printlogo


کد خبر: 171249تاریخ: 1395/11/11 00:00
آخرین وضعیت بحران گردوغبار در خوزستان و سیلاب در سیستان
فعال شدن کانون‌های گردوغبار در کشور

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور وضعیت بحران گردوغبار در خوزستان و سیلاب در سیستان را تشریح کرد و از اسکان اضطراری 1186 خانوار در سیستان خبر داد و گفت: برای تعیین مدت زمان تداوم گردوغبار باید منتظر پیش‌بینی هواشناسی بود.
بهنام سعیدی در گفت‌وگو با فارس، گفت: در استان سیستان و بلوچستان بر اثر بارندگی که از روز پنجشنبه آغاز شد و در جمعه و شنبه ادامه داشت برخی شهرستان‌های این استان از جمله نیک‌شهر،‌ ایرانشهر، سرباز، سراوان، جاسک، میناب و کنارک درگیر این بارندگی شدند و برخی محورها مسدود شد.
وی ادامه داد: با تقویت سامانه بارشی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه میزان بارش شدیدتر شد به طوری که حتی در نیک‌شهر بیشترین میزان بارش به 164 میلی‌متر رسید در حالی که بارش سالانه
 105 میلی‌متر است. خساراتی نیز به برخی راه‌های مواصلاتی مانند ایرانشهر و درگاه وارد شد که منجر به جاری شدن سیلاب شد و برخی راه‌های روستایی نیز آسیب دید.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه علاوه بر شبکه تأسیسات روستایی برخی مساکن نیز دچار آسیب شدند، گفت: تعطیلی مدارس نیز در برخی شهرستان‌های این استان در 5 و 6 بهمن اتفاق افتاد، این در حالی بود که شورای مدیریت بحران استان و شهرستان به صورت مداوم تشکیل شده و دستگاه‌های عضو شورای مدیریت بحران به صورت آماده‌باش کامل بوده و مسؤولان محلی موضوع را دنبال و رصد کرده‌اند.
سعیدی گفت: بازگشایی 10 محور فرعی و آماده‌باش تمام بیمارستان‌ها ادامه یافت، 55 پایگاه امدادی و اورژانس مستقر شد و 96 تیم نیروی برق برای رفع خاموشی‌های مکرر در تلاش بودند.
وی افزود: 1675 خانواده با جمعیت 7700 نفر آسیب دیدند که با همکاری 114 تیم امدادی اقلامی مانند چادر، نایلون، پتو و... بین ‌آنان توزیع شد.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: برخی روستاها نیز که در معرض خطر بودند تخلیه کامل شدند، 9 نفر که در سیلاب گرفتار شده بودند نجات یافته و اسکان اضطراری برای 1186 خانوار انجام شد.
سعیدی گفت: در پی تخریب برخی واحدهای مسکونی 20 اکیپ بنیاد مسکن نیز وارد عرصه شده و این خانه‌ها را شناسایی می‌کنند.
وی گفت: متأسفانه یک نفر بر اثر رعدوبرق و یک نفر بر اثر سقوط آوار جان خود را در این حادثه از دست داده است.
قطعی برق در 6 شهرستان خوزستان و سرعت 60 کیلومتری وزش باد
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در رابطه با وضعیت گردوغبار در استان خوزستان نیز گفت: در پی وقوع گردوغبار شدید در برخی شهرستان‌های خوزستان مانند اهواز، کارون، حمیدیه، سوسنگرد، آبادان و خرمشهر قطعی برق نیز اتفاق افتاد و در پی آن اخلال در ایستگاه پمپاژ آبرسانی رخ داد.
وی افزود: برخی پروازهای فرودگاه اهواز لغو شد، در نتیجه اداره کل مدیریت بحران اعلام آماده‌باش داد و توصیه‌های ایمنی و احتیاطی اعلام شد.
سعیدی گفت: در حال حاضر نیروهای اورژانس و امدادی در حالت آماده‌باش هستند و سرعت وزش باد به 60 کیلومتر در ساعت رسیده و در جهت جنوب به غرب بوده و در نتیجه کانون‌های این منطقه را درگیر کرده و غلظت گردوغبار را افزایش داده است.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در 6 شهرستان قطعی برق و به تبع آن قطعی آب اتفاق افتاد که عوامل اجرایی نسبت به وصل خطوط برق‌رسانی و آبرسانی در حال تلاش هستند.
وی گفت: مدارس نیز صبح یکشنبه در اهواز و کارون تعطیل بوده است و نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم تا چه مدت این گردوغبار ادامه دارد، باید منتظر پیش‌بینی هواشناسی بود اما به طور کلی نیروهای مدیریت بحران در آماده‌باش هستند و به صورت لحظه‌ای اوضاع را رصد می‌کنند.
 


Page Generated in 0/0152 sec