printlogo


کد خبر: 170920تاریخ: 1395/11/5 00:00
وداع با جانفشان‌ها از دانشگاه تهران
پنجشنبه، تشییع آتش‌نشان‌ها
پنجمین روز آواربرداری پلاسکو به پایان رسید

با کشف 4 جسد دیگر از قربانیان حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو در بامداد دوشنبه، عملیات آواربرداری وارد روز پنجم خود شد. این 4 جسد که با جست‌وجوی نیروهای حاضر در محل از جهتی متفاوت از روز قبل در طبقه زیرین ساختمان پلاسکو کشف شدند، تنها یک نفر با مشخصات آتش‌نشان در میان خود داشتند و 3 جسد دیگر احتمالا متعلق به کسبه و کارگران پلاسکو بوده است. با کشف این 4 پیکر مجموع پیکرهای کشف شده به 6 رسید.
سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره برخی اخبار مبنی بر تناقض‌های مطرح شده درباره محل کشف اجساد جدید گفت: این اجساد از زیر آوار طبقه منفی‌یک پلاسکو خارج شدند و اخبار منتشرشده درباره خروج آنها از قسمت موتورخانه موثق نیست. وی همچنین گفته است این اجساد از ناحیه سر دچار مصدومیت‌های شدید شده بودند. ملکی در پاسخ به این سوال که آیا الزام به تایید فوت این افراد توسط اورژانس دلیلی بر سالم‌بودن بدن آنها نیست، گفت: خیر اینگونه نیست، زیرا معاینه اجساد کشف‌شده از زیر آوار و اطمینان از فوت آنها در صلاحیت عوامل آتش‌نشانی نیست و باید توسط عوامل اورژانس اعلام شود.
وی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت ساختمان تخریب شده پلاسکو، گفت: عملیات آواربرداری بشدت در حال انجام است به طوری که ضلع شرقی جنوبی ساختمان پلاسکو به هم وصل شده و به نقطه صفر رسیده‌ایم. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درباره پیش‌بینی زمان اتمام آواربرداری گفت: پیش‌بینی دقیق سخت است، گاهی برخی مشکلات ممکن است روند کار را کُند کند به طوری که 2 روز پیش سازه فلزی بزرگی که در محل حادثه بود نیروی زیادی از ما گرفت. وی افزود: فکر می‌کنم حداقل 3 روز دیگر زمان باقی مانده باشد تا آواربرداری به اتمام برسد اما نکته مهم این است که ما با کمبود وسایل و تجهیزات مواجه نیستیم و دستگاه‌های بیل مکانیکی، لودر و... در محل ضلع غربی مشغول کارند. طی 5 روز گذشته پیش از 550 کامیون آوار را از محل حادثه جمع‌آوری کرده‌ایم و 6 هزار تن آهن و مصالح ساختمانی از پلاسکو خارج شده است.
پنجشنبه، تشییع شهدای آتش نشان
معاون اجتماعی شهرداری تهران گفت:‌ روز پنجشنبه پس از اقامه نماز در دانشگاه تهران، پیکر شهدای آتش‌نشان روی دستان مردم انقلابی و شهیدپرور تشییع می‌شود. مجتبی عبداللهی، معاون اجتماعی شهرداری تهران در گفت‌وگو با فارس با اعلام این مطلب افزود: ساعت 8 صبح روز پنجشنبه مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر شهدای آتش‌نشان از دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. وی افزود: پس از اقامه نماز میت، پیکر پاک شهدا با حضور امت شهیدپرور و انقلابی در طول خیابان انقلاب اسلامی به سمت خیابان حافظ تشییع می‌‌شود. معاون اجتماعی شهرداری تهران گفت:‌ پس از تشییع تا خیابان حافظ پیکرها از آنجا به بهشت‌زهرا منتقل شده و در قطعه 50 که مربوط به شهدای منا و مدافعان حرم است آرام خواهد گرفت.
همه اجساد پیدا شده در پلاسکو همان پنجشنبه فوت کردند
سرپرست دادسرای امور جنایی گفت: اجسادی که یکشنبه شب از زیر آوار بیرون کشیده شد دچار فساد نعشی شده و این موضوع حکایت از آن دارد که این افراد همان پنجشنبه بعد از ریزش آوار فوت کرده‌اند.
قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در گفت‌وگو با فارس، درباره معاینات اجساد بیرون کشیده شده از دل آوار گفت: یکشنبه شب بعد از آنکه 3 جسد جدید کشف و به پزشکی قانونی منتقل شد به عنوان نماینده دادستان در محل پزشکی قانونی حاضر شدیم. وی افزود: بررسی و معاینه اجساد حکایت از آن داشت تمام اجساد دچار فساد نعشی شده و به دلیل گذشت زمان متلاشی شده‌اند.  قاضی شهریاری گفت: این موضوع نشان می‌دهد زمان مرگ این افراد همان زمان بعد از ریزش آوار بوده است.
سرپرست دادسرای امور جنایی گفت: اینکه برخی شایعه می‌کنند این افراد تا چند روز بعد از حادثه زنده بوده‌اند براساس آزمایش‌ها موضوعی کذب است و زمان فوت این افراد همان زمان بعد از ریزش آوار در روز پنجشنبه بوده است. وی گفت: در حال حاضر کلاً 6 جسد در پزشکی قانونی در سالن تشریح وجود دارد.
احراز هویت قطعی اجساد
مسعود قادی‌پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: احراز هویت قطعی اجساد شناسایی شده ظرف چند روز آینده اعلام می‌شود.
وی افزود: ۱۵ خانواده‌ای که یکی از اعضای‌شان مفقود شده بود آزمایش DNA دادند. قادی‌پاشا ادامه داد: از ۷ پیکر ۶ پیکر به پزشکی قانونی ارجاع داده شده است. وی گفت: از خانواده‌های مفقودی درخواست کردیم برای انجام آزمایش به پزشکی قانونی مراجعه کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی تهران افزود: 4 پیکری که بتازگی کشف شده‌اند، با تورم و فساد تحویل شدند. دوده و منوکسید کربن در بدن آنها نبود. جسد احتمالا به خاطر گرمای آتش‌سوزی گرم بوده زمان فوت آنها در زمان حادثه بوده است. وی گفت: ۱۵خانواده آتش‌نشان به پزشکی قانونی مراجعه کردند و نمونه DNA اخذ شد.
آمار مصدومان از ابتدای حادثه پلاسکو تاکنون ۱۹۷ نفر است
رئیس اورژانس کشور گفت: از ابتدای حادثه پلاسکو تاکنون 197 نفر مصدوم شدند که 152 نفر در محل، درمان و 45 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند و در حال حاضر فقط 4 نفر بستری هستند. پیرحسین کولیوند در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت در ارتباط با حادثه پلاسکو اظهار داشت:  از ابتدای حادثه پلاسکو تاکنون 197 نفر مصدوم شدند که 152 نفر در محل، درمان و 45 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند و در حال حاضر فقط 4 نفر بستری هستند. وی افزود: بیمارستان‌های خصوصی و دولتی و جامعه پزشکی و گروه‌های پیراپزشکی همکاری خوبی داشتند و باعث شد مصدومان را با استاندارد لازم منتقل کنیم. کولیوند اضافه کرد: در کمک به حادثه‌دیدگان هیچ کمبود نیروی انسانی و تجهیزات نداشتیم، در ارتباط با ماسک نیز برای امدادگران ماسک مخصوص داشتیم. رئیس اورژانس کشور گفت: تجهیزات زمینی و هوایی نیاز به توسعه دارد و اگر اتفاق خاص یا حادثه‌ای در تهران رخ دهد، خدمت‌رسانی سخت است و ما در حال توسعه اورژانس هستیم.
وی گفت: 4 نفری که به علت حادثه پلاسکو در بیمارستان بستری هستند، وضعیت آنها رو به بهبود است.
