printlogo


کد خبر: 171023تاریخ: 1395/11/7 00:00
دیپلماسی

موفقیت مذاکرات سوریه مشروط به تفکیک تروریست‌هاست
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان دیدار و رایزنی کرد. دبیرکل حزب‌الله، رژیم تروریست‌پرور صهیونیستی و تروریسم تکفیری را دو روی یک سکه و  تهدید منطقه خواند و موفقیت مذاکرات سیاسی سوریه را منوط به تفکیک تروریست‌های شناخته شده از سایرین و مبارزه جدی با تروریسم دانست. وی با اشاره به اهداف جاه‌طلبانه رژیم صهیونیستی، تحرک برخی کشورها در برقراری رابطه پیدا و پنهان با تل‌آویو را تقبیح کرد و پیامدهای منفی آن را بر منطقه بر شمرد. دبیرکل حزب‌الله همچنین پایداری سوریه را در مبارزه با تروریسم ستود و افزود: صهیونیست‌ها از هیچ تلاشی برای تخریب چهره اسلام و تضعیف و تخریب کشورهای اسلامی دریغ نمی‌کنند و ما با قدرت مقابل جاه‌طلبی‌های رژیم اشغالگر قدس ایستاده‌ایم. طرفین در این دیدار ضمن بررسی تحولات منطقه، تمرکز بر راه‌حل سیاسی در سوریه، یمن و بحرین را مورد تاکید قرار دادند و بر ضرورت وحدت کشورهای اسلامی حول محور فلسطین و قدس تاکید کردند. امیرعبداللهیان نیز از نقش برجسته حزب‌الله و مقاومت و شهدای مقاومت و مدافع حرم تجلیل کرد و یادآور شد جمهوری اسلامی ایران ضمن حضور فعال در عرصه مذاکرات سیاسی سوریه، کماکان کمک به سوریه و عراق در مبارزه با تروریسم را با قوت در دستور کار خود دارد.

طرح تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران باز هم به سنا رفت
3 سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی در اعتراض به آزمایش‌های موشکی ایران و با تکرار ادعای نقض حقوق بشر، طرح تحریم‌های غیر هسته‌ای ایران را برای دومین بار در 2 ماه گذشته به مجلس سنا معرفی کردند. به گزارش مهر به نقل از نیوزمکس، «مارکو روبیو»، «تاد یانگ» و «جان کورنین» 3 عضو جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا، برای بار دوم طرح «تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران» را با هدف وضع تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه این کشور ارائه کردند. گفتنی است روبیو و کورنین، نخستین‌بار این طرح را دسامبر ۲۰۱۶ با همکاری 2 سناتوری که دیگر در کنگره حضور ندارند، معرفی کرده بودند. روبیو مدعی است بعد از سال‌ها امتیازدهی یکجانبه از سوی دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری قبلی آمریکا، حالا نوبت آن رسیده واشنگتن پاسخ برخی اقدامات ایران را که به ادعای وی شامل حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر و آزمایش موشک‌های بالستیک می‌شود بدهد. یانگ هم مدعی است طرح باز ارائه شده تبعات سنگینی برای ایران به همراه خواهد داشت و نشانه قدرت پاسخ‌دهی واشنگتن به اقدامات تهران است. کورنین هم ضمن ارائه این لایحه، از کنگره و همچنین «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری جدید آمریکا خواست با وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران، مخالفت آشکار واشنگتن را با اقدامات این کشور نشان دهند.

محدودیت ورود شهروندان  7 کشور به آمریکا
دونالد ترامپ در ششمین روز ورود به کاخ سفید با صدور یک فرمان جنجالی دیگر محدودیت ورود شهروندان 7 کشور مسلمان از جمله ایران را صادر و تاکید کرد قولش برای کشیدن دیوار در مرز مکزیک پابرجاست. رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده دیروز با حضور در وزارت امنیت داخلی این کشور فرمان اجرایی مربوط به محدودیت‌ یا منع ورود پناهجویانی از 7 کشور ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را امضا کرد. به موجب این حکم دولت جدید آمریکا تا اطلاع ثانوی و طی چند ماه آتی پذیرش تمام پناهجویان را نیز محدود می‌کند تا زمانی که وزارت خارجه و وزارت امنیت داخلی بتوانند ساز و کاری قابل اطمینان‌تر برای بررسی وضعیت متقاضیان ایجاد کنند. ترامپ طی رقابت‌های انتخاباتی 2016  مدعی ممنوعیت کامل ورود مسلمانان به آمریکا شده بود ولی چندی بعد این ممنوعیت را محدود به افراطی‌ها دانست با این حال معتقد بود باید به دقت بر ورود اتباع کشورهای مسلمان نظارت کرد. علاوه بر این او فرمان اجرایی دیگری را صادر کرد که احتمال دارد به موجب آن در آینده اداره گمرک و مرزهای ایالات متحده موظف شود از ورود دارندگان دوتابعیتی روادید آمریکا که تبعه کشورهای مزبور هستند نیز جلوگیری کند.


Page Generated in 0/0164 sec