printlogo


کد خبر: 170866تاریخ: 1395/11/4 00:00
ادامه عملیات آواربرداری در پلاسکو
دستِ بسته شهرداری
شهرداری اجازه قانونی پلمب واحدهای ناایمن را ندارد

چهارمین روز از عملیات آواربرداری در محل ساختمان پلاسکو در حالی به پایان رسید که با تلاش آتش‌نشانان و ماموران امداد و نجات پیکر سومین آتش‌نشان شهید در زیر آوارهای ساختمان پیدا شد. همچنین خبر جدیدی که دیروز اعلام شد دسترسی آتش‌نشان‌ها به موتورخانه پلاسکو بود. از ابتدای عملیات امداد و نجات، با توجه به احتمال کمی که درباره محبوس شدن و زنده ماندن برخی ماموران در موتورخانه ساختمان مطرح شده بود، عوامل آتش‌نشانی عملیات دسترسی به موتورخانه را اجرایی کردند اما روز گذشته سخنگوی آتش‌نشانی با اعلام خبر دسترسی به موتورخانه اعلام کرد با وجود اقدامات انجام‌شده و دسترسی به این نقطه، متاسفانه هیچ فرد زنده یا جسدی کشف نشده است.  در همین حال رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت: تاکنون 3 پیکر به پزشکی قانونی تحویل شده که یک پیکر مربوط به آتش‌نشان فوت شده در بیمارستان سوختگی شهید مطهری و 2 پیکر نیز مربوط به آتش‌نشانانی است که زیر آوار گرفتار شده بودند. همچنین مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از احراز هویت احتمالی پیکر 2 آتش‌نشان شهید حادثه پلاسکو خبر داد. مسعود قادی‌پاشا گفت: 3 پیکر به پزشکی قانونی تحویل داده شده و هویت احتمالی 2 آتش‌نشان شهید محرز شده است با این حال برای قطعی شدن تعیین هویت قرار شده با هماهنگی آتش‌نشانی با خانواده این 2 شهید تماس گرفته شود. وی افزود: این هویت‌ها تا زمان قطعی شدن قابل اعلام نیست.
پایان عملیات آواربرداری پلاسکو تا ۴ روز دیگر
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران همچنین گفت: حجم آوار محل پلاسکو بالاست و به هزاران تن می‌رسد و بر همین اساس فکر می‌کنیم ظرف 3 تا 4 روز آینده به پایان برسد.
به گزارش مهر، جلال ملکی با اشاره به فعالیت ۶ دستگاه بیل مکانیکی حرفه‌ای و زنجیره‌ای در محل حادثه پلاسکو اظهار کرد: یکی از نگرانی‌های ما وجود یک آوار بتنی بسیار سنگین در ضلع غربی بود که صبح یکشنبه در یک عملیات بسیار حساس و نفسگیر این آوار بتنی با 2 دستگاه بیل مکانیکی به حالت ایمن‌سازی شده در آمد و به سمت پایین حمل شد. وی افزود: با آواربرداری از ضلع غربی، شرقی و جنوبی به پیکر هیچ یک از شهدا نرسیدیم. در ضلع جنوبی و شرقی عملیات نخاله‌برداری انجام شد و در حال حاضر تنها ضلع غربی باقی مانده است.
سخنگوی آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که علت اصلی حادثه پلاسکو چه بوده است، تصریح کرد: برای پاسخ دادن به این سوال باید منتظر ماند تا عملیات به طور کامل انجام شود و کارشناسان در محل حاضر شوند. احتمالا تمام مستندات تا حد زیادی از بین رفته است و علت حادثه در نهایت باید با تحقیقات میدانی، آزمایشی و صحبت با مالکان بررسی شود. در حال حاضر علت‌یابی این موضوع در اولویت ما نیست.
وی در پایان با اشاره به زمان اتمام آواربرداری گفت: حجم آوار بالاست و به هزاران تن می‌رسد. بر این اساس فکر می‌کنیم ظرف 3 تا 4 روز آینده به پایان برسد.
محدودیت‌های ترافیکی حاشیه پلاسکو همچنان پابرجاست
رئیس پلیس پایتخت با تقدیر از همکاری مردم و کسبه حاشیه محل حادثه گفت: محدودیت‌های ترافیکی همچنان به قوت خود باقی است ولی امیدواریم با توجه به سرعت آواربرداری، هرچه سریع‌تر محدودیت‌های در نظر گرفته شده را لغو کنیم.
رئیس پلیس پایتخت با تقدیر از همکاری مردم و بویژه کسبه خیابان‌های مجاور محل حادثه گفت: اگرچه ما اعلام کرده بودیم که کسبه به غیر از شعاع 100 متری محل حادثه می‌توانند فعالیت کاری خود را انجام دهند ولی خوشبختانه شاهد همکاری بسیار خوب مردم و بویژه کسبه خیابان جمهوری و خیابان فردوسی بودیم که این همکاری باعث سرعت بخشیدن و عملیات آواربرداری در محل حادثه شد.