ادامه محدودیت‌های ترافیکی در چهارراه استانبول تا اطلاع ثانوی
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: محدودیت‌هایی که پیش‌تر مشخص شده بود در تقاطع استانبول همچنان ادامه دارد. سردار محمدرضا مهماندار ضمن حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو درباره آخرین وضعیت محدودیت‌های ترافیکی چهارراه استانبول اظهار کرد: محدودیت‌هایی که پیش‌تر مشخص شده بود در تقاطع استانبول همچنان ادامه دارد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: از سمت غرب تقاطع حافظ- جمهوری به سمت چهارراه استانبول از سمت فردوسی به جنوب، از میدان امام خمینی(ره) به سمت تقاطع استانبول و تقاطع مخبرالدوله به سمت محل حادثه همچنان محدودیت‌های ترافیکی وجود دارد. مهماندار تاکید کرد: تا اطلاع ثانوی این محدودیت‌ها ادامه دارد. امروز هم همکاری مردم و مراجعه کمتر آنها باعث شد دستگاه‌های امدادی کار خود را بخوبی انجام دهند. وی در ادامه بیان کرد: مردم از ورود به این منطقه خودداری کنند و در صورت ضرورت از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند اما دسترسی پیاده برای مردم و کسبه در منطقه وجود دارد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ افزود: این افراد نیز با توجه به ادامه عملیات آواربرداری، فعلا تا حد امکان از مراجعه به این سمت خودداری کنند اما در صورت ضرورت مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.
دولتی‌ها در جریان ناایمن بودن پلاسکو بودند
عضو هیأت رئیسه شورای شهر با بیان اینکه دولتی‌ها در جریان ناایمن بودن پلاسکو بودند ولی توجهی نکردند، گفت: نباید حالا تقصیر را گردن شهرداری بیندازید، چون خودشان قانونا مقصر هستند و مکتوبات این کار هم موجود است.
ابوالفضل قناعتی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به صحبت‌های دیروز دادستان مبنی بر اینکه شهرداری می‌توانست ساختمان را پلمب کند، گفت: ما در قانون شفاف نداریم که تکلیف شهرداری در مواقع اینچنینی چگونه است و در قانون نیامده شهرداری می‌توانسته این ساختمان را پلمب کند. وی به بند 14 ماده 55 قانون شهرداری‌ها اشاره کرد و گفت: در این بند آمده است اگر ساختمانی دیوارش در حال تخریب بود شهرداری می‌تواند آنجا را تحکیم کند و از مالک 15 درصد بیشتر هزینه دریافت کند اما درباره آتش‌سوزی و سیستم ایمنی قانونی نیامده که شهرداری می‌تواند آنجا را پلمب کند یا خیر. قناعتی با تأکید بر این موضوع که شهرداری در حدود اختیارات قانونی خود عمل کرده است، گفت: شهرداری تذکر داده و رونوشت تذکرات را به وزارت کشور، وزارت کار و وزارت مسکن و شهرسازی ارسال کرده است.
عضو هیأت رئیسه شورای شهر با تأکید بر  این موضوع که قانونی وجود نداشته که شهرداری ساختمان را پلمب کند، گفت: همین مشکل را ما در ساختمان علاءالدین و ساختمان آلومینیوم داریم که سیستم ایمنی آنجا از سوی آتش‌نشانی تایید نشده است. اگر قانونگذار به ما اعلام می‌کند که می‌توانیم آنجا را پلمب کنیم همین الان اعلام کند، ما به شهرداری اختیار می‌دهیم تمام ساختمان‌های ناایمن را ببندد.
قناعتی با بیان اینکه هم مقام قضایی و هم وزارت کار باید ساختمان پلاسکو را پلمب می‌کردند، گفت: همان موقع که شهرداری نامه می‌زد چرا وزارت کار سکوت کرد؟ چرا اعلام نکرد این موضوع به ما ربطی ندارد؟ اگر شما براساس قانون می‌توانید پلمب کنید خودتان بروید و انجام دهید، لذا قانون صراحت ندارد و شهرداری براساس قانون فقط وظیفه اخطار داشته است.
وی با بیان اینکه نباید مشکلات را گردن شهرداری تهران بیندازیم، گفت: دولتی‌ها در جریان ناایمن بودن ساختمان پلاسکو بودند. شهرداری 14 بار نامه زده‌، یکبار می‌گفتند چرا شهردار نامه می‌نویسید، پس در جریان بودند و خود را به بی‌توجهی زده‌اند.
عضو هیأت رئیسه شورای شهر به ساختمان علاءالدین اشاره کرد و گفت: برای تخریب طبقه هفتم این ساختمان هم مقاومت‌هایی از سوی دولت انجام شد در صورتی که طبقه هفتم برای تخریب رأی کمیسیون ماده 100 را داشت.
