printlogo


کد خبر: 171313تاریخ: 1395/11/12 00:00
توفان بشری برای دفاع از آیت‌الله شیخ عیسی قاسم به‌راه افتاد
عقب‌نشینی آل‌خلیفه برابر قیام بحرین

در آستانه برگزاری جلسه برنامه‌ریزی شده دادگاه محاکمه شیخ عیسی قاسم، ده‌ها هزار شهروند و شخصیت‌ها و جنبش‌های مختلف بحرینی دعوت علمای بحرین را در دفاع از مرجع دینی خود تا پای جان لبیک گفتند و با برگزاری تظاهراتی به صورت کفن‌پوش، مقابل منزل آیت‌الله عیسی قاسم در میدان الفداء در الدراز و مناطق دیگر تحصن کردند. معترضان که یکشنبه‌شب در نزدیک به 48 نقطه کشور دست به تظاهرات زدند، با سر دادن شعارهای «باید از دین و عزت‌مان دفاع کنیم» و «از مرگ هراسی نداریم»، آمادگی خود را برای فدا کردن جان خود برای آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین و در حمایت از انتفاضه اعلام کردند. تظاهرکنندگان، اعم از زن و مرد و کوچک و بزرگ، در خیابان‌ها تصاویر آیت‌الله عیسی قاسم و پلاکاردهایی در دست داشتند که در محکومیت هرگونه صدمه به این مرجع دینی در بحرین بود. آنها شعارهایی علیه حمد بن عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین سر داده و او را مسؤول تجاوزات دولت در حق ساکنان شیعه این کشور اعلام کردند. در الدراز هزاران تحصن‌کننده در اطراف منزل آیت‌الله عیسی قاسم جمع شدند و نمازگزاران کفن پوشیدند و تاکید کردند آماده‌اند در خیابان‌ها و کوچه‌هایی که تبدیل به میدان تحصن شده جان خود را فدا کنند. نیروهای امنیتی آل‌خلیفه نیز در مناطق مختلف برای سرکوب تظاهرات‌ به استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور متوسل شدند که به زخمی شدن شماری از معترضان منجر شد. این تحصن از زمان سلب تابعیت این رهبر معنوی شیعیان بحرین از ژوئن گذشته ادامه داشته است و تحصن‌کنندگان بویژه در منطقه الدراز در حالی که نماز ظهر و عصر دیروز را مقابل منزل شیخ عیسی قاسم اقامه کردند، بر تداوم تحصن تا تحقق خواسته‌های‌شان تاکید کردند. به اعتقاد تحلیلگران و ناظران امور بحرین، این کشور وارد خطرناک‌ترین مرحله سیاسی- امنیتی از زمان شروع انقلاب مسالمت‌آمیز در سال 2011 شده است. انقلاب مردم بحرین به مرحله سرنوشت‌سازی رسیده است و باید منتظر لحظات پرالتهابی در این کشور بود. رژیم خط قرمزها را زیر پا گذاشته است و انقلابیون بحرین این اجازه را به رژیم نمی‌دهند. دفاع تا پای جان از رهبر دینی و ملی نشان‌دهنده حوادث پیش‌بینی نشده است. ملتی که تصمیم به حضور در تظاهرات با کفن بگیرد، مفهومش این است  که آماده است گلوله‌ها را به جان بخرد. هر چند که بحرینی‌ها هیچگاه از مسیر مسالمت‌آمیز خارج نشده‌اند اما با این حال هرگز اجازه نمی‌دهند نظامیان رژیم گزندی به شیخ برسانند.
استقبال شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی از تظاهرات مردمی
لبیک بیش از 150 هزار بحرینی یعنی حدود یک‌چهارم شهروندان این کشور به ندای علمای دینی برای دفاع جانانه از شیخ عیسی قاسم، با استقبال گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی همراه شده است. طبق این گزارش، علماى بحرین در بیانیه‌ای از وظیفه‌شناسى و بصیرت مردم بحرین تجلیل کردند. در این بیانیه آمده است: «ملت کفنش را تا تحقق خواسته‌ها به تن خواهد داشت. کفن پوشیدن و حمایت از آیت‌الله عیسی قاسم تا پای جان فقط یک شعار تبلیغاتی نیست و در عمل و به معنای واقعی و حقیقی تا پای جان از ایشان دفاع خواهیم کرد». مرکز حقوق‌بشر بحرین در صفحه رسمی خود در توئیتر، از تظاهرات صدها هزار نفری کفن‌پوشان در حمایت از شیخ عیسی قاسم، پشتیبانی و اعلام کرد نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه با حمله به تظاهرات‌کنندگان کفن‌پوش چندین بار به سوی شهروندان بحرینی آتش گشودند. همچنین جمعیت الوفاق بحرین اعلام کرد: در حماسه‌ای خشمگین ملت ما به رغم سرکوب در ده‌ها منطقه در استان‌های مختلف بحرین تظاهرات کردند به طوری ‌که بیش از 150 هزار تن خشم و مخالفت خود را با هرگونه تعدی به بزرگ‌ترین مرجع دینی و نیز احکام مذهب شیعه ابراز داشتند. حسین الدیهی، معاون دبیرکل جمعیت الوفاق، بزرگ‌ترین گروه شیعه اظهار داشت: ما با احترام و تقدیر از این ملت بزرگ و وفاداری‌شان به کشور و رهبران دینی‌شان دست و سر آنها را به خاطر این موضع‌گیری اسطوره‌ای تاریخی عظیم می‌بوسیم و می‌گوییم با شما هستیم و هرگز شما را تنها نمی‌گذاریم. وی تاکید کرد: باید برای هرگونه حمله و سرکوبی آماده باشیم. سعد الشهابی، دبیرکل جنبش «الاحرار» نیز تظاهرات کفن‌پوشان در شب دوشنبه را اقدامی بی‌نظیر و ماندگار در تاریخ انقلاب بحرین خوانده است. همچنین شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی از سکوت  جامعه جهانی و سازمان ملل متحد در قبال اقدامات سرکوبگرانه آل‌خلیفه علیه مردم بحرین بشدت انتقاد کرد. وی در این‌باره اظهار داشت: قدرت‌های بزرگ مدعی حقوق‌بشر کجا هستند که این اقدامات را نمی‌بینند؟ چرا سازمان ملل و شورای امنیت آن هیچ موضعی در قبال آل‌خلیفه اتخاذ نمی‌کنند؟ شیخ نعیم قاسم در ادامه افزود: امروز قدرت‌های بزرگ که مدت‌ها شعارهای حقوق‌بشری سر داده و می‌دهند، در قبال تحولات بحرین سکوت کرده‌اند. آنها دروغگو هستند، چراکه حقوق بشر برای‌شان هیچ اهمیتی ندارد و تنها به فکر تحقق منافع خود هستند؛ حتی اگر تحقق این منافع در گرو قتل و کشتار انسان‌ها باشد.
تعویق جلسه محاکمه شیخ قاسم
رژیم بدوی بحرین بالاخره در مقابل موج اعتراض‌های مردمی عقب‌نشینی کرد و دادگاه شیخ عیسی قاسم را به 12 فوریه (24 بهمن) موکول کرد. قرار بود دادگاه جنایی بحرین، روز دوشنبه (11 بهمن) آخرین دادگاه شیخ قاسم را برگزار و حکم نهایی را صادر کند اما طبق گزارش رسانه‌های بحرینی، این جلسه به تعویق افتاد تا دادستانی کل لایحه اتهام خود را آماده کند. دولت بحرین در ادامه سیاست سرکوب مخالفان و فعالان سیاسی، شیخ عیسی را به «جمع‌آوری غیرقانونی اموال از مردم (جمع‌آوری خمس) و کمک به تروریسم» متهم و در 20 جولای (31 خرداد) حق تابعیت وی را سلب کرد. در همین راستا، هیأت عالی علمای بحرین، شامگاه یکشنبه در بیانیه‌ای نسبت به اقدامات رژیم آل‌خلیفه علیه شیعیان این کشور و نمادهای دینی شیعه هشدار داد و تأکید کرد محاکمه شیخ عیسی قاسم بحرین را در سراشیبی سقوط قرار خواهد داد. 4 تن از علمای برجسته این کشور نیز محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم را اقدامی در سوق دادن کشور به ورطه نابودی خواندند. عبدالله الغریفی، شیخ محمد صالح ربیعی، شیخ عبدالحسین الستری و شیخ محمد صنقور اعلام کردند: ما این مساله را در شرایطی بسیار پیچیده و دشوار مطرح می‌کنیم، محاکمه بزرگ‌ترین نماد دینی شیعیان و محاکمه فریضه خمس به منزله محاکمه مذهب است.
تداوم بازداشت‌های خودسرانه
در ادامه سیاست سرکوب مخالفان، دادگاه بحرین ۶ نفر از شهروندان را به اتهام شرکت در تظاهرات و حمله به نیروهای پلیس و منفجر کردن بمب دست‌ساز در محل استقرار نیروهای پلیس، به حبس ابد محکوم کرد. سازمان‌های حقوقی بین‌المللی، رژیم بحرین را به استفاده از شکنجه برای وادار کردن دستگیرشدگان به اعتراف متهم کرده‌اند، این در حالی است که 2 هفته پیش نیز 3 جوان معارض در بحرین اعدام شدند.
بازدید حمد از گارد ملی
در کشاکش اعتراض‌ها در مناطق مختلف بحرین، حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه این کشور روز یکشنبه به مناسبت بیستمین سالروز تأسیس گارد ملی بحرین از مقر این گارد بازدید کرد. محمد بن عیسی آل‌خلیفه، برادر شاه بحرین از زمان تأسیس گارد ملی ریاست آن را بر عهده دارد. شاه بحرین در بازدید از مقر گارد ملی، در حالی آمادگی رزمی آن را ستود که کشورش این روز‌ها در شرایط ناامنی قرار دارد و تظاهرات‌های خشم در اعتراض به اعدام 3 جوان و محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین همچنان ادامه دارد. وی همچنین ضمن قدردانی از همکاری گارد ملی با ارتش و وزارت کشور، گفت گارد ملی برای انجام مأموریت‌های محوله آمادگی کامل دارد. طبق این گزارش، گارد ملی بحرین بر منطقه میدان اللؤلؤ، نماد انقلاب بحرین و آغاز حرکت‌های مردمی آن در 14 فوریه سال 2011 سیطره دارد و نیروهای ارتش از مارس 2011 از این مکان عقب‌نشینی کرده و کنترل این منطقه را به گارد ملی واگذار کرده‌اند. نیروهای گارد ملی در کنار نیروهای ارتش، وزارت کشور و دستگاه امنیت ملی انقلاب مردمی بحرین را سرکوب کردند. 4 نهاد امنیتی در بحرین وجود دارد نیروی دفاع از بحرین (ارتش)، وزارت کشور، دستگاه امنیت ملی (اطلاعات) و دستگاه گارد ملی که ریاست همه این نهادها را افراد عالی‌رتبه خاندان حاکم بر عهده دارند.


Page Generated in 0/0337 sec