printlogo


کد خبر: 170932تاریخ: 1395/11/6 00:00
رویدادها

معرفی مشهدالرضا(ع) به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام
روز گذشته مشهدالرضا(ع) به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» معرفی شد. به گزارش تسنیم، مراسم رسمی «مشهد؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام» دیروز با حضور 250 شخصیت فرهنگی و سیاسی از 51 کشور جهان اسلام و مسؤولان کشوری در تالار قدس حرم مطهر امام رضا(ع) در این شهر برگزار شد. بر پایه این گزارش، عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» با تصمیم آیسسکو (سازمان اسلامی، آموزشی، علمی و فرهنگی وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی) برای یک دوره یک‌ساله برای مشهد مقدس در نظر گرفته شده است. مشهد مقدس دومین شهر ایران است که به این عنوان بین‌المللی دست یافته است. پیش از این در سال 2006  شهر اصفهان برای نخستین بار از ایران به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد. یکی از حاشیه‌های مراسم معرفی مشهدمقدس به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، عدم حضور  آیت‌الله علم‌الهدی و رئیسی روی سن مراسم بود. گفته می‌شود، حسین فریدون یکی از میهمانان روی سن بود.

حضور وزیر در جشن تولد در روز عزای عمومی!
وزیر ارشاد در حالی به بهانه‌ همدردی با حادثه‌دیدگان پلاسکو به مراسم اختتامیه سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر نیامد که فردای همان روز به جشن سالروز تاسیس یکی از رسانه‌های دولتی رفته است. به گزارش تسنیم، وقتی وزیر ارشاد حاضر نشد در روز یکم بهمن 1395 به مراسم اختتامیه‌ جشنواره موسیقی فجر بیاید، ظاهر مساله کاملا توجیه‌پذیر است اما باید از او پرسید که چرا درست فردای همان روز یعنی شنبه دوم بهمن به جشن سالروز تاسیس یکی از رسانه‌های دولتی رفته است. جالب‌تر اینکه روز شنبه از سوی دولت برای همدردی با حادثه‌دیدگان پلاسکو عزای عمومی اعلام شده بود و وزیر ارشاد در همان روز به این مراسم رفته است. قابل تامل آنکه شنبه دوم بهمن هنرمندان عرصه موسیقی تمام اجراهای‌شان را لغو کرده بودند، اما وزیر ارشاد راه دیگری در پیش گرفت.

«فرستاده؛ از کابل به کاخ سفید...»
در بازار کتاب
«فرستاده؛ از کابل به کاخ سفید، سفر من در جهانی متلاطم» نوشته‌ زلمی خلیل‌زاد با ترجمه‌ مصطفی احمدی توسط انتشارات کوله‌پشتی منتشر شد. به گزارش تسنیم، انتشار این کتاب در دنیای غرب سر و صدای زیادی به پا کرد،‌ چرا که خلیل‌زاد برای نخستین‌بار بخشی از روابط
پشت پرده آمریکا در افغانستان و منطقه خاورمیانه را در قالب خاطرات خود روایت کرده است. فرستاده‌ کابل به کاخ سفید، سفر پرماجرای زندگی خود را از افغانستان تا ایالات متحده آمریکا با تمرکز بر حوادث و جریانات سیاسی‌ به تصویر می‌کشد. در این کتاب، او دیدگاه‌های خود و ایالات متحده را درباره منطقه‌ خاورمیانه، بویژه افغانستان، عراق و حتی ایران بیان می‌کند؛ دیدگاه‌هایی که به هر حال ریشه در تربیت آمریکایی او دارد. خلیل‌زاد در مقام‌هایی چون فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا، سفیر آمریکا و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد خدمت کرد.

کانون نویسندگان زن مسلمان تأسیس شد
سارا عرفانی از تاسیس «کانون بانوی فرهنگ؛ نویسندگان زن مسلمان» خبر داد. به گزارش مهر، نویسنده رمان «پنجشنبه فیروزه‌ای» گفت: این گروه فرهنگی با همکاری و مساعدت فرهنگسرای انقلاب اسلامی در این محل شکل گرفته است و هدف از تاسیس آن هم‌افزایی و هم‌اندیشی در حوزه ادبیات داستانی است. وی افزود: در مرحله اول از فعالیت این کانون از تمام نویسندگان زن و نیز بانوان علاقه‌مند به نویسندگی برای حضور در این کانون دعوت می‌کنیم. برنامه‌های فعلی ما نیز در قالب نشست‌های بازخوانی یک کتاب و صحبت درباره آن در قالب یک نشست کارگاهی است.

فروشنده فرهادی نامزد اسکار شد
آکادمی اسکار روز گذشته برنامه اعلام اسامی نامزدهای هشتاد و نهمین دوره را برگزار کرد و فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی در لیست نامزدهای دریافت این جایزه سینمایی قرار گرفت. به گزارش مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، «فروشنده» از ایران، «تونی اردمان» از آلمان، «تنا» از استرالیا، «مردی به نام اوو» از سوئد، «سرزمین مین» از دانمارک نامزدهای بخش فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار شدند. هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار ۲۶ فوریه (بامداد دوشنبه ۹ اسفندماه) در دالبی تیه‌تر لس‌آنجلس برگزار می‌شود.
 


Page Generated in 0/0068 sec