printlogo


کد خبر: 171300تاریخ: 1395/11/12 00:00
کبوناتای سینمایی

وحید محرابیان: «کبوناتا» نام غذایی سیسیلی و محبوب است که مخلوطی تاثیرگرفته از 3 غذای یونانی، عربی و اسپانیایی است. ستاره این سالاد سبزیجات گرم، بادمجان است اما توسط سس شیرین و ترش به آن جلوه داده و آن را به غذای سالم گیاهی، لذتبخش و فراموش نشدنی تبدیل می‌کند. این غذا معمولا شامل پیاز، کرفس، کیپر و هر سبزیجاتی که مردم در آشپزخانه‌شان داشته باشند، می‌شود. به عبارت دیگر دستورالعمل مشخصی برای کاپوناتا وجود ندارد و هر رستوران و خانه‌ای دستور پخت خود را دارد. به همین دلیل اگر در سیسیل این غذا را می‌خورید وجود زیتون، کشمش، آجیل کاج و حتی هشت‌پا در کبوناتای شما غیرعادی نیست. «کبوناتا» بهترین مثال برای معرفی «ایتالیا ایتالیا»ی کاوه صباغ‌زاده است؛ ملغمه‌ای از موضوعات مختلف در قالبی موزیکال، عاشقانه، فانتزی، درام و کمدی. این کارگردان جوان در اولین فیلم سینمایی خود تلاش کرده مسائل مختلف یک زوج آرتیست که با سبکی غربی در ایران زندگی می‌کنند و ناگهان با یک شوک بزرگ در زندگی مواجه می‌شوند را به نمایش بگذارد.  «برفا» کارگردانی است که تلاش می‌کند نخستین فیلم سینمایی خود را بسازد. ناکامی‌های پی‌درپی‌ او در این راه، برگرفته از داستان واقعی زندگی صد‌ها جوان پرشوری است که در سینمای ایران نفس می‌کشند و روزهای خود را با آرزوی ساخت فیلم اول‌شان به شب می‌رسانند. استفاده از دانش اقباشاوی و علی ملاقلی‌پور به عنوان بازیگران مکمل در «ایتالیا ایتالیا» برای مستند کردن همین تجربه‌ است. «نادر» مترجمی، عشق ایتالیا است که بعد از دوستی با «برفا» با او ازدواج می‌کند. زندگی خوب او پس از یک حادثه دردناک با رخوتی بزرگ روبه‌رو شده است. زندگی در این گندآب عذاب‌آور و مواجهه «نادر» با مشکلات برای عبور از این وضعیت مهم‌ترین چالشی است که داستان
«ایتالیا ایتالیا» حول محور آن روایت می‌شود. «ایتالیا ایتالیا» در حالی که در حال نمایش یک سبک زندگی پر رنگ و لعاب غربی است، به نقد آن هم می‌پردازد. بی‌توجهی «برفا» به زندگی و حرف زدن با دوست پسر قبلی‌اش «نادر» را به این شک می‌اندازد که همسرش به او خیانت می‌کند. شکی که در «برفا» هم نسبت به «نادر» دارد. صباغ‌زاده تلاش کرده در نخستین دستپخت خود که نام یک سریال قبل انقلابی را یدک می‌کشد، از هر نوع چاشنی سینمایی که در دسترسش هست استفاده کند تا فیلمی پرفروش بسازد. از شوخی با سینماگران گرفته تا موزیک ویدئوهای کم‌رمق و طعنه‌های جنسی؛ چاشنی‌هایی هستند تا مخاطبی که در نیمه اول فیلم به دلیل عقب جلو شدن‌های بی‌جا کاملا سردرگم شده‌ است را کم کم با این اثر همراه کند و به پایان باز عجیب و غریب انتهای فیلم برساند؛ پایان بازی که مخاطب پرحوصله سرذوق آمده را هم کاملا ناامید می‌کند.


Page Generated in 0/0054 sec