printlogo


کد خبر: 171256تاریخ: 1395/11/11 00:00
وزیر راه حاضر نشد برای ادای توضیحات درباره حادثه هفت‌خوان به کمیسیون عمران مجلس برود و کمیسیون نیز طرح استیضاح وی را به هیأت‌رئیسه ارجاع داد
سوت‌آخر!
مسکن‌مهری‌ها هم علیه سیاست‌های وزیر راه در مقابل مجلس تجمع کردند

گروه اقتصادی: علی عبدپروردگار که فرزند و همسر خود را در سانحه برخورد 2 قطار در سمنان از دست داد هیچ‌گاه فکرش را نمی‌کرد 50 روز بعد از آن فاجعه عباس آخوندی همچنان وزیر راه باشد و بابت خرید یک هواپیمای لوکس با ذوق‌زدگی تحقیر‌آمیز مقابل دوربین‌ها دست تکان دهد. به گزارش «وطن‌امروز»، فاجعه هفت‌خوان 5 آذر امسال با برخورد 2 قطار در استان سمنان شکل گرفت و اکثر مسافرانی که کشته شدند بر اثر ایمن نبودن واگن و نبودن وسایل اطفای حریق زنده زنده سوختند. حتی به گفته برخی بازماندگان، شدت سوختگی و فاجعه طوری بود که مسؤولان موفق نشدند جسد برخی حادثه‌دیدگان را پیدا کنند. علی عبدپروردگار که همسر و فرزند خود را از دست داده هنوز با این فاجعه کنار نیامده و می‌گوید اگر فرزند من کشته شده لااقل جسد وی را بدهید. فاجعه برخورد 2 قطار بیش از 40 کشته داشته و به قول برخی کارشناسان به علت نبود وسایل اطفای حریق برخی مسافران که بعد از حادثه زنده بودند نیز سوختند. این حادثه حدود 100 مصدوم نیز داشته و انتظار می‌رفت وزیر راه‌وشهرسازی با استعفای خود حداقل باعث تسلای بازماندگان شود اما مدیرعامل شرکت راه‌آهن استعفا کرد و وزیر راه‌وشهرسازی با استفاده از فرصت رسیدگی به برنامه ششم توسعه در مجلس فعلا توانسته از استیضاح فرار کند. طرح استیضاح آخوندی با 100 امضا تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شد اما هیات‌رئیسه این طرح را به کمیسیون عمران مجلس ارجاع داد و قرار شد این کمیسیون با حضور آخوندی موضوع را بررسی کند اما وزیر راه‌وشهرسازی حتی حاضر نشد به جلسه کمیسیون عمران برود ولی روز گذشته خبر آمد موضوع استیضاح آخوندی به صحن علنی کشیده خواهد شد. رئیس کمیسیون عمران مجلس از ارجاع استیضاح عباس آخوندی به صحن علنی مجلس به دلیل عدم حضور در کمیسیون متبوعش و عدم پاسخ به سوال نمایندگان استیضاح‌کننده خبر داد. محمدرضا رضایی گفت: جلسه دیروز کمیسیون عمران مجلس با دستورکار بررسی درخواست استیضاح وزیر راه برگزار شد که متاسفانه آقای آخوندی در این نشست حضور نیافت و نمایندگان استیضاح‌کننده به دلیل عدم حضور وی خواستار ارجاع استیضاح به صحن علنی شدند. وی افزود: نمایندگان عدم حضور وی برای پاسخگویی به سوالات پیرامون استیضاح را اهانت به ساحت مجلس می‌دانند و به همین دلیل خواستار ارجاع استیضاح به صحن علنی شدند تا وزیر با حضور در صحن علنی به سوال‌های آنها پاسخ دهد. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نظر کمیسیون عمران کمک به وزارت راه برای حل مشکلات بود و وزیر راه باید به احترام نماینده‌ها و خانواده‌های داغدار حادثه قطار
سمنان- مشهد در کمیسیون عمران حضور می‌یافت. همچنین بدری، سخنگوی کمیسیون عمران گفت: احتمالا استیضاح آخوندی 24 بهمن انجام خواهد شد.
