printlogo


کد خبر: 171383تاریخ: 1395/11/13 00:00
حقیقت تورم فاش شد
گرانی ‌دورقمی تا ۶۲ درصد در ۳۰ کالای اساسی

در حالی گزارش‌های رسمی بانک مرکزی و مرکز آمار از تورم تک‌رقمی حکایت دارد که وزارت صنعت گزارش جدیدی از تغییر قیمت ۵۷ کالای اساسی مردم را منتشر کرد تا تورم دورقمی بیش از ۳۰ کالا حقیقت تورم را نشان دهد. به گزارش تسنیم، وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش جدیدی از میزان تغییر قیمت کالاهای اساسی در یک ساله منتهی به آذر 95 منتشر کرد که نشان می‌دهد بیشتر کالاها طی یک سال گذشته دچار تورم دو رقمی شدند. از بین 57 کالایی که وزارت صنعت گزارش داده، 30 کالای اساسی طی یک سال اخیر تورم
2 رقمی داشت. در این بین تنها 9 کالا با کاهش قیمت مواجه شدند. براساس این گزارش، طی یک‌سال اخیر بیشترین افزایش قیمت را جوجه یکروزه با رشد 3/62 درصدی داشته و پس از آن خرما با رشد 3/36 درصد، برنج طارم با رشد 2/34 درصد، نخود 3/34 درصد، گوشت مرغ تازه 4/26 درصد، لپه 25 درصد و موز 23 درصد دارد. در بخش کالاهای صنعتی هم میلگرد ساده با رشد 20 درصدی و سیمان خاکستری تیپ 2 فله با افزایش 9/13 درصدی قیمت در بازار مواجه بود.
افت نگران‌کننده معیشت با گرانی
یک اقتصاددان در تشریح دلایل ظهور پدیده «شاغلان فقیر» با بیان اینکه تأمین کالاهای مورد نیاز معیشت قابل تطبیق با درآمد نیست، گفت: ۷۵ درصد هزینه‌ها مربوط به ۵ قلم کالا و خدمات شامل مسکن، خوراک، پوشاک، آموزش و بهداشت است که دچار گرانی زیاد شده است. یحیی آل‌اسحاق با بیان اینکه هر گاه هزینه‌های زندگی به دلایل مختلف در معیشت مردم افزایش یابد، قدرت خرید روز به روز کاهش می‌یابد بیان کرد: گروه‌های متوسط به پایین یعنی دهک 5 به پایین هزینه‌های بیشتری نسبت به طبقه دیگر دارند. این کارشناس اقتصادی گفت: 75 درصد هزینه‌ها مربوط به 5 قلم کالاست. هزینه‌های یک خانوار مربوط به مسکن، خوراک، پوشاک، آموزش و بهداشت است. مسکن از جمله مواردی است که هزینه‌های زیادی از جیب مردم می‌گیرد. با وجود اینکه خرید و فروش مسکن در رکود است اما اجاره‌بها افزایش داشته است و طبقات متوسط به پایین که عمدتاً اجاره‌نشین هستند، درصد بالایی از درآمد خود را باید صرف مسکن کنند. وی بیان کرد: قیمت گوشت، روغن و برنج از سال گذشته تاکنون افزایش چشمگیری داشته است که در هزینه سبد معیشت خانوار نقش موثری دارد. هزینه تحصیل بخش دیگری از درآمد خانوارها را می‌گیرد.  آل‌اسحاق با بیان اینکه هزینه‌های درمان و بهداشت بخش دیگری از هزینه‌های خانوار است، گفت: شاید برخی بیان کنند «طرح ملی سلامت» کمک حال خانواده‌ها در زمینه درمان بوده است اما واقعیت این است که تمام هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهد. وی با تاکید بر ضرورت توجه هر چه بیشتر دولت به بهبود معیشت مردم، گفت: به‌رغم اعلام آمارها از سوی دولت که حکایت از رشد بسیاری از بخش‌های اقتصادی دارد اما معیشت مردم وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد و فشار زندگی با کاهش قدرت خرید بیشتر شده است.


Page Generated in 0/0052 sec