printlogo


کد خبر: 171107تاریخ: 1395/11/9 00:00
خسارات جدی به 112 شهر و روستا در سیستان‌وبلوچستان
6 استان را سیل برداشت 9 استان را کولاک

سیل و آبگرفتگی تاکنون به 112 شهر و روستا در استان سیستان‌وبلوچستان آسیب‌های جدی وارد کرده است. مدیرکل مدیریت ستاد بحران سیستان‌وبلوچستان گفت: بارندگی‌ها تاکنون به 700 واحد مسکونی خسارت وارد کرده اما احتمال اینکه این آمار به هزار واحد افزایش یابد زیاد است.
غلامرضا اربابی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: بارندگی‌ها تاکنون به 700 واحد مسکونی روستایی و شهری خسارت وارد کرده اما احتمال اینکه این آمار به هزار واحد افزایش یابد زیاد است؛ کارشناسان در حال بازدید و شناسایی واحدهای مسکونی تخریب شده هستند. مدیرکل مدیریت ستاد بحران سیستان‌وبلوچستان افزود: تاکنون 160 واحد مسکونی بیش از 60 درصد خسارت دیده‌اند. این مسؤول ادامه داد: از امروز [شنبه] متقاضیان دریافت تسهیلات بازسازی مسکن به بنیاد مسکن شهرهای خود مراجعه کرده و مراحل دریافت وام 20 میلیون تومانی با کارمزد 4 درصد را سپری کنند. اربابی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 3 محور در جنوب سیستان‌وبلوچستان مسدود است، افزود: خسارت جانی نیز جز یک مورد در شهرستان خاش، مورد دیگری گزارش نشده است. مدیرکل مدیریت ستاد بحران سیستان‌وبلوچستان بیان کرد: در حال حاضر کارشناسان در حال برآورد ریالی خسارات هستند.
برف و کولاک 9 استان کشور را درنوردید
معاون عملیات سازمان امداد و نجات از وقوع برف و کولاک در 9 استان کشور خبر داد و گفت: بیش از 5 هزار نفر به دلیل سیل و آبگرفتگی در 112 شهر و روستای سیستان‌وبلوچستان اسکان اضطراری شدند. شاهین فتحی درباره وقوع برف و کولاک در کشور اظهار داشت: 9 استان آذربایجان شرقی و غربی، ایلام، قزوین، زنجان ، همدان، گلستان، لرستان و کردستان طی روزهای اخیر متاثر از برف و کولاک شده‌اند که تاکنون امدادرسانی‌های لازم صورت گرفته است.
وی از رهاسازی 128 خودروی گرفتار در برف خبر داد و اعلام کرد: سیل و آبگرفتگی در سیستان‌وبلوچستان طی یک هفته گذشته 112 شهر و روستا را در این استان درگیر کرده که در این زمینه 8 هزار و 374 نفر امدادرسانی شده‌اند.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات ادامه داد: 5 هزار و 500 نفر به دلیل سیل و آبگرفتگی در سیستان‌وبلوچستان اسکان اضطراری یافته‌اند و تعداد زیادی پتو، موکت،‌ کنسرو نان و برنج میان حادثه‌دیدگان توزیع شده است.
فتحی گفت: سیل و آبگرفتگی در  هرمزگان نیز 50 شهر و روستا را گرفتار کرده که 840 نفر نیز در این استان اسکان اضطراری شده‌اند و 33 واحد مسکونی نیز از آب تخلیه شد. همچنین استان‌های کرمان، فارس، خراسان جنوبی و رضوی نیز متاثر از سیل و آبگرفتگی شده‌اند که اقدامات لازم در این زمینه صورت گرفته است.
سیل و آبگرفتگی ۶ استان را درگیر کرد
رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع سیل و آبگرفتگی در ۶ استان کشور گفت: طی یک هفته گذشته بیش از ۴ هزار حادثه‌دیده اسکان اضطراری یافته‌اند و ۷۳ خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شده است. مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با وقوع سیل و آبگرفتگی در6 استان کشور اظهار داشت: طی یک هفته گذشته استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان کرمان، فارس، خراسان جنوبی و رضوی درگیر سیل و آبگرفتگی شده‌اند. وی افزود: در میان همه شهرستان‌های متأثر، جاسک،  سیریک، میناب، رودان، حاجی‌آباد، دلگان، کنارک، ایرانشهر، نیکشهر، چابهار، خاش، سرباز، سیب و سوران، منوجان، قلعه‌گنج، کوهبنان، داراب، سربیشه، خواف و تایباد بیشتر درگیر این حادثه هستند. رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به امدادرسانی  بیش از 8 هزار مسافر گفت: 4 هزار و 181 نفر اسکان اضطراری شده‌اند و 73 دستگاه خودرو از مسیر سیلاب رهاسازی شده است. سلیمی با بیان اینکه تعداد زیادی پتو، موکت، چادر، چراغ والور، نایلون، کنسرو و ست ظروف میان حادثه‌دیدگان توزیع شده است، خاطرنشان کرد: ١٧١تیم امدادی در این زمینه مشغول فعالیت هستند و 60 واحد مسکونی نیز از آب تخلیه شده است. امدادرسانی در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان نیز همچنان ادامه دارد.
استان‌های غربی و شمالی امروز برفی می‌شوند
سازمان هواشناسی کاهش دما و بارش باران و برف را برای تهران و ۱۰ استان دیگر پیش‌بینی کرد.
امین‌حسین نقشینه در گفت‌وگو با تسنیم، درباره آخرین وضعیت جوی 3 روز آینده کشور اظهار کرد: سیستم بارشی که فعالیتش در کشور آغاز شده به صورت برف در دامنه‌های جنوبی البرز مثل خرمدره در استان زنجان و رضوان در استان سمنان و به شکل باران در استان‌های گلستان، مازندران و خراسان شمالی آغاز شده است.
کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه  روز یکشنبه (فردا) تا 10 درجه با کاهش دما در کشور روبه‌رو می‌شویم، گفت: برای استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، البرز و تهران در روز شنبه بارش برف پیش‌بینی می‌شود. کارشناس سازمان هواشناسی گفت: از روز شنبه (امروز) در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل کاهش دما محسوس خواهد بود و برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، البرز و تهران بارش برف را پیش‌بینی می‌کنیم. نقشینه با بیان اینکه برای فردا تا 10 درجه کاهش دما در کشور پیش‌بینی می‌شود، یادآور شد: برای استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در روز یکشنبه 10 درجه افت دما پیش‌بینی می‌شود و هشدار می‌دهیم برای این استان‌ها به وسیله تقویت حامل‌های انرژی، شاهد افت فشار گاز و کمبود سوخت نباشیم. وی یادآور شد: وزش باد از کشور عراق هم سرعت می‌گیرد و احتمال گرد و خاک را برای بخش‌هایی از جنوب غرب و غرب می‌دهیم. خلیج‌فارس و دریای خزر نیز برای روز شنبه (امروز) مواج پیش‌بینی می‌شود و هوای سرد در نوار شمالی کشور نفود می‌کند و یکشنبه (فردا) افت دما به اوج خود می‌رسد.


Page Generated in 0/0064 sec