printlogo


کد خبر: 170916تاریخ: 1395/11/5 00:00
کارزار انتخاباتی جنجالی رئیس‌جمهور آمریکا پس از رسیدن به کاخ سفید هم ادامه دارد
تیغ ترامپ بر رسانه‌ها

جنگ کاخ سفید و رسانه‌ها در همین نخستین روزهای ورود دونالد ترامپ به عرصه قدرت بالا گرفته است به طوری که حتی حمله لفظی اخیر او به روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها، برخی نشریات متمایل به جمهوری‌خواهان را هم رنجانده است. رئیس‌جمهور یاغی ایالات متحده، شنبه گذشته در نخستین روز ریاست‌جمهوری خود به مقر سازمان سیا رفت و حین سخنرانی برای حدود 300 مقام و افسر اطلاعاتی این نهاد مخفی، ناگهان به رسانه‌ها تاخت. به گزارش سی‌ان‌ان، نیمی از صحبت‌های ترامپ در مقر لانگلی سیا (9 دقیقه از 15 دقیقه سخنرانی) به چنین حملاتی اختصاص یافت. او که پیش‌تر جان برنان رئیس سیا و دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا را متهم به توطئه علیه خود کرده بود ناگهان همه چیز را بر سر رسانه‌ها شکست. ترامپ ناگهان شروع به مغازله با ماموران سیا کرد و چندین بار تکرار کرد عاشق آنهاست و از آنها حمایتی بیش از حد خواهد کرد و هیاهوی اخیر بر سر گزارش‌های نهادهای اطلاعاتی درباره نقش روس‌ها در انتخابات را ساخته و پرداخته رسانه‌ها دانست و گفت: «می‌دانید که با رسانه‌ها در جنگ هستیم. آنها طوری نشان داده‌اند که به‌نظر می‌رسد من با جامعه اطلاعاتی خصومت دارم. آنها ناسالم‌ترین موجودات روی زمین هستند».  سپس آنها را متهم کرد که شمار شرکت‌کنندگان در مراسم سوگند ریاست‌جمهوری را که به‌زعم او 5/1 میلیون نفر بوده‌اند تنها یک‌سوم میزان واقعی اعلام کرده‌اند. این باعث واکنش‌های منفی اغلب رسانه‌ها علیه ساکنان جدید کاخ سفید شد. البته شبکه سی‌ان‌ان که ترامپ بیشترین خصومت را با آن داشته و زیر شدید‌ترین فشارهای سیاسی دولت قرار دارد مجبور شد تظاهرات سراسری ضدترامپ را با احتیاط منتشر کند. این شبکه در گزارش خود نوشت: «بیش از یک‌میلیون نفر در سراسر آمریکا به غیر از شهر واشنگتن علیه ترامپ دست به تظاهرات زدند که ما نمی‌توانیم این آمار را تایید کنیم و این آمار مربوط به گزارش‌های پلیس در دیگر شهرهای آمریکاست.» اما لحن بقیه رسانه‌ها تندتر بود. نشریه تحلیلی آتلانتیک متمایل به جمهوری‌خواهان در مقاله‌ای با عنوان «کارزار انتخاباتی ابدی ترامپ»، او را متهم کرد که همچنان در حال و هوای جار و جنجال‌های پیش از انتخابات به سر می‌برد و فراموش کرده حالا دیگر رئیس‌جمهور آمریکاست. واشنگتن‌پست نیز با انتشار 2 عکس از 2 نقطه یکسان از محوطه نشنال‌یونیون در مقابل کنگره، نشان داد ادعای سخنگوی کاخ سفید مبنی بر اینکه تجمع روز جمعه به مناسبت تحلیف ترامپ، بزرگ‌ترین تجمع تاریخ آمریکا و جهان در یک مراسم تحلیف بوده دروغی بیش نیست، چرا که 8 سال پیش حین نخستین مراسم سوگند اوباما، این محوطه مثل امسال خالی نبوده و با حضور یک‌میلیون و 800 هزار نفر مملو از جمعیت بود. هفته‌نامه آمریکایی «د ویک» کارتونی از ترامپ روی جلد برد و تیتر زد: «ترامپ اکنون مسؤول است، آیا آمریکا در دستان وی امن خواهد بود؟»  هفته‌نامه انگلیسی اکونومیست نیز با کارتونی دیگر از ترامپ، او را به شکل جورج واشنگتن، نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا تصویر کرد در حالی که نیشخندی برای به سخره گرفتن دیگران بر صورت دارد.
10 سال حبس برای تظاهرات علیه ترامپ
بیش از 230 معترضی که در خلال مراسم روز جمعه تحلیف دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بازداشت شدند احتمالاً با اتهام «آشوب بزهکارانه» به 10 سال حبس محکوم خواهند شد. همچنین 217 معترضی که روز یکشنبه در دیوان عالی واشنگتن حضور پیدا کردند، احتمالاً به پرداخت جریمه 250 هزار دلاری محکوم خواهند شد. تظاهرات روز جمعه بزرگ‌ترین آشوبی بود که واشنگتن از دهه 1970 به یاد دارد. نیروهای پلیس با شلیک گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صوتی و استفاده از خودروهای آبپاش و اسپری فلفل تلاش کردند جمعیت 500 هزار نفری معترضان را متفرق کنند در حالی که گروهی از آنها که از خارج از پایتخت آمده بودند و تحت پوشش گروه «دیسراپت‌جی20» بودند شیشه چندین مغازه را شکستند و به چندین دستگاه خودرو آسیب وارد کرده و 6 نیروی پلیس را مجروح کردند. همچنین حدود 2 هزار و 500 نفر با برگزاری تظاهراتی بدون مجوز، به شعب بانک آمریکا، استارباکس و مک‌دونالد آسیب وارد کردند.
ترامپ، سیسی آمریکا!
روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به انتخاب افراد جنجال‌برانگیز در تیم کاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، در مقاله‌ای از او تحت عنوان «سیسی آمریکا» یاد کرد و نوشت: «در کنار همه این مسائل برخی اظهارات دونالد ترامپ درباره اسلام با مخالفت بسیاری از طرف‌ها روبه رو شد.» به گزارش تسنیم، منی الطحاوی، فعال سیاسی مصری و نویسنده این مقاله درباره ترامپ گفت: «او کاملا شبیه یکی از ستمگران ماست. عجیب نیست که ترامپ در جریان دیدار با سیسی در نیویورک از او به عنوان «مرد خوب» یاد کرد و سیسی هم اولین رهبری بود که پیروزی ترامپ در انتخابات را به او تبریک گفت.» ترامپ در جریان دیدار سپتامبر گذشته با سیسی قول داد آمریکا نه فقط متحد مصر بلکه به عنوان یک کشور وفادار به آن باقی بماند.  الطحاوی در ادامه نوشت: «در مصر در تلاش هستیم از تسلط ارتش بر صحنه سیاسی کشور جلوگیری کنیم اما در آمریکا، ترامپ در تلاش برای تشدید این وضعیت است.» به گفته او، ترامپ تمام آنچه اوباما در سال 2009 در قاهره درباره صلح به زبان آورد را از بین برد اما این فعال مصری در عین حال با انتقاد از اوباما او را به خیانت به مسلمانان متهم کرد: «با اینکه او به مسلمانان دست دوستی داد اما در حالی کاخ سفید را ترک کرد که آمریکا در 5 کشور جهان از نظر نظامی گرفتار شده است».

