printlogo


کد خبر: 171006تاریخ: 1395/11/7 00:00
بزرگ‌ترین خلأ دیپلماتیک آمریکای معاصر
آن رئیس‌جمهور سفیر ندارد!

ایالات متحده با گذشت 6 روز از ریاست جمهوری دونالد ترامپ تنها 3 سفیر دارد که 2 تای آنها هنوز در حوزه سفارت‌شان مستقر نشده‌اند. ترامپ به محض روی کار آمدن، روز شنبه گذشته حدود 80 سفیر باقیمانده ایالات متحده از دوران اوباما را در کشورها و نهادهای بین‌المللی فراخواند تا سیاست خارجی واشنگتن رسما تا اطلاع ثانوی به محاق برود. گفته می‌شود این بزرگ‌ترین خلأ دیپلماتیک آمریکا پس از جنگ دوم جهانی است. روش کار در دولت‌های قبلی به این شکل بود که سفرا تا 2 ماه بعد از تغییر دولت در کشور یا سازمان محل سفارت خود  ابقا شده و بعد با سفرای انتخابی دولت جدید جایگزین می‌شدند اما در حال حاضر دولت ترامپ تنها 3 سفیر مشخص دارد؛ نیکی هالی که تازه از سنا به عنوان نماینده کاخ سفید در سازمان ملل رای گرفته است، دیوید فریدمن، سفیر آمریکا نزد رژیم صهیونیستی که انگیزه‌بخش حمایت او از رفتارهای افراطی دولت نتانیاهو است و بالاخره تری برانستاد، فرماندار سابق آیووا که قرار است دیپلماسی خصمانه ترامپ علیه چین را در پکن مدیریت کند. در همین حال رکس تیلرسون رسما سکاندار وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا شد. البته روند رای اعتماد به این مدیر نفتی در کمیته روابط خارجی سنا با دشواری همراه بود. یک سناتور جمهوری‌خواه در این کمیته با نامزدی تیلرسون مخالف بود که در نهایت هم‌حزبی‌هایش توانستند رضایت او را جلب کنند اما در رای‌گیری نهایی برای انتخاب مدیر شرکت اکسون‌موبیل نیز دشواری‌هایی وجود داشت. او که هنوز از سمت خود در غول نفتی استعفا نداده است، تنها  با اختلاف یک رای یعنی با 11 رای موافق سناتورهای این کمیته برابر 10 رای مخالف به وزارت خارجه رسید. در  اتفاق مهم دیگری سنا با اکثریت قاطع آرا به انتصاب نیکی هالی به عنوان سفیر ترامپ در سازمان ملل رأی اعتماد داد. این زن 45 ساله فاقد تجربه دیپلماتیک در حالی با 96 رأی موافق برابر 4 رأی مخالف به‌عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل منصوب می‌شود که پیش از این فقط فرماندار یک ایالت بوده است.  کریس کونز، سناتور دموکرات، در جلسه رأی‌گیری گفت: «تصدی پست نمایندگی آمریکا در سازمان ملل نیازمند سطح بالایی از تخصص در امور بین‌الملل است و نه گماشتن کسی که بیشتر شبیه یک کارآموز است». جالب اینکه هالی هفته گذشته در جلسه استماع خود با طرح‌های عمده ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی مبنی بر ایجاد بانک اطلاعاتی برای مسلمانان آمریکا و ممنوعیت سفر و مهاجرت مسلمانان مخالفت کرده بود. در عوض او از طرح انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی حمایت کرده است.
فرمان‌های نفتی جنجالی ترامپ
ترامپ بار دیگر ثابت کرد که اقتصاد نفتی جایگاه مهمی در سیاست‌هایش دارد. او  در ادامه فرمان‌های جنجالی‌اش در نخستین هفته از تجربه ریاست‌جمهوری روز سه‌شنبه دستور ازسرگیری پروژه نصب خط لوله انتقال نفت موسوم به کیستون ایکس‌ال را صادر کرد.  این خط لوله که قرار است نفت خام آلبرتای کانادا را به پالایشگاه‌های آمریکا در نبراسکا منتقل کند، از سال ۲۰۱۵ و به دستور باراک اوباما در راستای محافظت از محیط زیست متوقف شده بود اما ترامپ با امضای حکم جدید خواهان ازسرگیری آن به شرط قرارداد مجدد میان کانادا و آمریکا شد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از این تصمیم دونالد ترامپ استقبال کرد و از مکالمه تلفنی رضایتمندانه با رئیس‌جمهور جدید همسایه جنوبی خبر داد. پروژه کیستون ایکس ال از سال ۲۰۰۸ آغاز شد اما با اعتراض‌های زیاد از سوی حامیان محیط زیست متوقف شد. دیروز در پی دستور ترامپ برای ازسرگیری این پروژه، صدها نفر از مخالفان انتقال نفت خام از کانادا به خلیج مکزیک در مقابل کاخ سفید تجمع کردند.  علاوه بر این، ترامپ دستور ادامه ساخت خط لوله داکوتا را نیز صادر کرد.  احداث این خط لوله نفت نیز با اعتراض‌های زیادی بویژه از سوی قبیله سرخپوستان داکوتای شمالی به نام «ایستاده چون صخره» همراه بود که توقف آن را در پی داشت. معترضان به خط لوله می‌گویند نفت انتقالی ممکن است به منابع زیرزمینی آب این منطقه نفوذ کند و باعث آلودگی و مرگ محیط‌زیست داکوتا شود.
اعلان جنگ اسرائیل به صلح
رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از فضای به وجود آمده پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در کاخ سفید، مجوز ساخت غیرقانونی ۲۵۰۰ واحد مسکونی دیگر را در کرانه غربی رود اردن صادر کرد.  دولت تل‌آویو پیش‌تر روز یکشنبه در دومین روز از آغاز دوره ریاست‌جمهوری جدید آمریکا نیز مجوز ساخت ۵۶۰ واحد مسکونی را در بیت‌المقدس شرقی صادر کرده بود. این به منزله نقض قوانین بین‌الملل و قطعنامه اخیر ۲۳۳۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد توسط رژیم اشغالگر قدس است. مصطفی برقوتی، یک مقام تشکیلات خودگردان فلسطین این تصمیم را چیزی جز اعلام جنگ اسرائیل علیه صلح و علیه راه‌حل 2 دولت مستقل ندانست. در همین حال طبق گزارش‌هایی  ۱۰۰ واحد مسکونی جدید در شهرک بیت‌اِل در شمال شهر بیت المقدس با کمک مالی خانواده جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ ساخته می‌شود. در چنین شرایطی برخی منابع نزدیک به دولت بنیامین نتانیاهو خبر داده‌اند که انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس طی روزهای آتی انجام می‌گیرد، اقدامی که توسط رسانه‌های مخالف ترامپ «انتقال خونین» نامیده شده، چرا که واکنش فلسطینی‌ها را در پی خواهد داشت و ناآرامی‌ها در سرزمین‌های اشغالی را دوچندان خواهد کرد.
 


Page Generated in 0/0060 sec