printlogo


کد خبر: 170843تاریخ: 1395/11/4 00:00
ترامپ تمام سفرای آمریکا را برکنار کرد!
نه جهانی به کدخدا!

نه فقط زنان، رنگین‌پوستان و دموکرات‌های آمریکا بلکه گویی تمام جهان علیه کدخدای جدید واشنگتن شورش کرده‌اند. در نخستین روز کاری دونالد ترامپ در کاخ سفید، مشروعیت رئیس‌جمهور آمریکا و نماد قدرت امپراتوری غرب توسط میلیون‌ها معترض بویژه در خود غرب به چالش کشیده شد. واشنگتن یک روز پس از تحلیف ترامپ شاهد عظیم‌ترین تظاهرات علیه یک رئیس‌جمهور تازه روی کار آمده آمریکا بود اما این راهپیمایی‌ها در شهرهای دیگر ایالات متحده و جهان هم امتداد یافت.  در حدود 300 شهر آمریکا حدود 3 میلیون نفر فریاد «نه به ترامپ» سر دادند و در خارج از آمریکا نیز تظاهر‌کنندگان ضدترامپ در مراکز و شهرهای مهم کشورهای اروپا، آسیا، آفریقا و اقیانوسیه در 637 راهپیمایی مختلف، به مخالفت با سیاست و رویکردهای ترامپ در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، حقوق بشری و حقوق زنان پرداختند. این بی‌شک بزرگ‌ترین تظاهرات سراسری جهان بود که علیه صاحب قدرت کاخ سفید برگزار می‌شد.  به گزارش یورو نیوز، در لندن ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها آمدند که صادق خان، شهردار پایتخت انگلیس و همسرش نیز در میان معترضان حضور داشتند. خیابان‌های شهرهای مختلف استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، فرانسه، آلمان، ایتالیا و حتی گرجستان نیز میزبان معترضانی بود که علیه سیاست‌ها و مواضع دونالد ترامپ، شورشی جهانی را سازماندهی کرده بودند. معترضان در سیدنی استرالیا در مقابل کنسولگری آمریکا تظاهرات کردند و در شهر برلین، پایتخت آلمان معترضان در برابر دروازه براندنبورگ تجمع کردند.  اگرچه فراخوان برای تظاهرات روز شنبه فعالان جهانی حقوق زنان و دگرباشان جنسی صورت گرفته بود اما از شعارها و پلاکاردها پیدا بود که اعتراضات بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارند تا جنسیتی.  گفته می‌شود تنها در واشنگتن بیش از یک‌میلیون نفر در تظاهرات مشترک حامیان حقوق زنان و مخالفان سیاسی علیه ریاست‌جمهوری جدید آمریکا شرکت داشته‌اند. تنها نیم‌میلیون نفر در منطقه «نشنال مال» در مرکز پایتخت و خیابان‌های همجوار آن مانند ایندیپندنت در این راهپیمایی تاریخی حضور داشتند. این در حالی است که کل جمعیت مخالف و موافق ترامپ که روز پیش از آن و همزمان با مراسم تحلیف در پایتخت ایالات متحده گرد آمده بودند بیش از 900 هزار نفر نبودند که نیمی از آنها را معترضان تشکیل می‌دادند.  هم‌صدا با واشنگتن و شهرهای بزرگ جهان، تظاهرات ضد ترامپ در حدود 300 شهر آمریکا نیز برگزار شد.  مایکل مور، کارگردان آمریکایی در تجمع ضد ترامپ واشنگتن، روزنامه واشنگتن‌پست را که تیتر «ترامپ به قدرت رسید» را روی صفحه اول خود آورده بود پاره کرد و گفت:« قدرت در اینجاست. اکثریت مردم آمریکا اینجا هستند. ما اکثریت هستیم.» جان کری، وزیر سابق خارجه آمریکا نیز ظهر جمعه گذشته در نخستین روز پس از پایان کارش به معترضان پیوست. همچنین در راهپیمایی‌های سراسر جهان حامیان حقوق زنان، ترامپ را به زن‌ستیزی متهم کردند و هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ که روز پیش از آن در مراسم تحلیف او شرکت کرده بود در پیامی در توئیتر از شعارهای راهپیمایی زنان حمایت کرد. همچنین صدها نفر از فعالان دگرباش جنسی با در دست داشتن پرچم‌های رنگین‌کمان‌شکل خود در اعتراض به انتخاب مایک پنس به عنوان معاون رئیس‌جمهور جدید آمریکا در مقابل خانه‌اش به رقص و پایکوبی پرداختند.
