printlogo


کد خبر: 170864تاریخ: 1395/11/4 00:00
سخنرانی ترامپ در مقر سیا

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ شنبه در نخستین روز کامل ریاست‌جمهوری خود در مقر مرکزی مشهور آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) در ویرجینیا سخنرانی کرد و وعده حمایت از مهم‌ترین نهاد اطلاعاتی آمریکا را داد. او که در مراسم یادمان اعضای جان‌باخته سیا در جمع کارکنان مرکز لانگلی حضور پیدا کرده بود با لحنی بین جدی و طنز گفت: «من بسیار پشتیبان شما هستم و می‌دانم که ممکن است گاهی شما از پشتیبانی که می‌خواستید برخوردار نبوده‌اید. شما پشتیبانی زیادی خواهید داشت. ممکن است بگویید لطفا اینقدر حمایت نکنید آقای رئیس‌جمهور! خواهش می‌کنیم؛ ما به این میزان حمایت نیاز نداریم». او سپس بار دیگر بر اولویت سیاست خارجی خود یعنی محو داعش که یک روز پیش‌تر در سخنرانی پس از تحلیف مطرح کرده بود تاکید ورزید و گفت: «ما باید از شر داعش خلاص شویم. ما چاره دیگری نداریم. من دیروز گفتم که باید تروریسم اسلام رادیکال از زمین ریشه‌کن شود. این اهریمن است».
   کودتای سیا علیه ترامپ؟
این در حالی است که ترامپ پیش از این به خاطر ابراز تردید درباره گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره ادعای نفوذ سایبری روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری پاییز گذشته آمریکا، به تضعیف دستگاه‌های اطلاعاتی متهم شده بود.
ترامپ همچنین در سخنرانی مزبور بار دیگر جریان رسانه‌ای اصلی آمریکا را به دروغ‌پردازی متهم کرد. او به این خبر که شمار کمتری از مردم نسبت به قبل در این دوره از مراسم تحلیف شرکت کرده‌اند، حمله کرد و مدعی شد بالغ بر یک و نیم میلیون نفر در مراسم روز جمعه در محوطه‌ها و خیابان‌های اطراف تپه کپیتول واشنگتن حاضر بوده‌اند. اما نیک شاپیرو، معاون سابق رئیس ستاد سازمان سیا گفته است نمایش نفرت‌انگیز خودستایی رئیس‌جمهور جدید مقابل «دیوار یادمان سازمان سیا» در روز شنبه، جان برنان، رئیس سابق سیا را بشدت متاسف کرده است.
جان برنان که طی هفته پیش از تحلیف ترامپ، به بی‌سابقه‌ترین شکل ممکن به یک رئیس‌جمهور آمریکا هشدار امنیتی داده و در مقابل توسط ترامپ به توطئه علیه خود او متهم شده بود حال در حمله‌ای جدید  اعلام  کرده ترامپ باید از سخنان اخیر خود در لانگلی شرم کند.
در همین حال «جیمز پتراس» محقق برجسته و استاد دانشگاه نیویورکی در تحلیلی هشدار داده است به احتمال زیاد دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده ضد رئیس‌جمهور جدید و ناهماهنگ با آنها کودتا خواهند کرد. در این مقاله با عنوان «تغییر نظام در خانه: تهدیدات عیان سیا علیه ترامپ»، پتراس می‌نویسد سیاست کودتا و تغییر رژیم که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا برای دهه‌های متمادی در قبال کشورهای دیگر جهان دنبال می‌کرد حالا در داخل خود آمریکا اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. البته باور عمومی بر این است که این سیاست قبلا یک بار دیگر با ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور وقت در 1962 در آمریکا پیاده شده بود.
 


Page Generated in 0/0101 sec