printlogo


کد خبر: 171042تاریخ: 1395/11/7 00:00
تشییع پیکر آتش‌نشانان به تعویق افتاد
خروج پیکر 8 آتش‌نشان دیگر از زیر آوار پلاسکو

مراسم تشییع پیکر آتش‌نشانان شهید حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو که قرار بود امروز صبح از دانشگاه تهران انجام شود، تا چند روز آینده به تعویق افتاد. این تصمیم در پی دست یافتن به 8 پیکر دیگر از آتش‌نشانان در ضلع شمال غربی ساختمان آوار شده پلاسکو اتخاذ شد که امیدها را برای یافتن پیکر سایر قربانیان افزایش داده است.
مجتبی عبداللهی، معاون شهردار تهران گفت: با توجه به موافقت خانواده شهدا که درخواست داشتند که این مراسم چند روزی به تعویق بیفتد مراسم تشییع پیکر شهدا باشکوه‌تر و با حضور پیکر همه شهدا باشد و با توجه به اینکه پیکر 8 تن دیگر از آتش‌نشانان پیدا شد، تصمیم گرفتیم چند روز مراسم را به تعویق بیندازیم تا بتوانیم به صورت یکجا شهدا را تشییع بکنیم. وی ادامه داد: البته همه اقدامات و کارهایی که باید انجام شود اتفاق افتاده بود. از همه دستگاه‌هایی که برای مراسم پنجشنبه تلاش و برنامه‌ریزی کرده بودند سپاسگزاری می‌کنم و امیدواریم در نخستین فرصت این مراسم را برگزار کنیم. عبداللهی گفت: مکان و کیفیت مراسم هیچ تغییری نخواهد کرد و طبق همان برنامه‌‌ای که پیش از این اعلام شده بود انجام خواهد شد.
کشف پیکر 8 آتش‌نشان 7 روز پس از حادثه
در هفتمین روز از عملیات پلاسکو، سرانجام پیکر 8 آتش‌نشان که در ضلع غربی پلاسکو محبوس شده بودند، توسط امدادگران کشف شد تا شمار شهدای آتش‌نشانی که از زیر آوار خارج شدند به عدد 9 برسد.
از حوالی ساعت 11:30 روز چهارشنبه عملیات آواربرداری در ساختمان پلاسکو متوقف شد و زمزمه‌هایی از احتمال کشف پیکرهای تعدادی دیگر از جان‌باختگان به گوش می‌رسید تا اینکه حدود ظهر، سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران کشف پیکر یکی دیگر از شهدای آتش‌نشان در ضلع غربی پلاسکو را تایید کرد.  
دقایقی بعد احتمال حضور دیگر آتش‌نشانان در ضلع غربی پلاسکو شنیده شد و در ساعات پس از آن بود که ملکی کشف پیکرهای دیگری را نیز تایید کرد تا شمار پیکر آتش‌نشانانی که طی این 7 روز از زیر آوار خارج شدند به عدد 10 برسد.
یک آتش‌نشان نیز به دلیل شدت جراحات در بیمارستان جان خود را از دست داده بود.
با توجه به اینکه حجم زیادی از آوار پلاسکو برداشته شده و تاکنون اطلاعی از پیکر آتش‌نشانان دیگر در دست نیست، احتمال می‌رود پیکر تعدادی دیگر از شهدای آتش‌نشانان نیز از این منطقه کشف شود.  با توجه به محل کشف پیکر این آتش‌نشانان به نظر می‌رسد هنگام ریزش آوار این 8 تن در طبقات پایینی پلاسکو حضور داشتند اما به دلیل نوع ریزش ساختمان به طور قطع نمی‌توان روی چنین موضوعی تاکید کرد.
زمان اتمام عملیات آواربرداری مشخص نیست
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفت: آتش‌نشان‌ها عملیات جست‌وجوی پیکرهای پاک شهدای آتش‌نشان در زیر آوار پلاسکو را به صورت دستی و بدون بهره‌گیری از ماشین‌آلات آغاز کرده‌اند. سعید شریف‌زاده گفت: عملیات آواربرداری در ساختمان پلاسکو همچنان ادامه دارد و اقدامات برای بازگشایی معبر خیابان جمهوری در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: تمام تلاش ما این است که معبر خیابان جمهوری باز شود تا کسبه و اصناف شاغل در محدوده ساختمان پلاسکو با مشکل مواجه نشوند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه اقدامات آواربرداری در ساختمان پلاسکو از حساسیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: اقدامات آواربرداری از حساسیت بالایی برخوردار است، زیرا به دنبال این هستیم که به پیکر شهدای محبوس در زیر آوار هیچ آسیبی وارد نشود.
