printlogo


کد خبر: 171316تاریخ: 1395/11/12 00:00
چهارگوشه

ورود ترامپ به لندن ممنوع!
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا با اعلام اینکه مردم بریتانیا از اقدامات شرم‌آور ترامپ بسیار ناراحت هستند، خواستار منع سفر رئیس‌جمهور ایالات متحده به لندن شد.  او  گفت تا زمانی که سیاست «ممنوعیت ورود مسلمانان» به خاک آمریکا وجود داشته باشد، باید سفر رئیس‌جمهور آمریکا به بریتانیا نیز ممنوع باشد. کوربین در گفت‌وگو با شبکه آی‌تی‌وی از  ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا خواست که اقدامات واشنگتن را محکوم کند. می شنبه گذشته در خلال سفر خود به آمریکا اعلام کرده بود که ترامپ دعوت ملکه الیزابت دوم برای سفر به لندن در سال 2017 را پذیرفته است. درخواست رهبر اپوزیسیون دولت انگلیس متکی به توماری برخط است که بیش از یک میلیون‌ و 100هزار تن از مردم بریتانیا طی آن اعتراض خود را به سفر رسمی دونالد ترامپ به لندن ابراز کرده و خواهان منع ملاقات او با ملکه شده‌اند.  در این تومار که در تارنمای وست مینیستر(پارلمان) منتشر شده، آمده است: «زن‌ستیزی و ابتذال دونالد ترامپ که کاملاً مستند است، صلاحیت وی را برای دیدار با علیاحضرت ملکه یا شاهزاده ولز، سلب می‎کند.» این در حالی است که برای بررسی این درخواست مردمی در پارلمان تنها
 100 هزار امضا کافی بود.  

سازمان ملل ادعای ضد ایرانی عربستان را رد کرد
یک گروه متشکل از کارشناسان سازمان ملل برای نظارت بر تحریم‌ها و مناقشه در یمن، گزارش سالانه خود را به شورای امنیت ارائه دادند که در آن 10 حمله هوایی ائتلاف ضدیمنی در ماه‌های بین مارس تا اکتبر 2016 مورد بررسی قرار گرفته است. در گزارش این کارشناسان آمده است که در نتیجه این حملات دست‌کم 292 غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. این کارشناسان در ادامه تاکید کرده‌اند ائتلاف سعودی حملاتی را در یمن انجام داده‌اند که جزو جرائم جنگی محسوب می‌شود. همچنین این گزارش تأکید کرده است شواهد کافی برای اثبات ادعای ارسال سلاح از ایران برای انصارالله در یمن به دست نیاورده‌اند.


همکاری نظامی روسیه، بلاروس و صربستان به یاد پیمان ورشو
نشانه‌های  فروپاشی ناتو در شرق اروپا
اهدای جنگنده‌ها و سامانه‌های موشکی روسیه و بلاروس به صربستان که کشورهای سابق بلوک شرق را به یاد پیمان ورشو می‌اندازد می‌تواند به عنوان طلیعه فروپاشی ناتو در شرق اروپا محسوب شود. زوران جورجویچ، وزیر دفاع صربستان در بازگشت از مینسک پایتخت بلاروس در مصاحبه با روزنامه «پولیتیکا» اعلام کرد تجهیزات اهدایی رایگان بلاروس شامل ٨ فروند جنگنده میگ٢٩ و سامانه‌های موشکى بوک در سال 2018 میلادی به صربستان تحویل خواهند شد. این در حالی است که به گفته او  قرار است روسیه نیز هواپیماهایی در اختیار بلگراد قرار دهد و ضمنا سپر دفاع موشکی صربستان با خرید سامانه معروف  300اس از بلاروس تکمیل خواهد شد.تحلیل فنی صحبت‌های وزیر دفاع صربستان معنایی جز خروج قریب‌الوقوع صربستان از ناتو را به ذهن متبادر نمی‌کند که با توجه به احتمال خروج مولداوی از اتحادیه اروپایی و این پیمان نظامی اروپایی- آمریکایی،فروپاشی ناتو در بخش اعظم شرق اروپا دور از تصور نیست. صربستان همچنین منتظر کمک‌هاى نظامى از جانب روسیه با دریافت ٦ جت جنگنده میگ٢٩، سامانه‌هاى موشکى بوک، ده‌ها تانک و دیگر جنگنده‌هاست که طى مذاکرات سال ٢٠١٦ بین مسکو و بلگراد به تصویب رسیده است.

رویارویی ناوهای جنگی ترکیه و یونان
در پی افزایش تنش‌ها میان آنکارا و آتن پس از خودداری دادگاه یونان از تحویل 8 نظامی فراری ترکیه، این‌بار ناوهای جنگی 2 کشور روز یکشنبه در نزدیکی جزایر مورد مناقشه در دریای اژه رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. براساس اعلام وزارت دفاع یونان، قایق‌های ‌گارد ساحلی به همراه یک قایق مسلح این کشور به ناو ترکیه اخطار داده و آن را تا زمان خروج از آب‌های یونان تعقیب کرده‌اند. یونان می‌گوید ناو ترکیه‌ای بعد از 7 دقیقه و پس از هشدار یونان مبنی بر نقض قوانین، آنجا را ترک کرد.
 


Page Generated in 0/0092 sec