کسبه پلاسکو برای اطلاع از اموال‌شان به آگاهی مرکز مراجعه کنند
 جانشین فرمانده ناجا در حاشیه بازدید از محل حادثه ساختمان پلاسکو با اشاره به انتقال گاوصندوق‌ها و اسناد و اموال به اداره آگاهی مرکز، گفت: از ساعات آغازین آتش‌سوزی همکاران ما در نیروی انتظامی تهران بزرگ اقدامات ویژه‌ای را درباره امنیت ترافیکی و انتظامی انجام دادند. در حال حاضر نیز به نقطه‌ای رسیدیم که با اموال و اسناد کسبه روبه‌رو شده‌ایم.
وی افزود: به منظور تامین امنیت اموال کسبه، گاوصندوق‌ها، اسناد و اموال به آگاهی مرکز در خیابان وحدت اسلامی منتقل می‌شود. ضمن اینکه در حین عملیات آواربرداری و انتقال نخاله‌ها به محوطه بزرگی که حفاظت شده است، با هر یک از کامیون‌ها یکی به محل تخلیه می‌رود تا کل اموال حفظ شود. مومنی با تاکید بر اینکه کسبه برای دریافت هرگونه اطلاعات از اموال خود می‌توانند به آگاهی مرکز مراجعه کنند، ادامه داد: بتدریج و در مرحله بعد اموال و وسایل متعلق به شهروندان از آوارها احصا می‌شود.
برقراری بیمه بیکاری کارگران پلاسکو بدون تشریفات اداری
 مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: بیمه بیکاری کارگران پلاسکو باید بدون تشریفات اداری برقرار شود.
به گزارش مهر، دکتر سیدتقی نوربخش با حضور در اداره کار منطقه جنوب غرب تهران از نزدیک روند برقراری بیمه بیکاری کارگران ساختمان پلاسکو را پیگیری و تاکید کرد این کار باید بدون تشریفات اداری معمول انجام شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بدو حادثه ساختمان پلاسکو درباره کارگران بیکار شده این مجتمع اعلام کرد: برای آنها که بیکار شدند تمهیداتی به منظور برقراری بیمه بیکاری اندیشیده شده است که می‌توانند به اداره کار جنوب غرب در خیابان سرهنگ سخایی مراجعه کرده و تشکیل پرونده بدهند. کارکنان شعبه ٢٦ تامین اجتماعی تهران، در اداره کار غرب مستقر شده‌اند.
شهرداری اجازه قانونی برای پلمب واحدهای ناایمن را ندارد
مرتضی طلایی گفت: شهرداری می‌تواند به ارائه اخطار اقدام کند و طبق قانون نمی‌تواند برای پلمب اقدامی داشته باشد. به گزارش تسنیم، مرتضی طلایی، نایب‌رئیس شورای شهر تهران درباره حادثه ریزش ساختمان پلاسکو گفت: باید با همکاری مجلس و شورای شهر تهران بیمه اجباری ساختمان‌های عمومی و بلندمرتبه در دستور کار قرار گیرد و قوانین شهری که متعلق به 50 سال قبل است اصلاح شود.
وی ادامه داد: برخی می‌گویند چرا پلاسکو را مقاوم نکردید که باید بگویم مقاوم‌سازی پلاسکو، حداقل 6 ماه تا یک‌ سال این مجتمع را تعطیل می‌کرد؛ شهرداری می‌تواند به ارائه اخطار اقدام کند و طبق قانون نمی‌تواند برای پلمب اقدامی داشته باشد.
نایب‌رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه این چند روز شاهد بودیم که امنیت روانی مردم به واسطه اخباری که در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی درج ‌شد، مخدوش شده است که قوه‌قضائیه باید مانع اینگونه ناامنی‌ها شود.
طلایی افزود: باید یک بار برای همیشه دست به دست هم داده و موانع قانونی را از پیش‌رو برداریم. در حال حاضر بر اساس مصوبه شورای شهر تهران مقاوم‌سازی مراکز عمومی مانند بیمارستان‌ها در دستور کار قرار دارد و حتی بسته‌های تشویقی نیز در نظر گرفته شده اما این مساله جدی گرفته نمی‌شود و باید با یک عزم و اراده ملی، ایمنی را جدی بگیریم.
