printlogo


کد خبر: 171101تاریخ: 1395/11/9 00:00
همزمان با سفر مسؤولان خوزستان به لهستان و بی‌توجهی دولت گرد و خاک زندگی مردم اهواز و دیگر شهرهای استان را مختل کرد
گمشده در غبار
روز گذشته میزان ذرات آلاینده در آسمان اهواز به 66 برابر حد مجاز رسید

از صبح روز جمعه مردم شهر اهواز توفان، خاک شدید و در لحظاتی نیز بارش باران را شاهد بودند به‌طوری‌که آسمان این شهر شکلاتی‌رنگ شده است.
گرد و غبار برای میهمانی در اهواز دیگر نیاز به کسب اجازه از صاحبخانه ندارد و بدون رخصت گرفتن وارد می‌شود. روز جمعه اهوازی‌ها به خاطر یک میهمان ناخوانده همیشگی مجبور به حبس نفس‌ها در سینه شدند و از پنجره خانه‌هایشان شاهد آسمانی قهوه‌ای بودند. به گزارش مهر، از صبح جمعه هوایی شکلاتی‌رنگ در اهواز حاکم شده و جنگ باد، باران و خاک در این شهر به راه افتاده است. باد با تمام توانش باعث وقوع توفانی با سرعت بیشتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت شد و باران نیز ساعاتی بارید اما این خاک است که پیروز میدان شده و همچنان نسیمش در خنکای هوای زمستانی اهواز می‌وزد.
آمار بالای بیماران تنفسی، آلودگی‌های صنعتی و زنگ خطر سونامی سرطان همه باعث شده تا فکر کنیم ناقوس مرگ یک زندگی بی‌دغدغه در این شهر خیلی وقت است به صدا درآمده و برای همین در نظرسنجی‌ها بالای ۸۹ درصد مردم این شهر راغب به ترک و مهاجرت از شهر پل‌های ایران هستند. در غیاب مسؤولان استانی که به کشور لهستان سفر کرده‌اند، در اهواز و برخی دیگر شهرها هجوم ریزگردها سبب کاهش کیفیت هوا و لغو برخی پروازها نیز شد؛ میزان آلودگی هوا به ۶۶ برابر حد مجاز رسیده است.  از صبح جمعه باد و گردوخاک شدید در آسمان اهواز و برخی دیگر شهرهای استان خوزستان دید افقی را بشدت کاهش داده است. همزمان بارش باران نیز از صبح دیروز به صورت رگبار در این استان آغاز شده است، همچنین شهرهای شمالی استان خوزستان شاهد بارش باران بودند. مدیرکل هواشناسی خوزستان در همین زمینه گفت: سرعت باد در اهواز 60کیلومتر در ساعت است و تمام کانون‌های داخلی اطراف اهواز را فعال کرده و هیچ کانون خارجی در بروز این پدیده دخالت ندارد.
شرایط جوی از صبح جمعه به گونه‌ای بوده که پروازهای فرودگاه اهواز نیز لغو شده است.
پیش‌بینی‌های هواشناسی
کورش بهادری، مدیرکل هواشناسی استان خوزستان در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: صبح دیروز مردم شهر اهواز شاهد توفانی با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت بوده و شعاع دید آنها نیز تا ۵۰ متر کاهش پیدا کرد. بخشی از گردوغبار شهر اهواز تا اواخر امشب (دیشب) وجود دارد.
بهادری افزود: این گردوغبار ناشی از فعال شدن کانون‌های داخلی است و فقط شهرهای اهواز و دشت‌آزادگان شاهد بروز گردوغبار با حد متوسط و بالا بودند البته در این میان غلظت گردوغبار در اهواز بیشتر بود.
وی تصریح کرد: شهرهایی مثل آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز شاهد گردوغبار بسیار کمی بودند. در مقابل مردم شهرهای شمالی استان خوزستان از جمله گتوند، شوش، ایذه و لالی شاهد بارش باران بودند.
بهادری بیان کرد: اگر کانون‌های گردوغبار در کشورهای عراق و عربستان فعال نشوند دیگر گردوغباری در استان نخواهیم داشت و هم‌اکنون در حال بررسی برای پیش‌بینی فعال شدن یا نشدن این کانون‌ها هستیم.
قطعی برق در مناطق مختلف اهواز
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق اهواز هم در گفت‌وگو با مهر  اظهار کرد: براثر توفان شدید حادث‌شده در اهواز ۱۵ خط قطع‌شده که به خاطر بریدگی سیم‌های برق در این خطوط قطع برق داشتیم. شکرخدایی ادامه داد: معمولا هنگام وزش بادهای شدید و وقوع توفان در مسیر خطوطی که درخت وجود داشته باشد، سیم‌بریدگی و قطعی برق ایجاد می‌شود. وی یادآور شد: 2 ایستگاه زرگان و پردیس بر اثر توفان و  وزش شدید باد دچار اشکال شده‌اند. در مجموع از ۳۹۰ خط تأمین برق اهواز تعداد ۳۰ خط دچار اشکال شده‌اند. شکرخدایی عنوان کرد: ۱۴ خط از این‌ بین مربوط به ایستگاه زرگان و پردیس است و مابقی نیز براثر برخورد با درختان دچار سیم‌بریدگی و فیوزسوزی شده‌اند. تمام تیم‌های عملیاتی در حال تلاش برای وصل شدن هرچه سریع‌تر برق مردم اهواز هستند.
بنا بر این گزارش، با توجه به این شرایط، مردم اهواز نباید از خانه خارج شوند، برق را هم که توفان از آنها گرفته،  پس کلا باید به دیوارها زل بزنند و با خود بگویند «هوای پاک سیری چند»؛ آنها هر بار با این گردوغبارها باید حسرت یک‌هوای پاک را بخورند. نه اینکه تنها گردوغبار باعث آلودگی هوای این شهر باشد مردم در این شهر هر روز قصه تازه‌ای دارند؛ یک روز خاک، یک روز توفان، یک روز کونوکارپوس، روزی فلزهای نفتی، روزی سوزاندن مزارع نیشکر،  روزی آتش‌سوزی در سایت دفع زباله؛ هر روز یادآور یک قصه برای انبوه غصه‌های هوای اهواز است.
گردوغبار مانع اقامه نماز جمعه اهواز شد
شدت گردوغبار در هوای اهواز برای نخستین بار مانع اقامه نماز جمعه در مصلای این شهر شد.
حجت‌الاسلام سیدلطف‌الله سپهر، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی این استان که برای سخنرانی پیش از خطبه‌ها در مصلا حضور پیدا کرده بود، برای اقامه نماز وحدت امام جماعت شد.
تاکنون طی ۱۳ سال اخیر همیشه تیترهایی از حضور گرم و همیشگی مردم خوزستان در صحنه‌های مختلف منتشر می‌شد و اینکه «گرد و غبار هم مانع حضور خوزستانی‌ها نشد» ولی دیروز نماز جمعه نیز از شدت وخامت گرد و غبار اقامه نشد. مردم این شهر دیگر نفسی برای حضور در گرد و غبار ندارند چرا که طی سال‌های اخیر افراد بسیاری به بیماری‌های ریوی مبتلا شده و با تنگی نفس دست و پنجه نرم می‌کنند. امیدواریم مسؤولان ملی هرچه سریع‌تر برای رفع این معضل به یاری مسؤولان خوزستانی آمده و دغدغه‌های مردم را درک کنند.


Page Generated in 0/0165 sec