printlogo


کد خبر: 171147تاریخ: 1395/11/9 00:00
یک بام و دو هوای ترامپ در نگنجاندن پاکستان و عربستان در فهرست ممنوعیت مهاجرت
شیکاگو منطقه جنگی است!

دونالد ترامپ در آستانه یک هفتگی ریاست‌جمهوری‌اش در نخستین مصاحبه مطبوعاتی خود در کاخ سفید با شبکه ‌ای‌بی‌سی به گفت‌وگو پرداخت. او در این مصاحبه سعی کرد فرمان اجرایی اخیر خود برای جلوگیری از ورود مسلمانان شامل اتباع ایران و 6 کشور مسلمان دیگر را توجیه کند و به همین خاطر گفت که تمایلی ندارد یک حادثه 11 سپتامبر دیگر تکرار شود. ترامپ همچنین اعلام کرد که از این پس ورود به آمریکا برای همه سخت خواهد شد. او سپس در حالی از تجربه «بسیار هولناک» دریافت کدهای هسته‌ای آمریکا- چمدانی موسوم به فوتبال که ادعا می‌شود همیشه همراه رئیس‌جمهور ایالات متحده است و امکان فعالسازی تسلیحات هسته‌ای از طریق کدهای سری توسط او وجود دارد- و عظمت شغل ریاست‌جمهوری آمریکا دم زد که بارها تحلیلگران فاش کرده‌اند ماجرای چمدان فوتبال تبلیغاتی است و حقیقت ندارد و کنترل تسلیحات هسته‌ای انحصارا در اختیار دولت نظامی و اضطراری سایه آمریکاست. ترامپ سپس با محکوم کردن افزایش خشونت‌های مرتبط با اسلحه در شیکاگو، این شهر را صحنه یک قتل‌عام هولناک خواند و به افغانستان تشبیه کرد: «شیکاگو شبیه یک منطقه جنگی است».
او اعلام کرد، تا زمانی که رئیس‌جمهور است نمی‌خواهد شاهد کشتار آمریکایی‌ها در خیابان‌ها باشد و سپس آن را به موضوع منع مهاجرت‌ها ارتباط داد و گفت: «افرادی که وارد آمریکا می‌شوند در بسیاری از موارد و در برخی موارد، نیات پلیدی دارند. من چنین چیزی را نمی‌خواهم. آنها داعش هستند و با ادعای جعلی می‌آیند».
اما ترامپ درباره اینکه چرا نام کشورهای تروریست‌خیزی چون عربستان و پاکستان در فهرست مزبور نیست، توضیح قانع‌کننده‌ای نداشت: «ما کشورهای خاصی را محروم کردیم اما برای کشورهای دیگر نیز بررسی‌های سخت و شدیدی داریم. ورود به آمریکا سخت خواهد شد». او در ادامه از شیوه شکنجه غرق مصنوعی برای جلوگیری از اقدامات تروریستی حمایت کرد.
مشاور ترامپ: رسانه‌ها دهان‌شان را ببندند!
ترامپ در پایان مصاحبه بار دیگر بر بزرگ‌ترین استقبال تاریخ از ریاست‌جمهوری‌اش در روز تحلیف(جمعه گذشته) تاکید کرد تا بدین‌وسیله به جنگ با رسانه‌ها ادامه دهد. این در حالی است که مشاور ارشد ترامپ با اشاره به دروغ‌پردازی آنها درباره تعداد شرکت‌کنندگان مراسم روز تحلیف با حمله‌ای بی‌سابقه به آنها گفت دهان‌شان را ببندند. استیون بانون، مشاور و استراتژیست ارشد کاخ سفید، عمده سازمان‌های خبری آمریکایی را به‌خاطر پیش‌بینی غلط نتیجه انتخابات بی‌آبرو دانسته و آنها را متعلق به حزب مخالف حاکمیت خواند نه حزب دموکرات. او در نهایت گفت: «رسانه‌ها باید خجالت بکشند و شرمنده باشند و دهان خود را ببندند و برای مدتی فقط گوش کنند».
تظاهرات بزرگ فیلادلفیا
