printlogo


کد خبر: 171224تاریخ: 1395/11/11 00:00
تلاش برای لوث کردن اقتدار پرسپولیس
سکوت عجیب کمیته انضباطی

مهدی طاهرخانی: روز جمعه در فاصله چند ساعت یک حرف مشترک از دهان 2 مربی در فوتبال ایران خارج شد که قطعا پیگیری آن کمک شایانی به آرامش فوتبال ما می‌کند. ابتدا علی دایی در مصاحبه خبری خود در جمله‌ای مبهم ادعا کرد آقایان برنامه چیده بودند پرسپولیس قهرمان لیگ شود و استقلال فاتح جام حذفی. به فاصله چند ساعت بعد دستیار پرتغالی امیر قلعه‌نویی که به جای او پس از بازی با ماشین‌سازی رو در روی خبرنگاران نشسته بود صحبت از دست‌های پشت‌پرده کرد دال بر اینکه به او گفته‌اند دست‌هایی در کار است که تراکتور قهرمان نشود!  در اینجا باید کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال و همچنین کمیته انضباطی تمام قد وارد شوند. علی دایی که همواره روی داشتن مدارک برای صحبت‌هایش تاکید می‌کند باید دقیقا توضیح دهد «کدام آقایان» برنامه قهرمانی این دو تیم را نوشتند و مهم‌تر از همه ابزار پیشبرد اهداف‌شان چیست؟ آقایان طبیعتا افراد فدراسیون و سازمان لیگ هستند. علی دایی در صورتی این حرف را می‌زند که در بازی حذفی مقابل استقلال، داور مسابقه در همان دقایق نخستین، پنالتی‌ای را به نفع نفت گرفت که شاید به‌خاطر نوع وقوعش داوران دیگر آن را نمی‌گرفتند. اگر مردانی دستور قهرمانی استقلال در جام حذفی را داده‌اند چرا داور باید چنین هدیه گرانقیمتی را به دایی و تیمش دهد؟ منهای اشتباه کمک داور در گل اول استقلال که صد درصد آفساید بود، در طول مسابقه شاهد یک قضاوت عادلانه بودیم و قطعا نیرویی در کار نبود تا استقلال حتما برنده این دیدار شود. همینگونه هم شد و نفت با پیروزی 3 بر 2 استقلال را حذف کرد.  اما درباره اراده برای قهرمان کردن پرسپولیس مدرک دایی چیست؟ اگر برنامه 90 را ملاک ارزیابی داوری‌ها قرار دهیم در طول این فصل حدود 10 پنالتی پرسپولیس را نگرفته‌اند که فقط 2 تای آخرش مربوط به همین بازی آخر مقابل گسترش می‌شود. چگونه فدراسیون می‌خواهد پرسپولیس را قهرمان کند ولی داوران به شکل عجیبی مرتب به ضرر این تیم سوت می‌زنند؟ برای نخستین‌بار احمد صالحی 2 کارت زرد به بازیکن حریف می‌دهد اما خبری از اخراج نیست. یا 2 پنالتی واضح روی طارمی را نمی‌بیند و اگر همان تک‌گل مسابقه نبود، چه‌بسا صالحی 2 امتیار سرنوشت‌ساز را از جیب قرمزها به سرقت می‌برد.  اگر دایی این قضاوت‌ها را ملاک ادعایش نمی‌داند صریحا بگوید منبع خبری‌اش کیست و اگر این ادعا واقعیت داشته باشد باید حتما کمیته‌های قضایی فدراسیون وارد عمل شوند. آنچه دایی به زبان آورده نام دیگرش اتهام صریح است. یا راست می‌گوید و باید پیگیری شود یا براساس تخیل خودش فدراسیون را مافیایی می‌پندارد، در هر دو صورت پیگیری و جریمه یکی از طرفین لازم است. درباره تکسیرا، دستیار قلعه‌نویی می‌شود همین حرف‌ها را تکرار کرد. او همان حرف‌های قدیمی قلعه‌نویی را تکرار می‌کند. هرگاه سرمربی تراکتورسازی در کورس قهرمانی قرار می‌گیرد و تیمش نتیجه نمی‌گیرد دست‌های پشت‌پرده را بهانه می‌کند. این دست‌ها چگونه بوده‌اند که قلعه‌نویی توانسته بیشترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر را به اسم خودش سند بزند؟ تکسیرا این حرف را شنیده و بدون تردید منبع ادعای او سرمربی تیمش است.
دست‌های پشت‌پرده اگر در کار بود چرا داور به نفع تراکتورسازی در داربی تبریز یک پنالتی اعلام کرد که در سالم بودنش کارشناسان مردد هستند. بر فرض مثال که این پنالتی صد درصد درست بود؟ خب این نیروی پشت‌پرده چرا باید به داور مسابقه اجازه این کار را بدهد؟ چطور مهم‌ترین رقیب آنها هفته‌های طولانی از داوری آسیب می‌بیند؟
اگر هم منظور تکسیرا برنامه اعلام شده سازمان لیگ است که نمی‌شود اصلا آن را ملاک قرار داد. در کجای جهان در هفته‌های ابتدایی نیم‌فصل دوم بازی‌ها را همزمان برگزار می‌کنند؟ اینکه تراکتورسازی یک روز زودتر از پرسپولیس بازی می‌کند یعنی دست پشت‌پرده؟ در هفته‌هایی که تراکتورسازان بعد از پرسپولیس بازی دارند آن وقت تکلیف اراده این دست‌ها چیست؟
اینها همه فشار مضاعف روی مسؤولان و داوران بازی‌های آتی تراکتورسازی است. امیر قلعه‌نویی به گونه‌ای استاد این جنگ‌های روانی شده و حالا می‌خواهد با این حربه، همچنان اشتباهات داوری را به نفع تیمش کند. تیمی که تا اینجای فصل صاحب کلی پنالتی شده است چرا دست‌های پشت‌پرده خواهان عدم موفقیتش هستند؟
این هجمه‌ها و تهمت‌های زننده بدون شک در هفته‌های پایانی لیگ شدیدتر خواهد شد. از این رو اگر کمیته انضباطی و اخلاق وارد عمل نشوند، پاکی فوتبال ما تمام قد زیر سوال می‌رود. تنها یک اشتباه داوری لازم است تا ناگهان شهر به هم بریزد. محرومیت و جریمه مالی می‌تواند درس خوبی باشد برای مردانی که برای عوض کردن فضا، اینچنین بی‌محابا به همه تهمت می‌زنند؛ یا حرف‌شان را اثبات یا معذرت خواهی کنند. دست‌کم این حرف‌ها را بگذارند برای روزی که داور 2 پنالتی تیم‌شان را می‌خورد، بعد از 2 کارت زرد کماکان به بازیکن حریف اجازه حضور در میدان را می‌دهد و مهم‌تر از همه مهربانانه هر برخوردی را برای حریف پنالتی می‌گیرد.  دایی و قلعه‌نویی در آفرینش فوتبال ما از یک گوهر‌ند و هر دو یاد گرفته‌اند چگونه با این هجمه‌ها دست و پای داوران را پیش از آغاز مسابقه ببندند.
 


Page Generated in 0/0158 sec