printlogo


کد خبر: 171010تاریخ: 1395/11/7 00:00
نخست‌وزیر عراق آزادسازی کامل شرق موصل را اعلام کرد
دستاوردهای الحشدالشعبی در صلاح‌الدین

بالاخره بعد از تایید و تکذیب بسیار درباره آزادسازی کامل شرق موصل، نخست‌وزیر عراق به طور رسمی از آزادی کامل بخش شرقی موصل از تسلط داعش خبر داد و از نیروهای امنیتی مشترک خواست هر چه سریع‌تر به سمت غرب موصل حرکت کنند. براین اساس، حیدر العبادی روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری در بغداد اظهار داشت: به شما مژده آزادسازی کامل شرق موصل را می‌دهم و این مهم تنها با فداکاری نیروهای ما و وحدت تمام عراقی‌ها میسر شد. وی افزود: از آن قهرمانان می‌خواهم هر چه سریع‌تر برای آزادسازی بقیه مناطق استان نینوا بالاخص بخش غربی آن اقدام کنند. العبادی ادامه داد: نیروهای عراقی از رود دجله برای آزادسازی غرب موصل عبور خواهند کرد و هیچ نیروی خارجی در عراق نمی‌جنگد. آزادی موصل، به مثابه فرو ریختن آخرین سنگر داعش در عراق خواهد بود.
موشک‌باران مواضع داعش در محور تکریت به موصل
در آستانه شروع عملیات غرب موصل، الحشدالشعبی روز سه‌شنبه عملیاتی را برای ایمن‌سازی جاده استراتژیک تکریت و موصل آغاز کرد که شامل دستاوردهایی بود. براین اساس، رزمندگان نُجَبا (وابسته به الحشدالشعبی) با شلیک موشک‌های کورنت و فاتح بر سر مواضع داعش، 3 روستا را آزاد، یک مقر فرماندهی و 3 کمین‎گاه را منهدم، یک خودروی انتحاری را منفجر و شمار زیادی از تروریست‌ها را از پای درآوردند.
به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی جنبش النجبا، رزمندگان مقاومت اسلامی نُجَبا در ادامه روند عملیات بزرگ «قادمون یا نینوا»، نقش موثری را در محور تکریت ــ موصل ایفا کرده‌اند. در عملیات روز سه‌شنبه همچنین روستاهای جابر هویدی، ادمانه و فیض‌الثلج در غرب الشرقاط آزاد شد. نخستین ساعات عملیات با حملات سنگین و دور از انتظار تروریست‌ها شکل گرفت و داعش برای کُند کردن روند آن قصد انفجار یک خودروی انتحاری را داشت که با شلیک موشک‌های هدایت‌شونده کورنت یگان موشکی نُجَبا منهدم شد. همچنین یکی از مقرهای فرماندهی و 2 مرکز کمین تروریست‌های داعش میان 2 استان صلاح‌الدین و الانبار مورد هدف قرار گرفته و منهدم شد. در همین راستا، بسیج مردمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله‌ای که نیروهای بسیج مردمی آغاز کردند، با هدف تامین امنیت جاده تکریت- موصل است تا مقدمه‌ای برای حمله به داعش در بخش غربی موصل باشد. در تحولی دیگر، نیروهای الحشدالشعبی منطقه‌ای را در استان شمالی صلاح‌الدین آزاد و از عناصر تروریستی پاکسازی کردند. حسین الاسدی، از فرماندهان گردان‌های «سربازان امام» اعلام کرد، گروهان‌های شهید صدر، جنبش النجبا و گردان‌های سربازان امام با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش عراق توانستند بخوبی در شمال غرب استان صلاح‌الدین پیشروی و منطقه جزیره السکریات را آزاد کنند.
پاسخ العبادی به ترامپ
نخست‌وزیر عراق به سخنان دونالد ترامپ که گفته بود «باید نفت عراق را برای خودمان برمی‌داشتیم»، پاسخ داد. العبادی گفت: نفت عراق فقط برای عراقی‎هاست. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه در یک سخنرانی خطاب به کارکنان سازمان سیا گفت: «اگر درباره این فکر کنید، اگر ما آن نفت را بر‌می‌داشتیم، احتمالاً داعش به وجود نمی‌آمد، چون این همان منبعی است که آنها پول‌شان را از آن به دست می‌آورند، بنابراین ما باید آن نفت را نگاه می‌داشتیم. اما بسیار خب! شاید ما باز هم شانس داشته باشیم». روزنامه هافینگتون‌پست در تحلیل این اظهارات ترامپ نوشت این همان بیاناتی است که ترامپ در دوران تبلیغاتش هم مطرح کرده بود اما تمایل او برای بیان این نظر که آمریکا باید منابع یک کشور دیگر را غارت کند، نقطه عطف جدیدی در دیپلماسی خارجی است.
 


Page Generated in 0/0060 sec