همزمان با نخستین سخنرانی عمومی ترامپ خارج از واشنگتن از زمان به قدرت رسیدن، تظاهراتی بزرگ در فیلادلفیا برپا شد. رئیس‌جمهور جدید که برای سخنرانی در گردهمایی داخلی حزب جمهور‌ی‌خواه در فیلادلفیا به این شهر سفر کرده بود با تجمع هزاران مخالف خشمگین خود در بیرون ساختمان مزبور مواجه شد که شعارهایی علیه او سرمی‌دادند.
توقف مصاحبه‌های سفارتخانه‌های آمریکا
2 روز پس از آنکه دونالد ترامپ فرمان محدودیت ورود مهاجران به آمریکا از برخی کشورها را امضا کرده و دولت واشنگتن از تعلیق برنامه مهاجرت برای بررسی موانع محسوس در برابر ورود مهاجران خبر داد، مصاحبه‌های مهاجرتی در سفارتخانه‌های آمریکا در سراسر جهان متوقف شد.
2 منبع آگاه به خبرنگار رویترز گفته‌اند که وزارت امنیت ملی ایالات متحده سفر کارمندانی را که برای مصاحبه با پناهجویان به سفارتخانه‌های آمریکا در خارج می‌رفتند فعلاً ممنوع کرده است. این تصمیم در عمل باعث توقف کل برنامه پذیرش مهاجرت می‌شود زیرا مصاحبه اولیه در سفارت، یکی از مراحل کلیدی در رویه طولانی اخذ اقامت آمریکاست.
افزایش تعرفه بر مکزیک برای دیوار
سرانجام کاخ سفید اعلام کرد که هزینه ساخت دیوار مرزی میان آمریکا و همسایه جنوبی‌اش را که دونالد ترامپ قول داده بود به هزینه خود مکزیکی‌ها ساخته شود در حقیقت با وضع تعرفه 20 درصدی بر کالاهای وارداتی ایالات‎متحده از مکزیک تأمین می‌شود. به گفته شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید، ترامپ که روز سه‌شنبه گذشته بار دیگر بر کشیدن دیوار مکزیک تاکید کرده بود در یک نشست خصوصی با نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره از آنها خواسته است تا این تعرفه وارداتی را در طرح اصلاح قوانین مالیاتی بگنجانند.
اولاند: ترامپ چالش اروپاست!
رئیس‌جمهور فرانسه ترامپ را چالشی برای اروپا خواند. فرانسوا اولاند که دیروز در یک نشست خبری در برلین با حضور صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل صحبت می‌کرد اعلام کرد دولت جدید آمریکا از نظر چالشی که در قوانین تجارت جهان ایجاد می‌کند باعث برخورد در سراسر جهان خواهد شد. او گفت که کشورش نیاز به صحبت با ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا دارد اما از نقطه نظر اروپایی خود. البته او در پایان سخنانش تاکید کرد که مهم‌ترین تهدیدات اروپا نه خارجی بلکه داخلی هستند و افراط‌گرایی و عوام‌گرایی باعث می‌شود نیروهای خارجی اروپا را چند دسته کنند. از طرف دیگر ژروم جیسلبلوم، رئیس گروه یورو نیز ترامپ و دولت  جدید آمریکا را نوعی تهدید خارجی برای منطقه یورو دانست. این در حالی است که تد مالوک، نماینده احتمالی ترامپ در اتحادیه اروپا، درباره امکان فروپاشی ارز واحد اروپایی (یورو) در مدت 18 ماه هشدار داد و گفت: «بریتانیا توافق تجارت آزاد با آمریکا را امضا خواهد کرد که فواید مشترک آن در مدت 90 روز محقق خواهد شد».


Page Generated in 0/0055 sec