printlogo


کد خبر: 171269تاریخ: 1395/11/12 00:00
‌با حضور باشکوه، عاطفی و سرشار از قدردانی مردم درتشییع شهدای آتش‌نشان حال و هوای پایتخت آکنده از عطر ایثار و شهادت شد
بدرقه عاشقانه

گروه اجتماعی: «بدرود ای جانفشانان! بدرود ای قهرمانان! شهدای آتش‌نشان در میان فریادهای یامظلوم و یاحسین مردمی که برای بدرقه فرشته‌های نجات شهر آمده بودند رهسپار خانه ابدی شدند».
روز گذشته پایتخت صحنه عشق و شور بود، مردم پایتخت، نشان مردان آزاده‌ای را در مصلا به دوش گرفتند که فراتر از همه مرزهای کار و قانون عمل کردند. دوشنبه تنها پیکری سوخته نبود که بر دست‌ها بلند شد، دوشنبه مردم تهران رشادتی را که برای همیشه در دل‌ها جاودانه شد بر دوش گرفتند. مصلا پرده‌ای از غم و رنج شهادت قهرمانانی را به نمایش گذاشت که شوق نجات داشتند. تهران هیچ وقت فراموش‌تان نمی‌کند و رنج نبودن‌تان تا ابد باقی است. مصیبت این غم در قلب‌ها مانده است. مردم در میان اشک‌ها و ناله می‌گفتند همه آتش‌نشان‌ها برای همیشه روسفید شدند. روز گذشته ازدحام جمعیت ناگفتنی بود، مردم قدرشناس قهرمانان‌شان بودند، مردم برای مدافعانی اشک می‌ریختند که از شهر و شهروندان دفاع کردند و برای پرواز بال‌های‌شان سوخت. مراسم «آخرین وداع با شهدای آتش‌نشان» با حضور جمعی از مسؤولان کشوری و لشکری و اقشار گوناگون  مردم از مصلای امام خمینی(ره) آغاز شد و پس از تشییع، پیکرهای شهدا راهی بهشت ‌زهرا(س) شد و در خاک آرام گرفت.
بدرقه بزرگ
مردم پایتخت با حضور عظیم خود در مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان شهرداری تهران مراتب قدرشناسی خود را نسبت به ایثار و رشادت این قهرمانان نشان دادند. تشییع پرشور شهدای آتش‌نشانی از مصلای تهران پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله امامی‌کاشانی آغاز شد و مردم تا میدان هفت تیر پیکر شهدا را مشایعت کردند. بر اساس این گزارش از میدان هفت‌تیر پیکر شهدا با آمبولانس‌های ویژه بهشت زهرا(س) برای خاکسپاری به این محل منتقل شد. جمعیت بسیاری از صبح در بهشت زهرا(س) منتظر ورود پیکر شهدای آتش‌نشان بودند و دیگر شهروندان نیز از میدان هفت‌تیر و دیگر نقاط شهر با تمهیدات حمل‌ونقلی اندیشیده شده یا با خودروی شخصی خود را به محل تدفین این قهرمانان شهر رساندند تا با بدرقه میلیونی مردم، شهدای آتش‌نشان شهرداری تهران در خانه ابدی آرام گیرند. مراسم تشییع شهدای آتش‌نشان‌ها در حالی آغاز شد که جمعیت عظیمی از شهروندان تهرانی برای تقدیر از خدمات و جانفشانی‌های شهدای آتش‌نشان در مراسم حضور پیدا کرده بودند.  پیکر ۱۳ تن از شهدای حادثه پلاسکو در قطعه ۵۰ بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. پیکر ۳ آتش‌نشان شهید دیگر این حادثه نیز برای خاکسپاری به زادگاه‌شان منتقل شد.  
یک میلیون نفر با مترو آمدند
همچنین متروی تهران روز گذشته اعلام کرد، حدود یک میلیون نفر از شرکت‌کنندگان مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان از طریق خطوط متروی تهران جابه‌جا شدند.
حضور مقامات لشکری و کشوری
مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان با حضور تعدادی از مسؤولان لشکری و کشوری از جمله علی لاریجانی رئیس قوه مقننه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه، حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رئیس‌جمهور ایران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، قالیباف شهردار تهران، سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات، رحمانی‌فضلی وزیر کشور، حجت‌الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری، جعفری‌دولت‌آبادی دادستان تهران، پرویز فتاح رئیس کمیته امداد، سرلشکر رحیم‌صفوی مشاور عالی و دستیار نظامی مقام معظم رهبری، هاشمی استاندار تهران، حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی نایب‌رئیس اول مجلس نهم، محمدرضا عارف نماینده مردم تهران، محسن و یاسر هاشمی فرزندان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، مهدی چمران رئیس شورای شهر و اعضای شورای شهر تهران و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اقشار گوناگون مردم و همقطاران شهدا برگزار شد. در این مراسم پیام رهبر انقلاب درباره شهدای آتش‌نشان قرائت شد و در ادامه پس از قرائت قرآن کریم و مداحی، اسامی شهدای آتش‌نشان قرائت شد که با فریاد «الله‌اکبر» برای هر نام شهید از سوی حضار همراه شد.  بر همین اساس اسامی شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو عبارت است از: فریدون علی‌تبار، محمد آقایی، محسن قدیانی، حسین حسین‌زاده، علیرضا سفی‌زاده، حسین سلطانی، رضا شفیعی، امیرحسین داداشی، مجتبی کوهی، علی مستوفی، ناصر مهرورز، حامد هوایی، علی امینی، محسن روحانی، رضا نظری و بهنام میرزاخانی. به دلیل ازدحام جمعیت، حرکت خودروهای حامل پیکر شهدا به سختی و آرامی صورت گرفت، در این میان مردم با سر دادن «الله اکبر» و
«لا اله الا الله» و گلباران خودروهای حامل شهدا که از سوی بالگردها انجام می‌شد، پیکرهای قهرمانان پلاسکو را تشییع کردند. در ضلع جنوبی مصلا 4 دستگاه کامیون آتش‌نشانی گل زده و آماده انتقال پیکر شهدای آتش‌نشان به سمت بهشت‌زهرا(س) بودند. خانواده‌های شهدای آتش‌نشان و مردم از سراسر کشور از ساعتی قبل از شروع مراسم در محل مصلای تهران حضور داشتند تا پس از تشییع، پیکر 16 شهید آتش‌نشان حادثه پلاسکو را برای خاکسپاری در قطعه 50 بهشت زهرا(س) بدرقه کنند. همچنین آتش‌نشانان ایستگاه‌های گوناگون علاوه بر حضور گسترده در داخل شبستان، به احترام همقطاران شهید خود در محوطه مصلا خبردار ایستاده‌ بودند.
حضور مردمی و حاشیه‌های عاشقانه
بنا بر گزارش‌ها شهروندان گروه گروه با در دست داشتن شاخه‌های گل‌های سفید و پرچم‌های سیاه در مصلی و خیابان‌های منتهی به مصلی حضور داشتند و خیابان‌های منتهی به مصلای مملو از جمعیت بود. برخی از مردم با نواختن طبل و سنج و نواهای سوگواری به عزاداری در میان جمعیت می‌پرداختند و شماری دیگر از شهروندان شعار «برتو درود، بر تو سلام آتش‌نشان قهرمان» سر می‌دادند. شهروندان به صورت خودجوش پارچه‌نوشته‌ها و پلاکاردهایی به پاس قدردانی از رشادت‌ها و ایثار آتش‌نشان‌ها چاپ و در محوطه نصب کرده بودند یا در دست داشتند. برخی مردم نیز با مراجعه به سوی آتش‌نشانان مستقر در محوطه، به آنها شهادت همقطاران‌شان را تسلیت می‌گفتند و ابراز همدردی می‌کردند. اگر چه مراسم تشییع پیکر قهرمانان پلاسکو در روز غیرتعطیل انجام و با تغییر مکان تعیین شده اولیه یعنی از دانشگاه تهران به مصلای همراه شد اما خیل عظیم جمعیت از تهران و سایر شهرها برای پاسداشت مقام شهدای آتش‌نشان حضور یافته بودند.
همزمان با برگزاری مراسم در مصلا، خبرگزاری‌ها در گزارش‌هایی از حضور گسترده مردم در قطعه 50 برای آخرین وداع با شهدای آتش‌نشان خبر دادند که 12 روز پیش وقتی برای نجات جان هموطنان‌مان وارد ساختمان شعله‌ور پلاسکو شدند و عملیات نجات شهروندان و اطفای حریق را انجام دادند با فروریختن ساختمان زیر آوارها ماندند و به سوی خدا پرواز کردند.
 


Page Generated in 0/0061 sec