3 هزار ساختمان در تهران مانند بمب ساعتی «پلاسکو» هستند
رئیس کمیته مدیریت بحران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حادثه پلاسکو به دلیل بی‌توجهی‌ و بی‌مسؤولیتی شهروندان رخ داده است، نسبت به وضعیت 3 هزار ساختمان در تهران که مشابه «پلاسکو» هستند و به نوعی بمب ساعتی هستند، هشدار داد. معصومه آباد با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان پیشگیری و ایمنی آتش‌نشانی و طبق بازدیدهای دوره‌ای که انجام دادند از 17 هزار ساختمان به 3 هزار ساختمان اخطار داده شده است، اظهار داشت: این اخطارها به ساختمان‌هایی داده شده است که شرایط مشابه وضعیت پلاسکو را دارند، مثلاً پله فرار ندارند یا سیستم اعلام حریق و تجهیزات اطفای حریق خودکار ندارند.
رئیس کمیته مدیریت بحران شورای شهر تهران ادامه داد: بنابراین این موارد شرایطی است که اگر به آن توجه نشود با یک غفلت کوچک می‌تواند یک حادثه عظیم رخ دهد و باعث از دست دادن یک تعداد از عزیزان‌مان شود و به نوعی این ساختمان‌ها بمب ساعتی برای تهران به حساب می‌آیند.
معصومه آباد خاطرنشان کرد: اگر ما امروز شاهد فقدان آتش‌نشان‌ها و سوگواری خانواده‌های‌شان هستیم تاوان بسیاری از بی‌توجهی‌ و بی‌مسؤولیتی‌ها از طرف شهروندان است زیرا موارد ایمنی را رعایت نمی‌کنند، در حالی که آتش‌نشانان می‌توانستند بیشتر زمان خود را معطوف پیشگیری و آموزش کنند ولی چون در جاهایی شرایط ایمنی رعایت نمی‌شود آن زمان باید آتش‌نشانان خود را به آتش بزنند تا شهروندان را نجات دهند.
ثانیه به ثانیه درد شما را درک می‌کنیم
همسران شهدای مدافع حرم در پیامی نوشتند: «همسران بزرگوار و داغدار شهدای آتش‌نشان، بی‌شک لحظاتی که بر شما و دیگر بازماندگان این واقعه تلخ گذشت، روزی هم بر ما گذشته و هیچ‌گاه از خاطرمان بیرون نخواهد رفت».
همسران شهدای مدافع حرم در پیامی به همسران شهدای آتش‌نشان حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، این حادثه تلخ و دلخراش را تسلیت گفتند. متن پیام تسلیت از طرف همسران شهدای مدافع به همسران شهدای آتش‌نشان به‌ شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
رهبر انقلاب: شهامت و فداکاری آتش‌نشانان دل را از تحسین و تمجید و نیز از نگرانی و اندوه، آکنده می‌سازد. خبر تلخ و دلخراش شهادت جمعی از آتش‌نشانان غیور کشورمان قلب‌های‌مان را مالامال از اندوه نمود. نه آتش‌نشان! بهتر است بگوییم جانفشانانی که برای حفظ جان هموطنان، بی‌باک و نترس به دل آتش زدند، زیر آوار ساختمان پلاسکو ماندند اما اجازه ندادند به هموطنان‌شان آسیبی برسد، کودکان‌شان چشم‌انتظار ماندند و همسران‌شان بی‌تکیه‌گاه اما نگذاشتند خانواده، کسبه و مردم حاضر در صحنه، عزادار شوند.
شنیده‌ایم یکی از این شهدای بزرگوار، آرزوی شهادت در دفاع از حرم را داشته و این نشان می‌دهد جوانان ما برای دفاع حد و مرز نمی‌شناسند و هر کجا صدای کمک‌خواهی به گوش‌شان برسد از جان می‌گذرند، چه بیرون از مرزها در دمشق، حلب، سامرا و... و چه در چهارراه استانبول و ساختمان پلاسکو... با دلی دریایی به آتش و خطر می‌زنند.
همسران بزرگوار و داغدار شهدای آتش‌نشان، بی‌شک لحظاتی که بر شما و دیگر بازماندگان این واقعه تلخ گذشت روزی هم بر ما گذشته و هیچ‌گاه از خاطرمان بیرون نخواهد رفت، ثانیه به ثانیه درد شما را با تمام وجود درک می‌کنیم. ما تلخی بی‌خبری را می‌دانیم. غم فراق سنگین و جانکاه است... اما ایمان داریم عزیزان‌مان عاقبت به‌خیر شدند و در وصف اجر شهدای شما همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «هرکس جلوی هجوم آب و آتش را بگیرد و جمعی از مسلمانان را نجات دهد بهشت بر او واجب می‌شود».
ما همسران شهدا به همسری این مردان بزرگ مفتخریم و به داشتن این مردان مرد بر خود می‌بالیم. پیام تسلیت ما همسران شهدای مدافع حرم را پذیرا باشید. از خداوند متعال برای شما، فرزندان، مادران، پدران و دیگر بازماندگان این شهدای عزیز صبر و اجر جمیل را خواستاریم.
و من الله توفیق
از طرف همسران شهدای مدافع حرم


Page Generated in 0/0351 sec