آمادگی برای پذیرش 200 کارگر زن پلاسکو در مراکز کوثر
رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران از آمادگی این ستاد برای پذیرش 200 نفر از زنان کارگر حادثه پلاسکو در مراکز کوثر خبر داد. فهمیه فیروزفر  با اشاره به تصمیمات مدیریت شهری در راستای حمایت از زنان کارگر حادثه پلاسکو اظهار کرد: این افراد می‌توانند به شهرداری محل زندگی خود مراجعه کنند و بعد از مشاوره با مسؤولان امور زنان به مرکز کوثر نزدیک محل زندگی خود معرفی می‌شوند.
وی افزود: برخی از خانم‌هایی که در ساختمان پلاسکو شاغل بوده‌اند، مشاغل خدماتی داشته‌اند که این مشاغل در سیستم ما تعریف نشده است. این افراد در صورت تمایل به فعالیت در مراکز کوثر می‌توانند با آموزش حرفه مورد نیاز وارد سیستم ستاد شوند و پس از آن از حمایت‌های لازم برای خود و فرزندان‌شان استفاده کنند. رئیس ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با تاکید بر اینکه مراکز کوثر تمام مناطق بیست‌ودوگانه ماموریت دارند خانم‌های کارگر حادثه پلاسکو را پذیرش کنند، تصریح کرد: ما آمادگی پذیرش 200 نفر از این خانم‌ها را در مراکز داریم تا به این شکل معیشت خود و خانواده‌شان دچار مشکل نشود.
فیروزفر در پایان گفت: از آنجا که حمایت‌های ما به شکل مالی نیست افرادی که تحت پوشش بهزیستی یا کمیته امداد باشند هم پذیرش می‌شوند. حتی اگر همسر آنها شاغل باشد اما حقوقش کفاف زندگی را ندهد هم حمایت‌های ما برای فعالیت در مراکز کوثر قطع نمی‌شود.
۴۹ میلیارد تومان از خسارات پلاسکو بیمه داشت
رئیس‌کل بیمه مرکزی از بیمه بودن ۴۹ میلیارد تومان از خسارات حادثه پلاسکو خبر داد و گفت: تا امروز ۹ میلیارد تومان از خسارات پرداخت شده است. عبدالناصر همتی در نشست خبری ضمن تشریح آخرین اخبار از پرداخت خسارت حادثه پلاسکو گفت: براساس آخرین خبرها مشخص شده 14 شرکت بیمه‌ای در این حادثه درگیر بوده‌اند. وی افزود: 210واحد در ساختمان پلاسکو بیمه بوده‌اند که با این حساب 35 درصد مغازه‌های پلاسکو بیمه‌نامه داشته‌اند. رئیس‌کل بیمه مرکزی 49 میلیارد تومان از خسارات واردشده به حادثه پلاسکو را دارای بیمه‌نامه اعلام کرد و گفت: طی همین مدت 9 میلیارد تومان از خسارات واردشده توسط شرکت‌های بیمه پرداخت شده است. همتی همچنین از پوشش‌های لازم و مصوب بیمه آتش‌نشانان خبر داد و گفت: آتش‌نشانان بیمه‌های عمر، حادثه تکمیلی و مسؤولیت داشتند که تمام آنها به خانواده‌ جان‌باختگان پرداخت خواهد شد. وی درباره اجباری شدن بیمه آتش‌سوزی در اصناف گفت: بیمه‌نامه آتش‌سوزی اختیاری است، حتی بیمه زلزله نیز در پوشش اختیاری قرار دارد ولی ما (صنعت بیمه) در لایحه جدید قانون بیمه شخص ثالث پیشنهاد اجباری شدن بیمه را دادیم ولی ظاهرا شورای نگهبان با این موضوع مخالفت کرده است، چرا که می‌گویند این نوع بیمه‌نامه اختیاری است. رئیس‌کل بیمه مرکزی ادامه داد: ماهیتا نمی‌توان بیمه آتش‌سوزی را اجباری کرد ولی در مجتمع‌های تجاری و اداری که افراد زیادی در آن فعالیت می‌کنند باید مدیران مجتمع‌ها و صاحبان مغازه‌ها و واحدهای تجاری هزینه حق بیمه را دریافت و این واحدها را بیمه کنند.


Page Generated in 0/0072 sec