printlogo


کد خبر: 170960تاریخ: 1395/11/6 00:00
مذاکرات آستانه با پذیرش آتش‌بس پایان یافت
ادامه در ژنو

مذاکرات 2 روزه صلح سوریه که از روز دوشنبه در پایتخت قزاقستان آغاز شد، عصر روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این بیانیه که طرفین سوری حاضر به امضای آن نشدند، ایران، ترکیه و روسیه به عنوان ناظران بر حفظ تمامیت ارضی سوریه، آتش‌بس، مبارزه با داعش و النصره و تداوم مذاکرات برای یافتن راه‌حل سیاسی تاکید کرده اند. در این دور از مذاکرات هرچند مخالفان سوری تهدید به ترک مذاکرات در صورت عدم تامین خواسته‌های‌شان کرده بودند اما با انتشار بیانیه پایانی و مخالفت آنها با مفاد آن، آنان بیانیه پایانی را پذیرفتند البته در بیانیه مذاکرات آستانه بر تداوم مذاکرات سیاسی بویژه مذاکرات ژنو که قرار است
20 بهمن برگزار شود نیز تاکید شده است. براساس این گزارش، بیانیه پایانی مذاکرات آستانه را غیرت عبدالرحمانف، وزیر خارجه قزاقستان به نمایندگی از 3 کشور ایران، ترکیه، روسیه قرائت و بر حمایت کشورش از این بیانیه تاکید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای‌نیوز عربی، غیرت عبدالرحمانف، وزیر خارجه قزاقستان ضمن اعلام حمایت از این مذاکرات که با طرح روسیه برگزار شد، اعلام کرد تمام طرف‌ها بر حمایت از تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند. وی با تاکید بر ادامه مبارزه با تروریسم ادامه داد: در این نشست تصمیم گرفته شد سازوکاری سه‌جانبه برای پیگیری و رصد سیستم آتش‌بس و شناسایی نقض‌ها ایجاد شود. این بیانیه که با حضور نمایندگان ایران، ترکیه، روسیه و استفان دی‌میستورا قرائت شد به معنای تاکید طرف‌های مذکور بر توافق به دست آمده است و مخالفان یا دولت سوریه هنوز به طور رسمی به آن پاسخی نداده‌اند اگرچه با توجه به حضور ایران و روسیه به عنوان کشورهای نزدیک به دمشق و نیز ترکیه به عنوان حامی مخالفان می‌شود گفت آنها نیز دست‌کم مجبور به پذیرش این نتایج شده‌اند. غیرت عبدالرحمانف گفت: براساس این بیانیه قرار شد مذاکرات سوریه بر پایه قطعنامه‌های بین‌المللی هرچه سریع‌تر آغاز شود، همچنین بر مشارکت گروه‌های مسلح در مذاکرات ژنو تاکید شده است. وی افزود: در بیانیه آستانه بر مکانیزمی سه‌جانبه برای نظارت بر آتش‌بس سوریه و کمک‌رسانی به غیرنظامیان در تمام خاک این کشور تاکید شد و امضاکنندگان بیانیه بر همکاری همه طرف‌ها برای دسترسی به نقاط جنگ‌زده این کشور تاکید کردند. در این بیانیه بر حفظ تمامیت ارضی سوریه براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و نیز ادامه مذاکرات سیاسی میان مخالفان و دولت سوریه بر مبنای قطعنامه ۲۳۳۶ شورای امنیت تاکید و هرگونه حل‌وفصل نظامی بحران سوریه منسوخ اعلام شده و آمده است: درگیری‌ها در سوریه باید براساس قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل و مصوبه‌های حاصل از نشست‌های کشورهای حامی سوریه، پایان یابد و راه برای امدادرسانی به مردم جنگ‌زده این کشور بر پایه قطعنامه ۲۱۶۵ هموار شود. در این قطعنامه همچنین به ادامه مذاکرات سیاسی برای دستیابی به مکانیزمی جهت انتقال قدرت براساس قطعنامه‌های ۲۳۱۸ و ۲۲۵۴ شورای امنیت اشاره شده است که می‌تواند به درگیری‌های سوریه پایان دهد. همچنین بر سر آتش‌بس در تمام خاک سوریه و ایجاد یک هیات ناظر برای نظارت بر اجرای صحیح آتش‌بس نیز توافق شده است. آتش‌بس در سوریه شامل مناطق تحت کنترل گروه‌های تروریستی شناخته‌شده یعنی داعش و النصره نخواهد شد. در این بیانیه همچنین بر ازسرگیری مذاکرات سیاسی سوریه در ژنو تحت نظر سازمان ملل در هشتم فوریه ۲۰۱۷ (۲۰ بهمن) تاکید شده است.
دیدار معارضان با وزیر خارجه روسیه
معارضان مسلح سوری پس از اجلاس آستانه با وزیر خارجه روسیه دیدار می‌کنند. جهاد مقدسی، عضو هیات گروه‌های مسلح سوری که در مذاکرات آستانه شرکت کرده‌اند، در مصاحبه با اسپوتنیک در حاشیه نشست آستانه گفت مخالفان دعوتنامه‌ای را برای دیدار با وزیر خارجه روسیه در مسکو در ۲۷ ژانویه (8 بهمن) دریافت کرده‌اند. وی افزود: این دعوتنامه را گروه‌های ریاض، مسکو و قاهره تحویل گرفته‌اند. مقدسی که نماینده گروه قاهره است، با اظهار خرسندی از دعوت روسیه تاکید کرد آماده است در این دیدار حضور یابد. این مسؤول مخالف گفت دیدار در مسکو با وزیر خارجه روسیه جلسه‌ای برای رایزنی خواهد بود و هدف از این دیدار طرح دیدگاه مخالفان پیرامون بهترین راه برای موفقیت‌آمیز بودن دور آتی مذاکرات در ژنو است.


Page Generated in 0/0068 sec