهور ما نیست». همچنین شعارهایی ضد رویکردهای نژادپرستانه ترامپ سر دادند و او را فاشیست خواندند. علاوه بر واشنگتن در نیویورک، لندن و سئول هم تظاهرات بزرگی علیه روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید آمریکا برپا شد.
 

ترامپ اوباماکر را دم حجله کشت
دونالد ترامپ در نخستین روز کاری خود به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا به قولش عمل کرد و صبح دیروز در نخستین فرمان اجرایی، حکم لغو قانون خدمات درمانی موسوم به «اوباماکر» را که مهم‌ترین میراث دوران 8 ساله اوباما محسوب می‌شد، امضا کرد. بدین ترتیب او نشان داد برای زدودن میراث اوباما مصمم است و به قول معروف گربه را دم حجله کشت. نخستین حکم اجرایی ترامپ، سازمان‌های فدرال را از وضع مقرراتی که دامنه دسترسی این قانون را گسترش می‌دهد، منع می‌کند و به آنها دستور می‌دهد اجرای مفادی را که در قانون خدمات درمانی مقرون به صرفه اوباما یا همان اوباماکر، هزینه‌هایی را به ایالات یا افراد تحمیل می‌کند به تعویق بیندازد. برخی از این مفاد شامل جریمه‌ افرادی می‌شود که هنوز بیمه نیستند. طرح بیمه درمانی اوباما به بیش از ۲۰ میلیون آمریکایی که پیش از آن فاقد بیمه درمانی بودند کمک کرده است به خدمات درمانی دسترسی داشته باشند. البته چندی پیش، سناتورها با 51 رأی مثبت در مقابل 48 رأی منفی، نخستین گام را به سوی لغو طرح خدمات درمانی رئیس‌جمهور پیشین برداشته بودند و پیش‌نویس لایحه لغو اوباماکر را آماده کرده بودند. سپس خانه نمایندگان کنگره با 240 رأی موافق در مقابل 81 رأی مخالف به نفع لایحه‌ای رأی داد که در نهایت به لغو اوباماکر منتهی می‌شد.
 


Page Generated in 0/0278 sec