printlogo


کد خبر: 171364تاریخ: 1395/11/13 00:00
متن کتاب «تیه‌ری میسان»، نویسنده فرانسوی درباره حادثه 11سپتامبر
دروغ بزرگ

«دروغ» اگرچه واژه‌ای است که همواره مورد مذمت قرار می‌گیرد اما در برخی موارد این کلمه در قالب برخی رفتارها و اعمال موجبات فجایع بزرگی را فراهم می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین دروغ‌های یک سده اخیر حادثه 11 سپتامبر2001 بود که باعث کشتار انسان‌های زیادی در دنیا شد. «وطن امروز» متن کامل کتاب «دروغ بزرگ» نوشته «تیه‌ری میسان»، نویسنده فرانسوی را منتشر می‌کند. این کتاب در سال 2002 پرفروش‌ترین کتاب فرانسه شده است. نویسنده این کتاب، حادثه
11 سپتامبر را ساخته مقامات آمریکایی می‌داند و برای این ادعای خود دلایل قابل توجهی ارائه می‌کند.
فصل اول
هواپیمای خیالی پنتاگون
«وزارت دفاع همچنان حمله‌ای را که در ساعت 38 :9 صبح به وقوع پیوسته زیرنظر دارد. هنوز هیچ آماری از تلفات گزارش نشده است. مجروحان حادثه به بیمارستان‌های محلی انتقال داده شده‌اند. دونالد رامسفلد، وزیر دفاع در مرکز فرماندهی خود در پنتاگون هدایت عملیات را برعهده دارد. وی با خانواده‌های مصیبت‌دیده در این حادثه انفجار اظهار همدردی کرده است. همه کارمندان وزارت دفاع ساختمان را تخلیه کردند. افراد گروه نجات، برای کنترل و خاموش کردن آتش و انتقال مجروحان به بیمارستان در تلاش هستند. اگرچه صدمات قابل توجهی به ساختمان وارد شده، ولی انتظار می‌رود پنتاگون از فردا دوباره به کار خود ادامه دهد. جهت بازسازی قسمت‌های صدمه‌دیده ساختمان نیز تدارکات لازم صورت گرفته است».
 متن فوق قسمتی از بیانیه کوتاهی بود که کمی بعد از حادثه یازدهم سپتامبر، یعنی ساعت 10 صبح به وقت واشنگتن، وزارت دفاع ایالات متحده آن را منتشر کرد. نخستین گزارش خبرگزاری رویتر از حادثه، حکایت از صدمات وارده به ساختمان پنتاگون بر اثر برخورد و انفجار یک هلی‌کوپتر داشت. پال بگالا، مشاور حزب دموکرات در یک تماس تلفنی با خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبر فوق را تایید کرد. اما دقایقی نگذشته بود که وزارت دفاع اطلاعیه قبلی را اصلاح کرد. در اصلاحیه آمده بود که در صدمات وارد شده به پنتاگون، هواپیما دخالت داشته است.  این موضوع جدید با استناد به گفته مقامی رسمی که از قضا شاهد ماجرا بوده اعلام شد. شاهد و منبع اصلی پنتاگون در این گزارش کسی جز «فرد هی» نبود. «هی» دیده بود که یک هواپیمای بوئینگ به حالت سقوط به طرف ساختمان پنتاگون نزدیک می‌شده است. سناتور مارک کرک آن روز به دعوت وزیر دفاع، صبحانه را همراه رامسفلد صرف کرده بود. او هم پس از پایان ملاقات، در حالی که قصد خروج از پارکینگ پنتاگون را داشت، سقوط هواپیمای بزرگ را مشاهده کرده بود. 4 گروه آتش‌نشانی از ماموران فدرال در محل حادثه حضور داشتند که ماموران آتش‌نشانی ناحیه آرلینگتون و متخصصان آتش‌نشانی فرودگاه «ریگان» سر رسیدند.  ضلع صدمه‌دیده ساختمان پنتاگون در ساعت 10 و 10 دقیقه صبح فروریخت. از همان لحظات ابتدایی حادثه از حضور خبرنگاران در صحنه جلوگیری شد.  تنها صحنه‌ای که برای تصویربرداری مجاز بود، اجسادی بودند که در کیسه‌های پلاستیکی در کنار هم ردیف شده بودند. با وجود همه این تدابیر امنیتی، یک فیلمبردار غیرحرفه‌ای از فراز یکی از ساختمان‌های مجاور، تصاویری از حضور ماموران آتش‌نشانی در محل را ثبت کرد. در آن زمان، این تصویر تنها مدرکی از حادثه بود که به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسید. ریچارد مه یرز، فرمانده جدید ستاد، عنوان کرد که هواپیمای انتحاری از نوع بوئینگ 200- 757 و متعلق به هواپیمایی امریکن ایرلاین است. مبدا هواپیما فرودگاه دالاس در واشنگتن و مقصد آن لس‌آنجلس یورو بوده که در ساعت 8 و 55 دقیقه از صفحه رادار فرودگاه ناپدید شده است. 800 کشته، نخستین خبر از میزان تلفات بود که برای خبرنگاران حاضر در اطراف حادثه چندان باورنکردنی نمی‌نمود. تردید خبرگزاری‌ها درباره این خبر هنوز ادامه داشت که معلوم شد رقم واقعی کشته شدگان در این فاجعه چند برابر ارقام اعلام شده است. دونالد رامسفلد، وزیر دفاع در کنفرانس خبری روز بعد از حادثه از اعلام ارقام واقعی کشته‌شدگان سر باز زد. بهت ناشی از فروریختن ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی (WTO) و حیرت از ضعف بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان در پیشگیری از وقوع چنین حوادثی، واکنش طبیعی کسانی بود که لحظه به لحظه اخبار این واقعه را در گوشه و کنار جهان پیگیری می‌کردند.  
ادامه دارد


Page Generated in 0/0055 sec