printlogo


کد خبر: 171333تاریخ: 1395/11/13 00:00
دیوان محاسبات گزارش داد
جزئیات تخلفات پرداخت یارانه نقدی

گروه اقتصادی: دیوان محاسبات مجلس گزارشی از تخلفات دولت درباره درآمد هدفمندی یارانه‌های دولت منتشر کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، طبق شواهد و آمارهای موجود که نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند دولت حدود 35 تا 39 هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی یارانه‌ها را بدون واریز به خزانه هزینه کرده و حتی زیر بار بخش بزرگی از این درآمد (حدود 25 هزار میلیارد تومان) هم نمی‌رود! مهم‌ترین ابهام درباره درآمد هدفمندی یارانه‌ها میزان درآمد است. طبق اعلام کمیسیون تلفیق در سال 1395 با توجه به میزان مصرف حامل‌های انرژی دولت بیش از 76 هزار میلیارد تومان از هدفمندی یارانه‌ها درآمد کسب می‌کند (براساس آمار مصرف سال 94 که قطعا در سال 95 میزان مصرف بیشتر بوده است). حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم مجلس در این باره به خبرنگار «وطن‌امروز» گفت: چطور امکان دارد درآمد هدفمندی یارانه‌ها امسال از سال گذشته کمتر شود؟ مصرف حامل‌های انرژی امسال بیشتر از سال گذشته بوده و امکان ندارد امسال درآمد هدفمندی یارانه‌ها کمتر از پارسال باشد. همچنین دولت همان درآمد محقق شده را که ادعا دارد هم به خزانه واریز نکرده است. وی افزود: طبق بندهای یک، 2 و 4 ماده 12 قانون هدفمندی باید 50 درصد درآمد هدفمندی به یارانه نقدی و 50 درصد دیگر به مصارفی که قانون تعیین کرده، برسد. برای این کار باید درآمد هدفمندی ابتدا به خزانه واریز شود. دولت مستندات خود را ارائه کند؛ درآمد هدفمندی یارانه‌ها به خزانه واریز نشده و معلوم نیست در کجا هزینه شده است. حاجی‌بابایی در ادامه گفت: دولت باید مشخص کند این درآمد هنگفت در سال‌های گذشته هم در کجا هزینه شده است. ما قصد نداریم بگوییم این پول‌ها گم شده اما تخلف دولت در این زمینه محرز است، چرا که معلوم نیست اولا چرا دولت درآمد هدفمندی را کم اعلام می‌کند و ثانیا معلوم نیست این درآمد در کجا هزینه شده است.
 ابهام 61 هزار میلیاردی بودجه 94
طبق اعلام دیوان محاسبات تخلفات دولت فقط در حوزه درآمد هدفمندی یارانه‌ها نیست بلکه بودجه 94 ابهام‌های زیادی دارد. طبق گزارش تفریغ بودجه اعتبارات ردیف‌های متفرقه و تملک دارایی‌های مالی به مبلغ 61 هزار و 702 میلیارد تومان یعنی 28 درصد مصارف عمومی در قانون بودجه به صورت سرجمع ذیل بودجه دستگاه‌های اجرایی پیش‌بینی شده است. این موضوع عدم شفافیت در قوانین بودجه سنواتی است. به گزارش فارس، در این بخش به نظر می‌رسد همچنان بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد به عنوان یکی از شعارها و اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه در 2 بخش منابع و مصارف عملیاتی نشده است.
تخلفات دولت در پرداخت یارانه نقدی
غیر از ابهام بزرگ میزان درآمد هدفمندی، دولت در نحوه هزینه کرد نیز تخلف کرده است. براساس گزارش دیوان محاسبات مجلس، دولـت در بودجه ۹۴ اجـازه اسـتفاده از ۶۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه عمومی برای مصارف قـانون هدفمنـدکردن یارانــه‌هــا را داشــته کــه در عمــل مبلــغ ۳۸۵۳ میلیــارد تومان بیشتر از بودجه عمومی برداشت شده است. به گزارش تسنیم، در گزارش تفریغ بودجه 94 آمده است: طبق بند «ح» تبصره 20 ماده واحده، دولت موظف بوده یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند. در اجرای این حکم دولت دستورالعمل نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای مشمول را تهیه و معیارهایی را تعیین کرده است. براساس این دستورالعمل در ماه‌های سال 94 یارانه تعداد 3 میلیون و 235 هزار و 456 نفر قطع شد. صرفه‌جویی حاصل از این اقدام دولت حدود 955 میلیارد و یکصد میلیون تومان بوده است. میزان منابع اختصاص یافته برای مصارف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به تفکیک بخش‌های مختلف بوده است. منابع تحقق یافته حدود  43 هزار و 550 میلیارد تومان یعنی معادل 80 درصد مبلغ پیش‌بینی شده است که شامل مبلغ 33 هزار و 402 میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و مبلغ 10 هزار و 153 میلیارد  تومان از محل بودجه عمومی دولت بوده است. به عبارتی 77  درصد از منابع پیش‌بینی شده از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی تحقق یافته و مابقی منابع پیش‌بینی شده از محل بودجه عمومی دولت تأمین شده است. سهم یارانه نقدی و غیرنقدی که به خانوارها اختصاص یافته، معادل 107 درصد مبلغ پیش‌بینی طبق قانون بوده است. محاسبات نشان می‌دهد 97 درصد منابع وصولی به عنوان یارانه نقدی و غیرنقدی اختصاص یافتـه و فقط 3 درصد منابع دریافتی برای بخش تولید و سلامت اختصاص پیدا کرده است. گفتنی است، در راستای اجرای این تبصره در سال 1394 بابت تأمین بخشـی از یارانـه سود تسهیلات تأمین مسکن حمـایتی زوج‌هـای جـوان، اقشـار آسـیب‌پـذیر، روسـتاییان و عشـایر، ساماندهی مسکن در بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های حاشیه شهرها و مسـکن‌مهـر و کمـک بـه برنامه‌های اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها، پرداختی صورت نگرفته است. طبق بندهای «الف» و «ب» تبصره 20 ماده واحـده، دولـت اجـازه اسـتفاده از
6 هـزار و 300 میلیارد تومان از بودجه عمومی برای مصارف قـانون هدفمنـدکردن یارانــه‌ها را داشــته اســت کــه در عمــل مبلــغ 3 هــزار و 853  میلیــارد تومان بیشتر از بودجه عمومی برداشت شده است.


Page Generated in 0/0222 sec