printlogo


کد خبر: 171415تاریخ: 1395/11/14 00:00
نمایندگان حادثه پلاسکو را در جلسه‌ای ویژه‌ بررسی کردند
ریزش ساختمان پلاسکو در مجلس
قالیباف: پس از 2 سال و نیم نتوانسته‌ایم درباره علاءالدین حکم را اجرا کنیم

گروه اجتماعی: بخشی از جلسه روز گذشته مجلس با حضور وزیر کشور و شهردار تهران به بررسی ابعاد گوناگون حادثه پلاسکو اختصاص داشت. به گزارش فارس، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور با حضور در صحن علنی مجلس، گزارش این وزارتخانه را پیرامون حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو اعلام کرد. وی گفت: وضعیت ساختمان پلاسکو در طرح تفصیلی جدید تهران در زیر پهنه گستره و محورهای تجاری، اداری و خدماتی با عملکرد در مقیاس منطقه‌ای تعریف شده بود.
وی  افزود: از منظر تأسیساتی، این ساختمان فاقد پارکینگ، سیستم گرمایش مرکزی و لوله‌کشی گاز بود. از نظر سیستم‌های ایمنی و آتش‌نشانی نیز فاقد سیستم اعلام و اطفای حریق خودکار بوده است اما مجهز به کپسول اطفای حریق و سیستم جعبه‌ای آب بوده که عملکرد آن نیز در زمان وقوع حادثه باید مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرد. وزیر کشور گفت: شهرداری تهران به استناد بند 14 ماده 55 قانون شهرداری، وظیفه اتخاذ تدابیر موثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر سیل، حریق و رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک را که واقع در معابر و اماکن عمومی است بر عهده دارد. رحمانی‌‌فضلی خاطرنشان کرد: در تبصره این ماده آمده است شهرداری وظیفه دارد در تمام موارد مربوط به رفع خطر از بناها پس از کسب نظر از مأمور فنی خود به مالکان یا صاحبان اماکن ابلاغ مهلت‌دار متناسبی صادر کند و اگر دستور شهرداری در مهلت معین بموقع به اجرا گذاشته نشود، شهرداری رأسا با مراقبت مأموران خود اقدام به رفع خطر کرده و هزینه را از طرف دریافت خواهد کرد.
7 اخطار به پلاسکو
وزیر کشور افزود: مطابق اعلام شهرداری تهران، برای تحقق این مأموریت‌ها از طرف شهرداری و سازمان آتش‌نشانی تاکنون 7 اخطار به هیأت‌مدیره ساختمان داده شده است. مطابق اخطارهای داده شده، شهرداری در سال جاری مانور عملیات امداد و نجات و اطفای حریق در ساختمان را برگزار کرد. رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد:‌ همچنین پس از بازدیدهای صورت گرفته از ساختمان،‌ دستورالعمل ایمنی ساختمان نیز توسط آتش‌نشانی در شهریور 95 تهیه و به هیأت امنا ابلاغ شده است. لیکن عدم اقدام مناسب دستگاه‌های مرتبط با این موضوع باید بررسی شود که چگونه عمل کرده‌اند. وی افزود: شورای اسلامی شهر تهران نیز به استناد بند 19 ماده 71 قانون شوراها برای اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش‌سوزی مسؤول بوده که تاکنون
4 مصوبه داشته است. نحوه اجرای مصوبات و کفایت آنها در حال بررسی است. وی ادامه داد: هیات‌مدیره ساختمان پلاسکو به استناد ماده 14 قانون تملک آپارتمان‌ها مکلف به بیمه کردن ساختمان در برابر آتش‌سوزی بوده است و مالک ساختمان به استناد ماده 91 قانون کار پس از اعلام و گزارش بازرس کار موظف به رفع خطر است.
اعلام تخلیه 22 دقیقه قبل از ریزش
علاوه بر این محمدباقر قالیباف، شهردار تهران نیز طی گزارشی که درباره حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو ارائه داد، با اشاره به اینکه حوادث یا عامل انسانی دارد یا ناشی از اشکالات ساختاری است، گفت: از نظر ساختاری، امروز در کشور نبود یک نگاه سیستمی و فرآیندمحور به حوادث، یک چالش جدی و انسانی است.
