printlogo


کد خبر: 171274تاریخ: 1395/11/12 00:00
آیا دولت روحانی اطلاعات ایرانیان متقاضی سفر به ایالات متحده را به سرویس‌های امنیتی آمریکا می‌دهد؟
به شرط سَرک!
قشقاوی: رابطه‌ای با آمریکا نداریم بنابراین دادن اطلاعات منتفی است!

حسین علوی: ایرانی‌هایی که روادید ورود به آمریکا برای آنها صادر شده بود تا 90 روز دیگر نمی‌توانند وارد آمریکا شوند. این دستور دولت آمریکاست و براساس فرمان اجرایی ترامپ، این ممنوعیت ورود به آمریکا تا 90 روز دیگر ادامه خواهد داشت.
به گزارش «وطن امروز»، اما نکته بسیار مهم درباره قانون جدید دولت آمریکا علیه مردم ایران این است که براساس فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا، این محدودیت 90 روزه تنها زمانی پایان می‌یابد که در این مدت 7 کشور حاضر در فهرست «کشورهای نگران‌کننده» اطلاعات لازم درباره آن دسته از شهروندان خود که متقاضی ورود به آمریکا هستند را به وزارت خارجه و نهادهای امنیتی ایالات متحده  ارائه دهند. در فرمان دونالد ترامپ این موضوع به صورت شفاف توضیح داده شده که در صورت عدم ارائه این اطلاعات از سوی این کشورها، ممنوعیت عدم ورود اتباع این کشورها به خاک آمریکا ادامه خواهد داشت و این ممنوعیت زمانی برداشته می‌شود که این کشورها اطلاعات مورد نیاز را به دولت آمریکا ارائه دهند. به گزارش «وطن امروز»، بخش 3 فرمان رئیس‌جمهور آمریکا به صورت مشخص به این موضوع پرداخته و وضعیت ارائه اطلاعات مورد نیاز متقاضیان ورود به آمریکا در این 7 کشور را تشریح کرده است. 8 بند بخش 3 فرمان ترامپ که این موضوع یعنی وضعیت ارائه اطلاعات برای پایان ممنوعیت ورود به خاک آمریکا را تشریح کرده، در ادامه عینا آورده می‌شود:
الف- وزارت امنیت داخلی آمریکا با همکاری وزارت خارجه و سازمان امنیت آمریکا موظف است بار دیگر هویت افرادی که به آنها هرگونه ویزایی داده شده یا هرگونه انتفاع مهاجرتی برای آنها در نظر گرفته شده است را بررسی کند، اطلاعاتی را که از کشور مبدأ نیاز است، دریافت کند و از درستی اطلاعات اطمینان یابد.
ب- وزارت امنیت داخلی با همکاری وزارت خارجه و سازمان اطلاعات موظف است گزارشی را از نتیجه بررسی مجدد تقدیم رئیس‌جمهور کند. این گزارش باید شامل بخش‌های زیر باشد. این گزارش باید شامل اطلاعاتی باشد که نیاز بوده از کشور‌های مبدأ گرفته شود تا هویت اتباع خارجی دوباره بررسی شود و لیست کشور‌هایی که اطلاعات را 30 روز پس از دستور به آمریکا ارائه نداده‌اند. وزارت امنیت داخلی یک کپی از این گزارش را باید در اختیار وزارت خارجه و یک کپی دیگر را در اختیار سازمان اطلاعات قرار دهد.
پ- به منظور کاهش بار عملیات از شانه‌های سازمان‌های ذی‌ربط، در دوره بررسی مجدد ویزاها و همچنین برای اطمینان از درستی کار و ایجاد پیشینه در عملیات، براساس بخش 212 «اقدام تابعیتی و مهاجرتی» INA، من ورود شهروندان مهاجر و غیرمهاجر کشور‌هایی که در بخش 217 الف(12)
«اقدام تابعیتی و مهاجرتی» آمده است را به حالت تعلیق درمی‌آورم. این اقدام را در جهت تامین منافع آمریکا می‌دانم، بنابراین ورود شهروندان کشور‌های یادشده را برای 90 روز از اعلام این قانون منع می‌کنم (غیر از ویزا‌های دیپلماتیک، ویزاهای قرارداد آتلانتیک شمالی و ویزاهای جی1، جی2، جی3 و جی4).
ت- بلافاصله پس از ارائه گزارش به رئیس‌جمهور که در بخش «ب» توضیح داده شد، وزارت خارجه باید از کشور‌هایی که اطلاعات یادشده را به آمریکا ارائه نکردند درخواست کند تا ظرف 60 روز اطلاعات را تحویل دهند.
