printlogo


کد خبر: 170995تاریخ: 1395/11/7 00:00
قائم‌مقام وزیر بهداشت:
رشد سرطان در ایران پایین‌تر از متوسط جهانی است

قائم‌مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه رشد سرطان در کشور مطابق کشورهای دیگر است ولی هنوز از متوسط جهانی کمتر گزارش می‌شود، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم همین روند ادامه یابد.
به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری کنگره بین‌المللی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان درباره آخرین وضعیت ابتلا به این بیماری در دنیا گفت: ابتلا به سرطان از
۱۰ میلیون مورد جدید در سال ۲۰۰۶ به ۱۴ میلیون در سال ۲۰۱۲ رسید و پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون مورد برسد.
وی افزود: مرگ ناشی از انواع سرطان نیز در سال ۲۰۰۶ حدود ۶ میلیون نفر گزارش شده است. این آمار در سال ۲۰۱۲ به ۸ میلیون نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰30 تا مرز ۱۳ میلیون نفر نیز برسد. در ایران بدون احتساب سرطان‌های پوست سالانه ۹۲ هزار مورد جدید اتفاق می‌افتد که با حساب این سرطان‌ها به بیش از ۱۰۰ هزار مورد افزایش می‌یابد.
به گفته قائم‌مقام وزیر بهداشت، شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان به ترتیب معده، پروستات و روده بزرگ و در زنان سرطان‌های پستان، روده بزرگ، معده و لوسمی است.
وی در ادامه تصریح کرد: این آمار در مردان ۱۳۴ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر و ۱۲۸ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر اعلام شده است. متوسط بروز موارد جدید در دنیا نیز برای مردان ۲۰۵ و برای زنان ۱۶۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است. پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۲۰۳۰ تعداد موارد جدید ابتلا به سرطان به ۱۵۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر برسد. حریرچی با تاکید بر اینکه رشد سرطان در ایران مطابق کشورهای دیگر و از متوسط جهانی کمتر است، ادامه داد: اما در عین حال پیش‌بینی می‌کنیم این روند ادامه پیدا کند و شاید فاصله آن با کشورهای دیگر کمتر شود. یکی از علل اصلی بروز سرطان افزایش سن جامعه است، چرا که سرطان بیماری دوران پیری است. همچنین تغییر شیوه زندگی نیز در افزایش این آمار موثر است. در حال حاضر بیش از ۱۰ درصد افراد بالغ در کشور سیگار می‌کشند. همچنین ۹۰ درصد مردم نیز کمتر از میزان توصیه شده در روز از سبزی و میوه‌جات استفاده می‌کنند. ۳۵ درصد آنها نیز فعالیت بدنی کمی دارند و
۵۰ درصد با کلسترول خون بالا روبه‌رو هستند. همچنین ۱۰ درصد مردم نیز قند خون
بالایی دارند.


Page Generated in 0/0061 sec