printlogo


کد خبر: 171340تاریخ: 1395/11/13 00:00
اخبار

در ضیافت شام سفارت فرانسه چه گذشت؟
همزمانی مانور نظامی و سفر تجاری!
وزیر خارجه فرانسه در حالی به تهران آمده که ناوهای جنگی این کشور هم در خلیج فارس حضور یافته اند تا مانور نظامی برگزار کنند موضوعی که مورد انتقاد تجار فرانسوی هم قرار گرفته است. به گزارش مهر، وزیر خارجه فرانسه  دوشنبه شب گذشته در راس یک هیئت اقتصادی ۶۰ نفره وارد تهران شد تا علاوه بر رایزنی با رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان، در نشست مشترک اتاق بازرگانی ایران و تجار فرانسوی هم شرکت کند. اما در بدو ورود «ژان مارک آیرو» به تهران، ضیافت شامی در سفارت فرانسه و به افتخار وزیر خارجه و تجار همراه وی از سوی سفیر فرانسه برگزار شد که با حواشی خاصی همراه بود. براساس این گزارش در میانه میهمانی و پس از سخنرانی آیرو، یکی از تجار فرانسوی وی را مورد خطاب قرار داده و می پرسد: «جناب وزیر چرا این سفر دقیقا در روزی انجام شد که فرانسه به همراه انگلیس و آمریکا در خلیج فارس و در نزدیکی آب های ایران مانور نظامی که طبیعتا پیام های خاصی دارد، برگزار کرده اند؟» این تاجر برجسته فرانسوی در ادامه با نگرانی می پرسد: «آیا فکر نمی کنید این مسئله روی روابط تجاری ما با ایران تاثیر بگذارد و نتوانیم در این سفر قرارداد خاصی منعقد کنیم؟ شما از واکنش مقامات ایرانی نگران نیستید؟ » وزیر خارجه فرانسه در پاسخ می گوید: «خیر، بنده هیچ نگرانی نسبت به موفقیت آمیز بودن این سفر ندارم. مقامات ایرانی در هیچ یک از جلسات مقدماتی و برنامه ریزی برای سفر در تهران و پاریس به این مسئله معترض نشدند». آریو سپس در موضعی مقتدرانه مدعی می شود: دولت ایران به این سفرها احتیاج دارد و مطمئنم که هیچ اعتراضی در جلسات فردا هم  نخواهیم شنید». البته این سخنان آقای وزیر گویا باعث رضایتمندی تاجر معترض نمی شود و او در اعتراض به اقدام خلاف تدبیر دولت فرانسه در برنامه ریزی این سفر که موجب همزمانی سفر هیئت تجاری و برگزاری مانور نظامی شده و احتمال عقد قراردهای اقتصادی را کاهش داده است، ضیافت شام را ترک می کند. اقدام این تاجر از سوی ۲-۳ نفر دیگر از تجار فرانسوی هم مورد استقبال قرار گرفته و آنها هم سفارت را ترک می کنند. گفته می شود تجار معترض حدود ۳۰ درصد حجم معاملات اقتصادی فرانسه با ایران را برعهده دارند. گفتنی است از صبح دیروز مانور نظامی «سه‌شاخه متحد» با حضور ناوشکن‌های نیروی دریایی ارتش سلطنتی انگلیس، ناوهای جنگی یواس‌اس هوپر و یواس‌اس ماهان و ناوچه‌های ضدهوایی فرانسه در خلیج فارس آغاز شده است و تا پنجشنبه ادامه دارد. به خبرگزاری روسی اسپوتنیک پیش‌بینی می‌شود که نیروهای دریایی سه کشور در جریان برگزاری این مانور، مقابله با جت‌های جنگنده، ناوها و سکوهای ساحلی پرتاب موشک ایران را شبیه‌سازی کنند. براساس آنچه از محتوای دیدارهای ظریف، روحانی و شمخانی با وزیرخارجه فرانسه منتشر شده، هیچ یک از مقامات کشورمان نسبت به این همزمانی که امری بی سابقه در عرف دیپلماتیک است، اعتراضی نکرده اند!


می‌خواهند حوزه را به دوران پیش از انقلاب بازگردانند
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: گویا روند عمومی حوزه، به گونه‌ای پیش می‌رود که عده‌ای می‌خواهند تحت عناوین خاص، حوزه را به دوران قبل از انقلاب برگردانند. آیت‌الله محمد یزدی طی سخنانی در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری و هیات علمی همایش «حوزه انقلابی» که در سالن همایش‌های جامعه مدرسین قم برگزار شد، با تاکید بر ضرورت برگزاری همایش حوزه انقلابی و انجام فعالیت ها و برنامه‌هایی در راستای منویات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: معنی ولایت و قبول داشتن ولی امر تنها در اطاعت از اوامر ولایی ایشان خلاصه نمی‌شود. آدمی باید به آنچه که مورد رضای ولی‌امر بوده و مورد پسند ایشان است، عمل و رضایت ایشان را جلب کند. وی ادامه داد: انقلابی‌بودن و بقا و دوام پایگاه انقلاب که همان حوزه‌های علمیه است، یکی از موارد مهمی است که شک نداریم مورد رضایت ولی‌امر بوده و در حقیقت رکن اصلی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود. رئیس جامعه مدرسین با اشاره به جایگاه ولایت‌فقیه در جامعه گفت: بحث ولایت فقیه بحثی صرفا نظری نیست بلکه بحثی اجرایی و عملی است که باید در منظر حاکمیت به طور کامل احساس و دیده شود.
آیت الله یزدی در ادامه بر ضرورت فعالیت در عرصه حوزه انقلابی تأکید کرد و گفت: نگرانی‌ای که در میان بسیاری از دلسوزان وجود دارد، این است که گویا روند عمومی حوزه به‌گونه‌ای پیش می‌رود که می‌خواهند تحت عناوین خاص، حوزه را به دوران قبل از انقلاب برگردانند و روند عمومی حوزه را به سمت فراموشی
ریشه‌های انقلاب سوق دهند.


 


Page Generated in 0/0125 sec