شریف‌زاده درباره آخرین اقدامات صورت گرفته به منظور آواربرداری ساختمان پلاسکو تصریح کرد: روند آواربرداری همچنان ادامه دارد و آتش‌نشان‌ها توانسته‌اند اکنون به طبقه منفی یک ساختمان برسند.
وی ادامه داد: در این مرحله، کار جست‌وجوها برای شناسایی پیکرهای افراد محبوس در زیر آوار به صورت انفرادی و گروهی آغاز شده و نیروهای ما بدون ماشین‌آلات به جست‌وجو می‌پردازند.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه نمی‌توان زمان‌بندی خاصی برای اتمام آواربرداری‌ها در نظر گرفت، گفت: برای اتمام عملیات آواربرداری ساختمان پلاسکو و ادامه تجسس‌ها، نمی‌توان زمان مشخصی را اعلام کرد و تلاش‌های آتش‌نشان‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.
اتخاذ تمهیدات لازم برای رسیدگی به دعاوی احتمالی ناشی از حادثه پلاسکو
دادگستری استان تهران با اتخاذ تمهیدات لازم به تکالیف قانونی خود درباره رسیدگی به دعاوی و شکایات احتمالی ناشی از حادثه تلخ ساختمان پلاسکو با جدیت عمل خواهد کرد.
اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران گفت: دادگستری استان تهران با اتخاذ تمهیدات لازم به تکالیف قانونی خود درباره رسیدگی به دعاوی و شکایات احتمالی ناشی از حادثه تلخ ساختمان پلاسکو با جدیت عمل خواهد کرد که تخصیص شعبه یا شعب تخصصی در دادسرا و دادگاه و نیز شوراهای حل اختلاف و رسیدگی خارج از نوبت با به‌کارگیری قضات عالم و توانمند از جمله این اقدامات خواهد بود.
احراز هویت قطعی 6 فوتی حادثه پلاسکو
سازمان پزشکی قانونی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: احراز هویت 6 فوتی حادثه پلاسکو به اتمام رسید.
بر اساس اطلاعیه سازمان پزشکی قانونی احراز هویت 6 فوتی حادثه پلاسکو به اتمام رسید و این افراد به شرح زیر اعلام هویت شده‌اند:
هویت آتش‌نشانان شهید: عبارت است از: بهنام میرزاخانی، علی امینی و فریدون علی‌تبار.
همچنین هویت ۳ شهروند فوت شده در حادثه پلاسکو که تاکنون از زیر آوار خارج شده‌اند عبارت است از: حیدر پهلوانی، جواد حسینقلی‌زاده و محمود محسنی.
بازگشایی خیابان جمهوری از صبح شنبه
سخنگوی ستاد مدیریت بحران پلاسکو از بازگشایی خیابان جمهوری از صبح روز شنبه خبر داد.
سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه با استفاده از نیوجرسی، محل حادثه ساختمان پلاسکو از خیابان جمهوری جدا و به وسیله فنس‌ها جداسازی و ایمن‌سازی انجام خواهد شد، افزود: از صبح روز شنبه خیابان جمهوری به طور کامل بازگشایی می‌شود.
وی همچنین از انتقال حدود 15 هزار تن انواع آهن‌آلات و آوار از محل ساختمان پلاسکو خبر داد.
2 پیشنهاد ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در محل پلاسکو و تغییر نام چهارراه استانبول
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از پیشنهاد تغییر نام چهارراه استانبول به شهدای آتش‌نشان خبر داد.
اقبال شاکری با اشاره به بازدید اخیر جمعی از اعضای شورای شهر تهران از محل آوار پلاسکو، گفت: بامداد چهارشنبه با ابوالفضل قناعتی، مرتضی طلایی، اعضای هیات‌رئیسه و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران بازدیدی از روند آواربرداری داشتیم که در این بازدید، پیشنهاد شد زمین ساختمان پلاسکو با بنیاد مستضعفان تهاتر شود تا شهرداری بتواند ایستگاهی به نام شهدای آتش‌نشان در این محل بسازد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران افزود: همچنین پیشنهاداتی مبنی بر تغییر نام چهارراه استانبول به نام شهدای آتش‌نشان مطرح شده است که قطعا این موضوع در کمیته‌های مربوطه شورای شهر بررسی می‌شود.
 


Page Generated in 0/0132 sec