وی با تأکید بر موانع از مرحله قانونگذاری تا اجرا و نظارت، ابهام و تورم در قوانین، تداخل مسؤولیت‌ها و تنظیم نبودن اختیارات و مسؤولیت‌ها اظهار داشت: سال 76 هواپیمایی در اصفهان خارج از باند روی زمین نشست که از ساعت 8:30 شب تا 6 صبح روز بعد دسترسی به مسافران آن هواپیما صورت نگرفت. قالیباف با یادآوری حادثه قطار نیشابور در بهمن سال 82 با بیش از 320 کشته و 460 مجروح که بخش قابل‌توجهی از قربانیان مفقود شدند و 2 تصادف جاده‌ای در سال 92 که حدود 42 نفر مسافر در جریان آن در آتش سوختند، گفت: در فرآیندها و ساختارها در کشور دچار اشکال هستیم. وی با اشاره به تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور با هدف پیشگیری از حوادث پس از زلزله بم خاطرنشان کرد: موضوع محیط‌زیست در کشور تبدیل به بحران شده و آلودگی آب و خاک ادامه‌دار است. شهردار تهران با عنوان این نکته که قانون سازمان مدیریت بحران کشور 5 ساله بوده و از سال 92 به این سو مشکل قانونی دارد، در ادامه به موضوع حادثه پلاسکو پرداخته و گفت: در پلاسکو پیش از وقوع حادثه، شهرداری وظیفه پیشگیری داشت. وی در توضیح با تصریح اینکه تهران تنها شهری است که مدیریت بحران در آن برعهده شهرداری است، بیان داشت: این وظیفه در سایر شهرها برعهده استانداری است. قالیباف با یادآوری اینکه تهران تنها نقطه‌ای در کشور است که مرکز فرماندهی بحران به تمام معنا در آن وجود دارد، گفت: اقداماتی از قبیل مقاوم‌سازی پل‌ها در برابر زلزله، ارزیابی بیمارستان‌ها، ایجاد گروه‌های دوام برای هر مرحله بحران، آموزش و سازماندهی مردم، پیش‌بینی بیش از 5 هزار گروه هنگام زلزله و ساخت بیش از 120 سوله، به‌کارگیری همه امکانات برای حوادث غیرمترقبه و تدارک شبکه‌های ارتباطی خارج از بی‌سیم و موبایل از اقداماتی است که شهرداری تهران برای حوادث غیرمترقبه انجام داده است.
بازرس وزارت کار می‌تواند تقاضای تودیع دهد
وی با تصریح اینکه طبق مصوبه مجلس، بازرس وزارت کار، ضابت دادگستری است، عنوان داشت: طبق مصوبه مجلس، سازمان آتش‌نشانی همکار بازرسان وزارت کار است و این بازرس وزارت کار است که می‌تواند تقاضای توقیف دهد که آن هم با حکم قضایی اجرایی می‌شود. قالیباف در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: برای بستن ساختمان علاءالدین به‌خاطر مشکلات سازه‌ای و آتش‌نشانی اقدام کردیم که اجازه ندادند و موضوع به دادگاه رفت؛ دادگاه اول حق را به شهرداری داد که با اعتراض صاحب ساختمان به دادگاه تجدیدنظر رفت که آن دادگاه هم به نفع ما حکم داد اما اکنون بیش از 2 سال و نیم است که برای اجرای حکم تلاش می‌کنیم ولی شورای تأمین استان به دلایلی آن را عقب انداخت و پس از اینکه شورای تأمین استان تایید کرد حال، شورای تأمین شهرستان اجرای حکم ساختمان علاءالدین را عقب انداخته است و هنوز هم که هنوز است پس از 2 سال و نیم نتوانسته‌ایم درباره علاءالدین حکم را اجرا کنیم. وی درباره اقدامات شهرداری و آتش‌نشانی پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی در پلاسکو عنوان داشت: در عرض 2 و نیم دقیقه نیروهای آتش‌نشانی به محل‌ حادثه رسیدند. وی افزود: 32 دقیقه قبل از ریزش پلاسکو اعلام تخلیه را به همه نیروهای عمل‌کننده  دادیم.


Page Generated in 0/0120 sec