برکناری تمام سفرای آمریکا!
دونالد ترامپ در سومین اقدام آشکار ضد اوبامای خود پس از ادای سوگند به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا تمام سفرای ایالات متحده در کشورهای خارجی و نهادهای بین‌المللی را برکنار کرد. این در حالی بود که تیم انتقالی دولت ترامپ پیش‌تر در 23 دسامبر از تمام سفرای آمریکایی خواسته بود تا پیش از مراسم تحلیف او به واشنگتن بازگردند.  در حقیقت ترامپ با اخراج تمام سفرایی که استوارنامه‌شان را از اوباما دریافت کرده بودند، کل دستگاه سیاست خارجی آمریکا را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرده و آن را برای پذیرش سیاست‌های جدید خود آماده می‌کند.  برکناری‌های اخیر شامل 80 سفیر، سازمان و نهاد دیپلماتیک می‌شود. 2 هفته پیش از روی کار آمدن ترامپ نیز اوباما تمام دیپلمات‌های روس را از آمریکا اخراج کرده بود. ترامپ در انتقام از این حرکت که آن را ضربه زدن دموکرات‌ها به مشروعیت خود تعبیر کرد ابتدا در سخنرانی مراسم تحلیف کنایه‌هایی آشکار به دولت اوباما به عنوان دولتی دروغگو، بدون عمل و ناکارآمد و فاسد زد، سپس در نخستین روز کاری طرح درمانی اوباماکر را به عنوان میراث رئیس‌جمهور قبلی ملغی کرد.
پاپ: ببینیم ترامپ چه می‌کند!
پاپ فرانسیس اول، رهبر کاتولیک‌های جهان پس از حضور ترامپ در قدرت، از وی خواست تا ارزش‌های اخلاقی را سرلوحه کار خود قرار داده و از فقرا حمایت کند. پاپ آرژانتینی در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی ال پاییس گفت: «به نظرم باید منتظر باشیم و ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. دوست ندارم که زود درباره مردم قضاوت کنم».
خوش‌رقصی عربی
اغلب شیوخ عربی به مناسبت آغاز به کار رسمی رئیس‌جمهور جدید آمریکا، پیام‌هایی کلیشه‌ای صادر کردند که مصداق خوش‌رقصی عربی برای ترامپ بود. واکنش‌های عربی به آغاز به کار رسمی ترامپ در کاخ سفید تقریبا یکدست و حامل پیام تبریک و آرزوی توسعه و تقویت روابط دوجانبه با واشنگتن بود. سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان نیز با ارسال تلگراف تبریک به ترامپ از استحکام روابط تاریخی بین دو کشور تمجید کرد. دیکتاتور بحرین حمد بن عیسی آل‌خلیفه، خلیفه بن زاید آل نهیان رئیس امارات عربی متحده و تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر نیز تلگراف‌های مشابهی به کاخ سفید فرستادند. در حقیقت تنها محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود که در پیام تبریک خود به ترامپ لحنی کنایی و نگران اتخاذ کرد و گفت: «من به همکاری با ترامپ به‌منظور صلح و امنیت و ثبات در جهان ناآرام و منطقه‌ای که اوضاع مصیبت‌باری دارد، چشم دوخته‌ام».
 

ترامپ هم قرآن گوش می‌کند!
رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده و معاونش به همراه همسران خود در مراسم سنتی دعا در کلیسای جامع ملی واشنگتن شرکت کردند. به گزارش تارنمای «د هیل» ارگان کنگره، دونالد ترامپ، در نخستین روز کاری‌اش به عنوان رئیس‌جمهور به همراه همسرش، ملانیا ترامپ، و معاونش مایک پنس بنا به رسمی که از زمان نخستین رئیس‌جمهور آمریکا جورج واشنگتن بر جای مانده در این مراسم شرکت کردند. مراسم دعای کلیسای جامع واشنگتن تنها به دین مسیحیت پروتستان محدود نبود و با حضور نمایندگانی از ادیان مختلف از جمله مسیحیت کاتولیک، یهودی، مسلمان و بودایی برگزار شد. در نتیجه ترامپ به قرائت آیاتی از قرآن مجید نیز گوش داد. در بین افراد حاضر در این مراسم، دکتر آلوِدا کینگ، نوه مارتین لوترکینگ هم دیده می‌شد.


Page Generated in 0/0070 sec