ث- بعد از درخواست از کشور‌ها برای ارائه اطلاعات همانطور که در بخش «ت» بیان شد، اگر ظرف 60 روز اطلاعات دریافت نشد، وزارت امنیت داخلی با مشارکت وزارت خارجه باید لیست کشور‌هایی که دستور رئیس‌جمهور را نادیده گرفته‌اند را منتشر کند. اتباع این کشور‌ها از ورود به کشور منع می‌شوند تا وقتی که این کشور‌ها تمایل به همکاری پیدا کنند.
ج- بعد از اینکه لیست بخش «ث» تقدیم رئیس‌جمهور شد وزارت خارجه یا وزارت امنیت داخلی آمریکا می‌توانند نام هر کشوری را که صلاح می‌دانند به لیست ممنوع‌الورودی‌ها اضافه کنند تا با آن کشور‌ها هم همانگونه که توضیح داده شد، برخورد شود.
چ- علاوه بر ممنوعیت‌هایی که در بخش‌های «پ» و «ت» اعلام شد، وزارت‌های خارجه و امنیت داخلی قادرند در هر موردی از صدور ویزا یا هرگونه انتفاع مهاجرتی اتباع خارجی طبق صلاحدید خود عمل کنند. آنها می‌توانند در جهت منافع آمریکا هر گونه ویزا یا انتفاع مهاجرتی را باطل کنند.
ح- وزارت خارجه و امنیت داخلی آمریکا باید در 30 روز نخست اولین گزارش مشترک خود را در رابطه با پروسه انجام شده در اختیار رئیس‌جمهور قرار دهند. 3 گزارش دیگر در مدت زمان 30 روز یک بار باید تقدیم رئیس‌جمهور شود.
روحانی سرک می‌کشد؟
بر اساس فرمان رئیس‌جمهور آمریکا که به اعتقاد کارشناسان مسائل بین‌الملل یک فاجعه تمام‌عیار حقوق بشری است؛ عنوان شده در صورت عدم همکاری هر کدام از 7 کشور یادشده در ارائه اطلاعات آن دسته از اتباع خود که متقاضی ورود به خاک آمریکا هستند، ممنوعیت ورود اتباع آن کشور به خاک آمریکا بعد از 90 روز نیز ادامه خواهد داشت. اکنون سوال اساسی این است: آیا در ایران دولت حسن روحانی برای پایان دادن به این وضعیت نامشخص، مطالبات قانون ترامپ را اجابت می‌کند و اطلاعات ایرانیان متقاضی ورود به خاک آمریکا را به دولت ترامپ خواهد داد یا اینکه با توجه با حساسیت‌های نظام درباره حفظ اطلاعات شهروندان و نیز با توجه به شعارهای دائمی حسن روحانی درباره حقوق شهروندی و سرک نکشیدن در حریم شخصی مردم، حاضر به قبول کردن این زیاده‌خواهی دولت آمریکا نخواهد شد؟ حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه در این‌باره به «وطن امروز»  گفت: بر اساس این فرمان اجرایی، شهروندان  7 کشور به مدت 3 ماه برای ورود به آمریکا محدودیت دارند. پس از گذشت این 3 ماه، به این 7 کشور فرصت داده می‌شود اطلاعات افرادی را که سرویس‌های امنیتی آمریکا مطالبه می‌کنند به آنها بدهند. وی افزود: قطعا مراد از اطلاعات، تنها هویت شخصی افراد نیست و این 7 کشور باید اطلاعاتی را که آنها مطالبه می‌کنند بدهند. معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه با تاکید بر عدم ارتباط ایران و آمریکا گفت: ما در حال حاضر هیچ ارتباطی با آمریکا نداریم که بخواهیم چنین اطلاعاتی را منتقل کنیم، بنابراین در رابطه با ما، سالبه به انتفای موضوع است. قشقاوی ادامه داد: در رابطه با 6 کشور دیگر و اینکه آیا آنان چنین کاری خواهند کرد، اطلاعی ندارم. وی درباره ارائه اطلاعات شهروندان از طریق سایر کشورها نیز گفت: ارائه این اطلاعات مستلزم یک ارتباط سیاسی و کامل است که ما هیچ ارتباط سیاسی و کاملی با آمریکا نداریم.
بن‌بست غربگرایان!
بر اساس اظهارات حسن قشقاوی، وزارت امور خارجه برنامه‌ای برای پیش‌شرط دولت آمریکا برای راه دادن ایرانیان متقاضی به خاک آمریکا ندارد و آنگونه که او می‌گوید آنها این موضوع یعنی دادن اطلاعات ایرانیان متقاضی به سرویس‌های امنیتی آمریکا را منتفی می‌دانند. بر این اساس اگر اینگونه باشد و همین مسیر ادامه یابد قطعا براساس بند 6 بخش 3 فرمان رئیس‌جمهور آمریکا، ممنوعیت ایرانیان متقاضی برای ورود به خاک آمریکا پس از 3 ماه نیز ادامه خواهد داشت.


Page Generated in 0/0155 sec