printlogo


کد خبر: 171012تاریخ: 1395/11/7 00:00
چهارگوشه

ناتو در خلیج‌فارس
اولین مرکز فرماندهی منطقه‌ای ناتو خلیج‌فارس طی نشستی با حضور ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و در چارچوب طرح ابتکاری نشست استانبول برای همکاری بین کشورهای عرب خلیج‌فارس و ناتو تأسیس شده است. هر چند کشورهای عرب خلیج فارس از جمله کویت و دبیر کل ناتو هدف از تأسیس این مرکز فرماندهی منطقه‌ای را مقابله با تروریسم عنوان داشته‌اند ولی عدم جدیت این سازمان نظامی در مقابله با داعش در سوریه و عراق از یک طرف و حمایت مالی و تسلیحاتی برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از تروریسم از سوی دیگر، این احتمال را تقویت می‌کند که تحرکات ناتو تنها با هدف مقابله با ایران صورت می‌گیرد.

13 کشته در حمله تروریستی موگادیشو
وقوع ۲ انفجار در هتلی مهم در موگادیشو، پایتخت سومالی دست‌کم ۱۳ کشته و ۲۵ مجروح برجا گذاشت. به گزارش یورونیوز، ۷ تن از مجروح‌شدگان خبرنگاران حاضر در محل بوده‌اند.  این بمب‌گذاری توسط گروه تکفیری الشباب وابسته به القاعده در مقابل هتلی صورت گرفت که چند نفر از اعضای جدید پارلمان در آستانه انتخابات غیرمستقیم این کشور  در آن حضور داشتند. نخستین انفجار در ورودی هتل و دومین انفجار دقایقی بعد از طریق یک خودروی بمب‌گذاری شده در مقابل ساختمان رخ داد. تروریست‌ها پس از انفجار نخست وارد هتل شده و با نیروهای امنیتی حاضر در ساختمان درگیر شدند.

سرنگونی آپاچی سعودی
 یگان‎ پدافند هوایی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله صبح دیروز یک بالگرد آپاچی وابسته به ائتلاف سعودی را در شهر ساحلی المخا واقع در غرب تعز سرنگون کردند. این بالگرد آمریکایی شبه‌نظامیان وابسته به عربستان، در حالی در شهر المخا ساقط شده است که منابع سعودی 2 روز گذشته مدعی تسلط کامل شبه‌نظامیان وابسته به عربستان بر بندر شهر المخا در جنوب غرب یمن شدند.

مرگ مشکوک فعال شیعه  در زندان‌های عربستان
فعالان عربستانی اعلام کردند، محمد رضی الحساوی، از فعالان مخالف در شرایطی مبهم در زندان درگذشته و دلیل مرگ او هنوز اعلام نشده است. الحساوی از اهالی العوامیه در منطقه شیعه‌نشین القطیف در شرق عربستان است و 2 سال قبل به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد. به گفته فعالان، الحساوی روز سه‌شنبه در زندان درگذشت و این نگرانی وجود دارد که وی بر اثر شکنجه جان خود را از دست داده است. اخیرا شهادت شماری از فعالان سیاسی در زندان‌های عربستان سعودی گزارش شده است.

اعدام یک شاهزاده کویتی
خبرگزاری دولتی کویت، روز گذشته از اعدام 7 نفر از جمله یک شاهزاده از خانواده ملک صباح، در زندان مرکزی این کشور خبر داد. ظاهراً این نخستین باری است که یکی از اعضای خانواده سلطنتی اعدام می‌شود، زیرا براساس قوانین کویت، پادشاه حرف آخر را در همه امور می‌زند. شیخ فیصل عبدالله جابر الصباح در سال 2010 به دلیل قتل عمد یکی از اقوامش و در اختیار داشتن سلاح محکوم به اعدام شد.

عصبانیت سعودی از تحول در سیاست ترکیه
سفیر عربستان سعودی در ترکیه تحول در سیاست آنکارا در قبال سوریه و دست برداشتن از شعار سقوط بشار اسد را تجاوز از خط قرمز ترکیه دانسته و از مواضع ترک‌ها بشدت انتقاد کرده است. براین اساس، عادل بن سراج مرداد در مصاحبه با بی‌بی‌سی، گفته است که رجب طیب‌اردوغان همواره شعار «رفتن اسد» را به عنوان تنها راه‌حل بحران سوریه مطرح می‌کرد اما مقام‌های ترکیه و در رأس آنها اردوغان در دوره اخیر از این شعار چرخش کرده‌اند؛ شعاری که خط قرمز ترکیه در تعامل با بحران سوریه بود. وی همچنین مدعی شد آنچه دولت ترکیه در راه نزدیکی مواضع خود با روسیه و اسرائیل مبذول می‌کند در راستای فراهم‌سازی منافع و فرار از بحران‌های داخلی خود است. سفیر سعودی در آنکارا ادعا کرد که ترکیه به «دستاوردهای اخیر در سوریه» پشت کرده و اجازه داده تا سوریه ویران شود لذا اکنون «ترکیه مسؤول تلفات انسانی و میلیون‌ها آواره و پناهنده سوری است».


Page Generated in 0/0188 sec