printlogo


کد خبر: 171103تاریخ: 1395/11/9 00:00
کشف پیکر همه آتش‌نشانان
آواربرداری پلاسکو به پایان رسید

آتشفشان پلاسکو سرانجام فروکش کرد. با وجود گذشت بیش از 9 روز از ریزش ساختمان پلاسکو و آتش‌سوزی آن، همچنان این آتش بی‌وقفه به سوختن خود ادامه می‌داد و همین امر باعث از بین رفتن زودهنگام اجساد و ایجاد مشکل برای امدادگران در آواربرداری و یافتن اجساد شده بود اما در نهایت عملیات آواربرداری دیروز به پایان رسید.
این در حالی بود که سیدجلال ملکی، سخنگوی ستاد بحران اعلام کرده بود در بخش شمال‌غربی ویرانه پلاسکو به دلیل شدت حرارت آتش زیر آوار با بحران مواجهیم و حتی با آهن‌های مذاب روبه‌رو شده‌ایم. اما به هرحال با گذشت زمان و رسیدن امدادگران به بخش‌های آخر آواربرداری، آنها توانستند آتش زیر آوار را کنترل و مهار و آتشفشان ویرانه پلاسکو را بعد از 9 روز خاموش کنند.
در همین حال، روز پنجشنبه امدادگران موفق شدند پیکر 4 آتش‌نشان باقیمانده را از زیر آوار پلاسکو خارج کنند و به این ترتیب پیکر همه آتش‌نشانان مفقود شده پیدا شد.
به گفته سخنگوی آتش‌نشانی، مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان پس از اعلام نتایج آزمایش‌ها و احراز هویت همه اجساد، برگزار خواهد شد.
تعیین هویت ۴ آتش‌نشان دیگر
مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران از تعیین هویت ۴ آتش‌نشان شهید در پزشکی قانونی خبر داد.
به گزارش مهر، مسعود قادی‌پاشا اعلام کرد: با انجام پیکرشناسی و آزمایش‌های ژنتیک روی قطعات بزرگ اجساد و بقایای انسانی ارجاعی به مرکز تشخیصی-آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۶ و ۷ بهمن‌ماه، هویت ۴ آتش‌نشان دیگر مشخص شد. به گفته قادی‌پاشا، انجام آزمایشات پیکرشناسی و ژنتیک روی قطعات بزرگ اجساد و بقایای انسانی ارجاعی حادثه پلاسکو، به صورت شبانه‌روزی همچنان ادامه دارد. با تعیین هویت ۴ آتش‌نشان دیگر، مجموع پیکرهای شناسایی شده به ۱۰ نفر رسید.
هویت پیکرهای جدید شناسایی‌شده به شرح زیر است: علی مستوفی، حسین حسین‌زاده، محمد آقایی‌قادرلو و حسین سلطانی.
اسامی ۶ نفر از جانباختگان حادثه پلاسکو که‌ قبلا تعیین هویت شده بودند نیز بدین  شرح است:
آتش‌نشانان: بهنام میرزاخانی، علی امینی، فریدون علی‌تبار.
سایر افراد: حیدر پهلوانی، جواد حسینقلی‌زاده، محمود محسنی.
ممکن است برخی  اجساد پلاسکو با هم مخلوط شده باشد
معاون جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از احتمال مخلوط‌شدن اجزای بدن برخی افرادی که از زیر آوار بیرون کشیده شدند، خبر داد. سردار کریمی، جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به اینکه علاوه بر جست‌وجوی بقایای پیکرها توسط مأموران آتش‌نشانی، 2 بار سگ‌های زنده‌یاب پلیس هم آوار پلاسکو را جست‌وجو کرده‌اند، گفت: «تاکنون بقایای پیکرهای شهروندان زیر آوارمانده پیدا نشده است». جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ همچنین با اشاره به حجم آوار و وجود گرمای زیاد آتش، از این احتمال خبر داد که اجزای یافته شده زیرآوارماندگان با یکدیگر مخلوط شده و جمع‌آوری شده باشد.
وی تایید این موضوع را نیازمند اظهارنظر پزشکی قانونی و نتایج تعیین «دی‌ان‌ای» (DNA) افراد دانست.
کشف ۱۲۸ گاوصندوق از زیر آوار پلاسکو
فرمانده میدانی پلیس در عملیات آواربرداری پلاسکو از کشف ۱۲۸ گاوصندوق و انتقال آنها به پلیس آگاهی خبر داد. سردار محمدرضا علیپور، فرمانده میدانی پلیس در محل حادثه پلاسکو در جمع خبرنگاران درباره تعداد گاوصندوق‌هایی که تاکنون از زیر آوار خارج شده، اظهار کرد: تعداد 128 گاوصندوق تاکنون از زیر آوار خارج شده است، پلیس آگاهی نسبت به شناسایی مالکان گاوصندوق‌ها بررسی کارشناسانه انجام می‌دهد. وی ادامه داد: تاکنون 1280 کامیون حاوی نخاله و آوار از محل خارج شده است، در کنار هر کامیون یک مامور انتظامی نقطه پلاسکو تا محل دپوی ضایعات کامیون‌ها را مشایعت می‌کند. در محل تخلیه ضایعات نیز مأموران انتظامی حاضرند و بررسی انجام می‌شود.
 


Page Generated in 0/0106 sec