آخوندی و استیضاح دوباره
شواهد امر پیداست طرح استیضاح آخوندی با 70 امضا بسیار جدی‌تر از استیضاح وی در سال 1394 است. آخوندی قبل از استیضاح 94 با استعفای رئیس سازمان هواپیمایی که در دوران وی حادثه سقوط هواپیما رخ داده بود موافقت کرد تا از میزان انتقادات بکاهد اما گویا این مدل قرار نیست برای اتفاق برخورد 2 قطار تکرار شود و آخوندی در چالشی بزرگ‌تر قرار خواهد گرفت. در موضوع برخورد 2 قطار در سمنان چند مورد واضح وجود دارد که قصور مسؤولان را نشان می‌دهد؛ اول اینکه چرا قطار اولی که به هر علتی یک ساعت در خط آهن مانده بود و فقط 55 کیلومتر با یک ایستگاه فاصله داشت باید یک ساعت معطل شود و هیچ کمکی به آن نشود؟ دوم اینکه چرا باید سیستم کنترل اتوماتیک راه‌آهن به گونه‌ای باشد که با خطای محرز انسانی بتوان آن را از کار انداخت؟ سوم اینکه چرا این سیستم باید به گونه‌ای باشد که مسؤولان راه‌آهن بارها تصور کنند به علت سردی هوا این سیستم خراب شده است؟ یکی از مسافران قطار در مسیر شاهرود به تهران به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: روز پنجشنبه برای بازگشت به تهران قطار بارها و بارها ایستاد و وقتی از مسؤول قطار علت این توقف‌ها را پرسیدیم گفت سیستم اتوماتیک راه‌آهن با سرما مشکل دارد و قطار را نگه می‌دارد و ما مجبور هستیم برای درست کردن آن در این سرما سیستم اتوماتیک را گرم کنیم یا اشکال آن را برطرف کنیم تا قطار راه بیفتد!
کنترل هوشمند مشکل‌دار
در تمام گزارش‌های رسمی دولت درباره علل وقوع این حادثه، خطای انسانی علت اصلی حادثه معرفی شده و به طرز مشکوکی از موضوع خطاهای مکرر و کلافه‌کننده کنترل هوشمند راه‌آهن که باعث می‌شده لکوموتیورانان آن را از حالت هوشمند خارج کرده و به کنترل دستی بپردازند چشم‌پوشی شده است. اینگونه حمایت معنوی از شرکت مهاران این شائبه را ایجاد می‌کند که مسؤولان دولتی در تهیه گزارش‌های خود غیر از ملاحظات فنی ملاحظات سیاسی را هم مدنظر قرار داده و قصد انحراف افکار عمومی از حقیقت را دارند. جالب اینکه شرکت مهاران در نخستین و تنها‌ترین اطلاعیه خود در مقام یک مدعی ظاهر شده و گزارش رسمی راه‌آهن مبنی بر وجود 4000 خطای سیستم کنترل هوشمند را 200 خطا معرفی کرده که تمام آن هشدار بوده است! شرکت مهاران خود به منتقدان تاخته و تلویحا گفته نه‌تنها پول هنگفتی نگرفته بلکه برای اجرای این طرح با مشکلات فراوان لطف هم کرده است! دولت به عنوان حامی صد درصدی این شرکت و سیستم هوشمند، اصلا زیر بار خطاهای آن نمی‌رود و به گونه‌ای حمایت می‌کند که انگار خود منافعی در آن دارد.  سعید محمدزاده، مدیرعامل جدید راه‌آهن در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سیستم کنترل اتوماتیک قطار موسوم به ATC  چه تعداد اعلام خطای واقعی و غیرواقعی داشته است، اظهار کرد:‌ براساس اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم از زمان روشن شدن سیستم ATC (اسفند 93) تا امروز ضریب سلامت این سیستم 8/99 درصد بوده که مستندات آن در داخل سیستم و همچنین مستندات دفتری ادارات در مناطق مختلف موجود است. وی تصریح کرد: براساس آمار، این سیستم در 8 ماه ابتدایی امسال از مجموع یک میلیون و 150 هزار بار عملیات انجام شده،‌ 4000 بار هشدار داده که نشان از سلامت آن است!