بخت ریاست‌جمهوری فرانسه: دیگر از آمریکا تبعیت نمی‌کنیم!
مهم‌ترین بخت ریاست‌جمهوری فرانسه با غیرمنطقی ارزیابی کردن تحریم‌های غربی علیه روسیه، خواستار احیای روابط پاریس و مسکو شد. فرانسوا فیون، نامزد جناح راست میانه از حزب جمهوری‌خواه فرانسه که متحد نیکولاس سارکوزی محسوب می‌شود، یکشنبه گذشته در گفت‌و‌گو با روزنامه لوموند گفت: «روسیه کشوری بزرگ است که نمی‌توان با سهل‌انگاری و گستاخانه با آن برخورد کرد. فرانسه در برابر روسیه 2 گزینه پیش‌رو دارد: توافق با آن یا مقابله با آن. به لحاظ عقلانی و منطقی چه کسی خواستار ورود به مناقشه با روسیه است؟ اینکه گمان کنیم می‌توانیم مردم روسیه را با تحریم‌های اقتصادی شکست داده و تسلیم کنیم، ساده‌لوحانه است.» نخست‌وزیر اسبق فرانسه که پیشتاز نظرسنجی‌های مربوط به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بهار آتی این کشور است، همچنین منطق دولت اوباما برای وضع تحریم‌های ضدروسی را زیر سوال برد و گفت پاریس و اروپا دیگر در این زمینه از آمریکا تبعیت نمی‌کنند. او همچنین با تمجید از مبارزه روسیه با داعش، خواهان ایجاد شراکت اقتصادی جدید با روسیه و سازماندهی نشست روسیه- اروپا درباره شرایط امنیتی جدید این قاره شد. این در حالی است که رقابتی شدید میان فیون و مارین لوپن، رهبر جبهه ملی فرانسه برای نفی سیاست خارجی آمریکاگرای فعلی اتحادیه اروپایی و در عین حال تقلید از سیاست‌های عوامگرایانه ترامپ به وجود آمده که با استقبال عمومی مواجه شده است. لوپن نیز این هفته در نشست رهبران ملی‌گرای اروپا در آلمان از مردم فرانسه خواسته بود پیروزی ترامپ در آمریکا را الگو قرار دهند و علیه نولیبرال‌ها رای بدهند.
 


Page Generated in 0/0059 sec