printlogo


کد خبر: 171192تاریخ: 1395/11/10 00:00
اعتراض پرستویی به رفتارهای خارج از فیلمنامه در «قاتل اهلی»
حضور محسوس پولاد در نسخه کیمیایی

«سینمای کیمیایی تمام شده»؛ گزاره‌ای که در سال‌های اخیر و پس از نمایش هرکدام از فیلم‌های مسعود کیمیایی غالب منتقدان در آن اتفاق نظر دارند.
به گزارش «وطن امروز»، سینمای کیمیایی اگرچه در سال‌های دور به عنوان سینمایی با مضامین اجتماعی و خانوادگی می‌توانست مخاطب را به سالن سینما بکشاند و حتی تحسین او را نیز به همراه داشته باشد اما پس از دوره‌ای، بویژه در 10 سال گذشته، نتوانسته چه در نگاه منتقدان و چه در گیشه در حد و اندازه‌های نام کیمیایی ظاهر شود اما این نام همواره در جشنواره‌ها کار خود را می‌کرد و هیات انتخاب هم در مواجهه با عنوان کیمیایی منفعل می‌شد و هرچه از او به جشنواره می‌رسید را وارد بخش مسابقه می‌کرد؛ حتی زمانی که او متروپل را به جشنواره فرستاد که با تمسخر منتقدان و اهالی رسانه در کاخ جشنواره همراه شد. ترس هیات انتخاب از نام‌ها و عنوان‌ها همواره یکی از معضلات جشنواره‌های فیلم فجر بوده است. مبنا قرار دادن نام باعث می‌شد تا مهرجویی، کیمیایی، عیاری و چهره‌هایی از این دست، هرچه می‌ساختند، به جشنواره بیاید و حتی در مرحله تقسیم سیمرغ‌ها نیز سهمیه‌ای داشته باشند. این موضوع امسال درباره قاتل اهلی اتفاق افتاده است. پرویز پرستویی در نوشته‌ای که به معنی جدایی او از «قاتل اهلی» مسعود کیمیایی است به این موضوع اشاره می‌کند و می‌نویسد: اگر از کسانی که تخصص‌شان سینما و سینمای حرفه‌ای بود بیشتر در این شورا(هیات انتخاب) استفاده می‌شد، در آن صورت نقاط ضعف و قوت فیلم‌ها بیشتر جلوه می‌کرد و انتخاب‌ها اینگونه نبود که الان هست. آقای افروغ در مصاحبه‌های‌شان تأکید داشتند فیلم‌ها خیلی با حساسیت انتخاب شدند، اگر اینگونه است، چرا باید فیلم «قاتل اهلی» در جشنواره، آن‌هم در بخش سودای سیمرغ نمایش داده شود. کاش فیلم‌های دیگرانی که نادیده ‌گرفته شدند، به‌جای این فیلم نمایش داده می‌شدند.
این واکنش پرویز پرستویی که در پی رفتارهای خارج از عرف و خارج از فیلمنامه مسعود کیمیایی در پروژه «قاتل اهلی» صورت گرفته است، به مناقشه‌ای اشاره می‌کند که چندی است میان لشکری‌قوچانی تهیه‌کننده و مسعود کیمیایی به عنوان کارگردان فیلم صورت گرفته است. چالش میان تهیه‌کننده و کارگردان قاتل اهلی بر سر سکانس‌های اضافه این فیلم که دلیل انتقاد و اعتراض پرویز پرستویی نیز هست به اضافه شدن مدت زمان بازی پولاد کیمیایی فرزند کارگردان است که یکی از نقش‌های فرعی قصه است اما خارج از فیلمنامه و زمان بیشتری در فیلم حضور دارد. نهایتا این مناقشه به آنجا کشیده شد که 2 نسخه از فیلم (نسخه تهیه‌کننده و نسخه کارگردان) تهیه شد.  پرستویی درباره 2 نسخه فیلم می‌نویسد: شنیدم تهیه‌کننده و کارگردان توافق کرده‌اند 2 نسخه را به مخاطب نشان دهند؛ نسخه کارگردان در جشنواره و نسخه مورد تایید تهیه‌کننده در زمان اکران. نسخه تهیه‌کننده همان است که در فیلمنامه بود و اجرا شد اما نسخه مورد تایید کارگردان را دیدم؛ فقط بحث اضافه‌شدن 3 سکانس نبود! تغییرات در فیلمنامه و مونتاژ به‌گونه‌ای که در خدمت آن دو، سه سکانس جدید باشند، صدمه اساسی به فیلم زده است. بازیگر فیلم قاتل اهلی تاکید می‌کند: از اینکه از اعتماد و عشقی که به این پروژه داشتم، سوءاستفاده شد؛ متأسفم و به دلیل احترام ویژه‌ای که برای مخاطبان عزیز قائل هستم، خواستم پیش از نمایش فیلم به ایشان اعلام کرده باشم این فیلمنامه‌ای نبود که قرار بود بازی کنم و در نتیجه این فیلم که می‌توانست اثر خوبی در کارنامه همه‌ ما از جمله آقای کیمیایی باشد، ارزشش را به مسائل شخصی باخت و آن نشد که با وجود «دیربودن» قرار بود، بشود!


Page Generated in 0/0060 sec