وزیر از سیستم هوشمند دفاع می‌کند
حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره علت وقوع این حادثه به «وطن‌امروز» گفت: این کمیسیون حساسیت بالایی نسبت به موضوع دارد و تمام زوایای علت وقوع چنین رخدادی را با کار کارشناسی گزارش کرده و به این نتیجه رسیده که هم نقص فنی و هم خطای انسانی در بروز چنین حادثه‌ای محرز است. وی افزود: موضوعی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت، با این وجود از وزیر راه‌وشهرسازی دعوت کرده‌ایم به کمیسیون عمران مجلس بیاید و درباره سهل‌انگاری‌ها نسبت به تجهیزات راه‌آهن و مدیریت آن پاسخگو شود. وی البته منکر هرگونه نقص فنی شده و خطاها و ایرادات را که بارها از سوی سیستم دیده شده، هشدار تلقی کرده که نقص فنی نیست. بنایی در پاسخ به این سوال که گزارش کمیسیون عمران از علل وقوع این حادثه چه موقع در مجلس قرائت می‌شود، گفت: در هر صورت همه بررسی‌ها صورت گرفته و قرار است گزارش کمیسیون هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت ‌شود. وی افزود: این موضوع را نیز در مجلس مطرح کردیم که  چرا شرکتی که استاندارد تجهیزات آن مورد تردید است باید مجری طرح‌های عظیمی چون کنترل هوشمند شود و به آن طرح‌ها حدود 140 میلیارد تومان اختصاص داده شود. حمیدرضا پشنگ، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز به «وطن‌امروز» گفت: کمیسیون عمران جلسه‌ای درباره این حادثه برپا کرد و همه زوایای این فاجعه مو به مو مورد بررسی قرار گرفت. ناوگان حمل‌ونقل ریلی ما به روز نیست و اعتراف می‌کنیم منابع نیز برای آن کم است. وی افزود: استعفای مدیرعامل راه‌آهن اقدام خوبی بود اما قطعا کفایت نمی‌کند و باید با مقصران اصلی این مساله برخورد شود. جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره پیگیری استیضاح آخوندی در مجلس به «وطن‌امروز» گفت: من این اطمینان را به بازماندگان داغدار و مردم ایران می‌دهم استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی تا حصول نتیجه ادامه خواهد یافت و نمی‌گذاریم خون مردمی که زنده‌زنده در آتش سوختند پایمال شود. وی افزود: وزیر راه باید پاسخگوی کم‌کاری‌های زیرمجموعه خود باشد و نمی‌شود چنین اتفاق تلخی بیفتد و ما آن را فراموش کنیم. مطمئن باشید موضوع استیضاح آخوندی بزودی مطرح خواهد شد. ایمن‌آبادی با اشاره به کشته شدن بسیاری از هموطنان ما در حادثه هفت‌خوان گفت: شک نکنید اگر خدایی‌ناکرده هیات‌رئیسه مجلس مانع استیضاح شود یا اینکه کمیسیون عمران تحت تاثیر برخی حاشیه‌سازی‌ها شود ما تمام مستندات این فاجعه را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم تا مردم قضاوت کنند چه اتفاقی افتاده است. 40 انسان بیگناه زنده زنده در آتش سوختند و نمی‌توان بی‌تفاوت از آن گذشت و این استیضاح را برای روشن شدن تخلفات انجام خواهیم داد.

مسکن‌مهری‌ها هم خواهان استعفای آخوندی شدند
تجمع دوباره متقاضیان مسکن‌مهر در حالی روبه‌روی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که مدت‌هاست آنها به سیاست‌های عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی معترض هستند و پاسخی نمی‌گیرند. به گزارش مهر، متقاضیان مسکن مهر دیروز در انتقاد به سیاست‌های وزیر راه‌وشهرسازی در قبال طرح مسکن‌مهر، روبه‌روی مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. آنها به افزایش قیمت مسکن‌مهر، تاخیر در واگذاری واحدها و عدم پاسخگویی مناسب به اعتراضات انتقاد داشتند و می‌خواستند با تجمع روبه‌روی مجلس شورای اسلامی، صدای اعتراضات‌شان را به گوش نمایندگان برسانند. واقعیت آن است که طرح مسکن‌مهر که براساس وعده‌های عباس آخوندی قرار بود تا پایان سال ۹۵ تکمیل شود، بر اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه مسکن تا پایان سال آینده هم به نتیجه نمی‌رسد. در واقع با گذشت ۸ سال از شروع طرح مسکن مهر، همچنان قیمت مسکن‌مهر برخی شهرها از جمله تعدادی از فازهای پردیس مشخص نشده و هر روز قیمت‌ جدیدی اعلام می‌شود؛ ضمن اینکه ارقام اعلام شده برای پرداخت از سوی متقاضیان هم نسبت به قرارداد اولیه افزایش یافته است. در این میان و با وجود گذشت نزدیک به یک ماه از تصویب مصوبه‌ای برای افزایش تسهیلات خرید مسکن‌مهر از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان، این طرح در مسیر اجرا قرار نگرفته است و همچنان در انتظار تصمیم بانک مسکن قرار دارد که این تعلل می‌تواند در جریان تورم این پروژه، تاثیرگذاری خود را از دست بدهد. مجموع این عوامل، در کنار بی‌توجهی به تکمیل طرح مسکن مهر و عدم حمایت از متقاضیان کم‌درآمد این طرح، موجب شد معترضان به اقدامات آخوندی در راستای سایر تجمعات خود، دیروز مقابل مجلس شورای اسلامی جمع شوند و خواستار رسیدگی به استیضاح آخوندی شوند.
 


Page Generated in 0/0079 sec