printlogo


کد خبر: 170899تاریخ: 1395/11/5 00:00
وزارت اقتصاد در ماه‌های پایانی عمر دولت یازدهم به فکر کار و کمپین افتاده است!
100 روز اول نشد، 100 روز آخر کار می‌کنیم!

حل مشکلات اقتصادی کشور در 100 روز؛ شعار انتخاباتی که با گذشت بیش از ۱۳۰۰ روز هنوز به منصه ظهور نرسیده اما شاهد وعده‌ای دیگر از سوی طیب‌نیا برای رونمایی از دستاوردهای اقتصادی دولت در ۱۰۰ روز آتی هستیم. دولت یازدهم ماه‌های آخر چهارمین سال عمرش را سپری می‌کند. دولتی که روز اول با نشان دادن کلید به مردم قرار بود قفل مشکلات کشور را باز کند و با ایجاد تنفس به واحد‌های تولیدی و کارخانه‌ها مشکلات اقتصادی را بهبود دهد، حالا نه‌تنها مشکلات اقتصادی کشور را نتوانسته حل کند بلکه عملکرد نامناسب، جوری دامن واحد‌های تولیدی و کارخانجات را گرفت که تعطیلی بهترین گزینه انتخابی‌شان شد. این مساله نشان می‌دهد بیشترین ضربه بی‌خیالی دولت به وضعیت اقتصادی کشور و رکود حاکم بر بازار را تولیدکنندگان و مردم خواهند خورد که علت آن نیز نبود برنامه جامع تحول در اقتصاد کشور است. رها کردن اقتصاد کشور و پرداختن به مسائل سیاسی  کار را به آنجا کشانده که مردم در سایه آمارهای دولتی نرخ تورم، آنقدر قدرت خریدشان کاهش یافته که جهت رفع امورات اقتصادی خود در یک ماه ناچارا برخی اقلام مصرفی را از سبد خرید خود حذف می‌کنند. با این اوضاع و احوال یادآوری شعار انتخاباتی حل مشکلات کشور در 100 روز ابتدای آغاز به‌کار دولت یازدهم،‌ کمی خاطر شنونده را مکدر می‌کند؛ اینکه از وزیر اقتصاد بشنود در 100 روز آینده یکصد دستاورد دولت در شفافیت مالی، ‌تامین منابع مالی پایدار و بهبود کسب‌وکار معرفی و رونمایی می‌شود! صد روزهای پیش از این یکی پس از دیگری به پایان رسید و نه راهی برای رفع بیکاری پیدا شد و نه دولت توانست با بسته‌هایش از رکود خارج شود و چرخ اقتصاد را بچرخاند.
وعده‌های انتخاباتی که فراموش شد
دکتر روحانی، رئیس‌جمهور در نخستین نشست خبری خود پس از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با مورد توجه قرار دادن وعده‌های انتخاباتی گفت: «وعده‌های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد». با این وجود سخنانی که اخیر ایراد کرده‌ است، همخوانی کاملی با وعده‌های انتخاباتی ایشان ندارد یا می‌توان گفت حل مشکلات اقتصادی در اولویت کاری وی قرار ندارد. با اینکه بر حل مشکلات اقتصادی کشور در کوتاه‌مدت (دوره یک ماهه و 100 روزه) تاکید شده بود با گذشت نزدیک به 4 سال از فعالیت دولت قیمت کالاهای اساسی کمتر که نشده، بیشتر هم شده است. نگاهی به سخنان رئیس‌جمهور و نمایندگان وی در گرمای رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری به وضوح تاکید بر حل مشکلات اقتصادی در 100 روز را نشان می‌دهد. در شرایط کنونی عاقلانه‌ترین کار این است که دولت کاستی‌ها و نقصان‌های خود را بپذیرد و تلاش کند برای این کمبودها راه‌حل مناسب ارائه دهد. دولت باید نگاه خود را از بنگاه‌های بزرگ به سمت بنگاه‌های کوچک که اشتغال بیشتری تولید می‌کنند تغییر دهد و تلاش کند به صورت همزمان هم تولید داخلی و هم اشتغال را تقویت کند. بدون شک در انتخابات آینده شعارهایی مانند اینکه طی 100 روز مشکلات اقتصادی کشور را می‌توان حل کرد مورد پذیرش مردم قرار نخواهد گرفت.
طیب‌نیا شرایط بد اقتصادی را توجیه نکند
محمدقلی یوسفی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره اعلام دستاوردهای اقتصادی دولت در 100 روز آینده،‌ با بیان اینکه کسی که آگاه به وضعیت و سیاست‌های اقتصاد باشد، براحتی متوجه می‌شود وضعیت اصلا مطلوب نیست، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم دولت بخواهد چنین ریسکی کرده و عملکرد خود را در این حوزه مثبت ارزیابی کند، چرا که در این صورت یا عاشق هستند یا دیوانه! وی با ابراز تاسف از اینکه نتیجه ارزیابی‌ها در زمینه‌های اقتصادی اصلا مثبت نیست و نتایج به‌دست‌آمده بسیار مایوس‌کننده است، گفت: این مشکلات و معضلات را از ریشه‌های غلط سیاست‌های اقتصادی و نامناسب که تشدیدکننده وضع موجود هستند، باید دید. استاد اقتصاد دانشگاه علامه با اشاره به اینکه تاکنون دولت هیچ وقت بحث عرضه را مطرح نکرده و همواره روی تقاضا متمرکز شده است و به نظر می‌رسد نوعی عوام‌فریبی انجام می‌دهد و به بخش صنعت و کشاورزی توجهی نمی‌کند، افزود: به وزیر اقتصاد توصیه می‌کنم واقعیت‌های اقتصادی را در نظر بگیرد و سعی نکند با مواضع سیاسی، شرایط نامناسب اقتصادی را توجیه کند.


Page Generated in 0/0062 sec