printlogo


کد خبر: 171240تاریخ: 1395/11/11 00:00
تأثیر نخستین مکالمه رسمی ترامپ و پوتین
کاخ سفید از طرح منطقه امن در سوریه عقب نشست

کاخ سفید و کرملین به فاصله 24 ساعت پس از نخستین مکالمه دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با همتای روس خود، 2 روایت مشابه از گفت‌وگوی تلفنی آنها در روز شنبه (شامگاه جمعه به وقت واشنگتن) منتشر کردند. در روایت کرملین گفته شده پوتین و ترامپ درباره طیف وسیعی از مسائل روز در مناسبات بین‌الملل و دوجانبه گفت‌وگو کرده و تمایل خود را به انجام کارهای مشترک و متحد کردن تلاش‌های واشنگتن و مسکو در حوزه ثبات و توسعه همکاری‌های سازنده و مبتنی بر حقوق برابر و سود دوجانبه مطرح کردند. البته به گزارش اسپوتنیک، بخش عمده گفت‌وگوی رهبران آمریکا و روسیه حول سوریه و مبارزه با تروریسم (بویژه داعش) بوده است. این دو همچنین درباره مناقشه اعراب و اسرائیل(مساله فلسطین)، ثبات استراتژیک و عدم انتشار آن، برنامه هسته‌ای ایران و شبه‌جزیره کره‌شمالی گفت‌وگو کردند. در پیام کرملین همچنین گفته شده پوتین و ترامپ بر اهمیت ازسرگیری روابط تجاری- اقتصادی دوجانبه بین محافل تجاری 2 کشور که به توسعه پایدار مناسبات سیاسی نیز مساعدت می‌کند، تاکید کردند.
از سوی دیگر در گزارش کاخ سفید که جزئیات کمتری را از نخستین تماس رسمی رئیس‌جمهور روسیه با رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده در برمی‌گیرد، با تأکید بر اینکه روابط میان آمریکا و روسیه «نیازمند ترمیم» است، این گفت‌وگوی تلفنی را مثبت ارزیابی کرده و «شروعی مهم برای بهبود» مناسبات دوجانبه برشمرده شده است.
در بیانیه کاخ سفید نیز آمده است: ترامپ و پوتین درباره مسائل مختلف همانند «همکاری دوجانبه برای شکست داعش و تلاش برای همکاری به منظور دستیابی به صلح در سراسر جهان از جمله سوریه» به تبادل نظر پرداختند. این در حالی است که ترامپ ساعاتی پیش از تماس با کرملین حین امضای طرحی درباره لزوم شکست داعش که در آن به همکاری با «شرکای جدید در ائتلاف ضدتروریستی» اشاره شده بود، به طور ضمنی اعلام کرد گزینه همکاری ضدتروریستی با روسیه روی میز است. اما اهمیت نخستین تماس رسمی ترامپ با پوتین از آنجاست که گفته می‌شود رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده پس از گفت‌وگو با همتای روس خود فعلا از طرح ایجاد مناطق امن در شمال سوریه صرف‌نظر کرده است.  یک مقام بلندپایه کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود درباره محتوای مکالمه روز شنبه پوتین و ترامپ به رویترز گفت: «موضوع ایجاد مناطق امن، در زمان مناسب بررسی خواهد شد». و بدین ترتیب گزارش‌هایی را که درباره انصراف ترامپ از ایجاد مناطق امن در سوریه در شرایط کنونی وجود دارند را تایید کرد.
ترامپ 4 روز پیش در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی از ایجاد مناطق امن در سوریه برای افرادی که از خشونت گریخته‌اند سخن به میان آورده بود. فرد نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اعلام کرد در گفت‌وگوی تلفنی مزبور از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه سخنی به میان نیامده است. ترامپ پیش از تحلیف گفته بود اگر مسکو در برنامه‌های مهم آمریکا، از جمله مبارزه با تروریسم به واشنگتن کمک کند، احتمال دارد تمام تحریم‌های روسیه لغو شوند. با این وجود او جمعه گذشته اعلام کرد هنوز بسیار زود است درباره موضوع رفع تحریم‌ها صحبت کند.


Page Generated in 0/0052 sec