printlogo


کد خبر: 170889تاریخ: 1395/11/5 00:00
اخبار

مبارزه با قاچاق کالا و تقویت توان کارآفرینی کشور
هادی حسن‌زاده‌امیری*: فرآیند کارآفرینی در همه نقاط جهان با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است؛ از مرحله‌ای که یک ایده خلاقانه منجر به نوآوری و تولید محصول می‌شود تا مرحله‌ای که بازاریابی و فروش صورت می‌گیرد، فرد کارآفرین با موانع گسترده‌ای روبه‌رو است اما در پاره‌ای مواقع، چالش‌های بومی و محیطی فزاینده می‌تواند به صورت بالفعل، انگیزه کارآفرینان را به حداقل برساند. یکی از چالش‌های بومی کارآفرینان در ایران، نبود سیاست واحد، منسجم، فراگیر و یکپارچه برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق است. با وجود اینکه اقدامات زیادی توسط دولت و نهادهای ذی‌ربط برای مقابله جدی با قاچاق و ورود غیررسمی کالاها به کشور صورت گرفته است و تلاش شده با نظارت بیشتر بر مبادی ورودی کشور و همچنین مقابله با قاچاقچیان در بازار فروش محصولات، دامنه فعالیت آنان کاهش یابد اما به‌دلیل گستردگی کار، امکان ریشه‌کنی آن دشوار شده است. تداوم روند واردات کالاهای قاچاق تا اندازه زیادی فرآیندهای کارآفرینی در کشور را با دشواری فراوانی روبه‌رو کرده و هزینه‌های مالی آن را افزایش داده است؛ یک کارآفرین باید هزینه‌هایی مانند مالیات، بیمه، عوارض‌ها و سود بالای تسهیلات را بپردازد اما یک واردکننده کالای قاچاق در مسیر تجارت سیاه، هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کند و ریسک بالایی را هم متحمل نمی‌شود اما بازدهی چند برابر نرخ تورم کسب می‌کند. برای آنکه به عمق تاثیر کالای قاچاق بر فرآیند تولید بویژه واحدهای کوچک و متوسط پی ببریم، به آمارها نگاهی می‌اندازیم؛ آمارها نشان می‌دهد در سال 1394 میزان واردات قانونی کفش از طریق گمرکات کشور حدود 8/6 میلیون دلار بوده در حالی‌‌ که رصد آمار جهانی صادرات کفش به ایران حکایت از رقمی در حدود 492 میلیون دلار دارد. یعنی80 برابر میزان واردات قانونی، کفش به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است. حال در چنین شرایطی کدام کارآفرینی وارد عرصه تولید می‌شود. مساله رو به تزاید قاچاق، باعث شده ضمن آنکه مشاغل کاذب و خارج از نظارتی شکل گیرد، هزینه تولید کالا را نیز بشدت افزایش داده و باعث دلسردی تولیدکنندگان شود. اگر بخواهیم به صورت روشن علت‌ها و معلول‌های عدم تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را درباره اقتصاد مقاومتی که اساس آن بر اشتغال‌آفرینی و خوداتکایی بنا شده، معرفی کنیم، گسترش قاچاق و در پی آن تغییرات فرهنگی مانند سبک زندگی مبتنی بر برندگرایی منفی حاصل از آن را می‌توانیم از جمله دلایل تاخیر در مقاوم‌سازی پیکر اقتصاد کشور بدانیم. به طور مشخص، مقابله سیستماتیک با قاچاق و گران شدن هزینه واردات غیررسمی را می‌توانیم یکی از رهاوردهای هر دولتی برای ارزیابی افکار عمومی بدانیم که امیدواریم دولت، به‌خاطر مسیر شفاف‌سازی مورد توجه برنامه ششم توسعه و به‌منظور تقویت توان کارآفرینی کشور، مقابله با قاچاق را با ابزارهای قیمتی (اقتصادی) و غیرقیمتی (فرهنگی) تا ریشه‌کنی آن ادامه دهد.
*کارآفرین و تحلیلگر اقتصادی


انحلال شرکت‌های استانی  سهام‌ عدالت
در لایحه آزادسازی سهام‌عدالت ممکن است شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تعاونی استانی سهام‌عدالت منحل یا اینکه از آنها به عنوان کارگزار و بازوی اجرایی برای آزادسازی سهام‌عدالت استفاده شود.
به گزارش تسنیم، پوری‌حسینی، رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه ثبت‌نام جدید از مشمولان سهام‌عدالت در کشور انجام نمی‌شود، گفت: ساماندهی طرح سهام‌عدالت موضوعی پیچیده و زمانبر است و اقداماتی همچون قیمت‌گذاری شرکت‌های حاضر در پرتفوی سهام‌عدالت که برخی از آنها نیز بورسی و فرابورسی نیستند، بر این پیچیدگی‌ها اضافه کرده است. وی درباره سودهای تقسیمی در سال‌های گذشته بابت سهام‌عدالت نیز گفت: با تصویب مجلس تقسیم سود سهام‌عدالت میان مشمولان در سال‌های گذشته ممنوع شد. پوری‌حسینی افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان امسال صورتحساب مشمولان سهام‌عدالت را آماده کنیم تا دارندگان این سهام، از میزان اقساط تسویه‌شده خود بابت سهام‌عدالت اطلاع پیدا کنند که این موضوع فقط از طریق سامانه سهام‌عدالت به نشانی www.samanese.ir اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0069 sec