printlogo


کد خبر: 170827تاریخ: 1395/11/4 00:00
دولت رکود را بدون عینک هم می‌تواند ببیند
7 ماه حقوق کارگران کارخانه دولتی پرداخت نشد!

گروه اقتصادی: دولت به جای حمایت از مراکز تولیدی و صنعتی فقط وعده بی‌عمل می‌دهد تا جایی که اکنون بنگاه‌های تولیدی به دنبال رکود عمیق حاکم بر اقتصاد کشور بعضا با 25 درصد ظرفیت کار می‌کنند. دولت حتی از کارخانه‌های تحت پوشش خود هم حمایت نمی‌کند به طوری که اکنون 2 هزار کارگر چشم انتظار دریافت حقوق معوقه خود از کارخانه پلی‌اکریل هستند.
در این باره نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت به وعده‌ای که درباره تزریق ۴۰ میلیارد تومان برای احیای کارخانه پلی‌اکریل اصفهان داده جامه عمل بپوشاند. زهرا سعیدی‌مبارکه در گفت‌وگو با خانه ملت درباره آخرین وضعیت احیای شرکت پلی‌اکریل ایران گفت: این شرکت اواخر سال 1382 خارج از ضوابط اصل44 قانون اساسی از دولت (بانک صنعت و معدن) به بخش خصوصی(شرکت احیای فولاد سپاهان) در بورس واگذار شد و بعد از آن دولت هیچگونه نظارتی بر عملکرد مدیریت این مجموعه نداشته است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: کار به جایی رسید که شرکت فرصت نفس کشیدن نداشت و در مسیر سرنوشت کارخانجات تعطیل شده بود تا اینکه ورود مسؤولان به این قضیه دولت را به این نتیجه رساند که باید به داد این کارخانه بحران‌زده رسید. وی با بیان اینکه شرکت پلی‌اکریل ایران موقتا به دولت سپرده شد و تحت پوشش قانون حمایت از صنایع قرار گرفت، گفت: اینکه کار چنین شرکتی با بروکراسی اداری پیش برود و نه اقدام و عمل جهادی موضوعی است که باید مسؤولان استان درباره آن پاسخگو باشند. وی تصریح کرد: اقدامات دولت پس از تحت پوشش قرار دادن این کارخانه و عملکرد چند ماهه آن در این زمینه راضی‌کننده و کارشناسی نبوده است. نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: این اتفاقات در هر دولت و در زمان مسؤولیت هر شخصی افتاده، افرادی که فعلا متولی امر هستند باید پاسخگو باشند، چرا که عدم احیای کامل این شرکت ما را به بیگانه وابسته می‌کند در حالی که این کارخانه با 2 هزار کارگر می‌تواند با کار کارشناسی، اصولی و اساسی احیا شود.  سعیدی افزود: با 20 میلیاردی که تزریق شد، تنها حقوق یک ماه و نیم کارگران پرداخت شده و پرداخت حقوق 7 ماه کارگران این شرکت به تعویق افتاده است. وی تصریح کرد: بخشی از تولیدات این شرکت مربوط به کارخانجات اکریلیک است که محصول آن انحصاری و بی‌رقیب بوده و در بازار مشتری خوبی دارد بنابراین شرکت باید به مرحله تولید این محصول می‌رسید، در حالی که هیات اجرایی به صورت کارشناسی نشده کارخانه پلی‌استر را راه‌اندازی کرد که در امر فروش این محصول موفق نبودند و متاسفانه تولید در این قسمت هم متوقف شد و در حال حاضر پلی‌اکریل هیچگونه تولیدی ندارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: سهل‌انگاری از جانب افرادی صورت گرفته که سرسری به یک کارخانه مادر نگاه کرده‌اند در حالی که این شرکت و کارگران زحمتکش آن دیگر تحمل ریسک و آزمون و خطا ندارند و این کارخانه باید به طور کامل و هرچه سریع‌تر احیا شود. وی خاطرنشان کرد: این کارخانه ارزش این را دارد که وزیر صنعت در هفته برای چندین ماه 10 دقیقه برای آن وقت بگذارد و با نظارت مستقیم بر آن، عملکرد شرکت را ارزیابی کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به درخواست 40 میلیارد تنخواه وزیر صنعت از سازمان برنامه و بودجه برای احیای پلی‌اکریل گفت: با تزریق20 میلیارد از این تنخواه در مرحله اول، باید 20 میلیارد دوم نیز به کارخانه تزریق شود اما الان می‌گویند کارخانه می‌تواند وام بگیرد در حالی که نمی‌شود هر روز برای کارخانه‌ای همچون پلی‌اکریل ایران یک مدل جدید طراحی کرد.
اشتغالزایی تولید در یک‌سال اخیر صفر بوده است
رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدی کشور با اعلام اینکه اشتغالزایی تولید در یک‌سال اخیر صفر بوده، گفت: وام تولید را به شرکت‌های خودشان دادند، اگر راست می‌گویند که به تولید وام دادند، چرا لیست و آدرس وام‌گیرندگان را اعلام نمی‌کنند؟ علیرضا مرادی در گفت‌وگو با تسنیم، با تأکید بر اینکه بخش تولید کشور چند سالی است که به طور کامل به سمت تعطیلی می‌رود، گفت: دولت قوانین را کامل اجرا نمی‌کند. وی با بیان اینکه در صورتی که دولت قصد حمایت از بنگاه‌های تولیدی را دارد باید سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی را اجرایی کند، افزود: مشکلات فعلی بنگاه‌های تولیدی از عدم ثبات و اعمال سیاست‌هایی که منجربه تعمیق رکود می‌شود، نشأت می‌گیرد و این موضوع منجر به کاهش ظرفیت تولیدی بنگاه‌ها به کمتر از 25 درصد و تعدیل نیروی کار شده است.  مرادی بیان کرد: در صورت ادامه رکود، اکثر بنگاه‌های تولیدی تا 3 ماه دیگر ورشکست می‌شوند. واردات بی‌رویه و قاچاق، بخش تولید کشور را نابود کرده است و مشخص نیست چه کسانی پشت پرده قاچاق هستند. رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولیدی کشور گفت: اگر دولت به دنبال تعطیلی کارخانجات بود تا مشکلات معیشتی را افزایش دهد، موفق شده و از دولت تشکر می‌کنیم که بخش واقعی اقتصاد را رها کرده است! مشکلات فعلی صنایع نبود سرمایه در گردش و مشکلات و موانع کسب‌وکار است.  وی در واکنش به تک‌رقمی شدن تورم گفت: تورم تک رقمی دروغ محض است. مگر می‌شود نرخ تسهیلات 18 درصد باشد و تورم جامعه تک رقمی باشد، این محال است. معتقدم نه تنها تورم تک‌رقمی نشده بلکه با توجه به شرایط فعلی افزایش هم داشته است. کشور ما ظرف 12 سال گذشته بدترین تحریم‌ها را تحمل کرده و اتفاقی نیز رخ نداده است اما در یک سال اخیر همه چیز خراب شد و تولیدکننده هم‌اکنون بدون هیچ ثبات و امنیتی در حال ادامه کار است.  رئیس اتحادیه تعاونی‌های تولید میزان اشتغال ایجاد شده در بخش تولید طی یک سال گذشته را صفر دانست و ادامه داد: در یک سال اخیر هیچ بنگاه تولیدی نیرو جذب نکرده است، بلکه نیروهای موجود خود را هم به خاطر رکود از دست داده است. ظرفیت بخش‌های تولیدی طی یک ساله گذشته از 40 درصد به 25 درصد کاهش یافته است.


Page Generated in 0/0049 sec